Najpierw trzeba mieć pomysł na rodzaj działalności. Warto tutaj wziąć pod uwagę nie tylko własne predyspozycje i umiejętności, ale także potrzeby lokalnego rynku pracy.
Kolejnym, ważnym krokiem w założeniu własnej firmy jest opracowanie biznes- planu. Powinien on zawierać cele i założenia działalności, koszt jej rozpoczęcia i prowadzenia oraz oczekiwane dochody. Następnie nową firmę trzeba zarejestrować w wydziale działalności gospodarczej urzędu miasta lub gminy. W tym celu trzeba wypełnić wniosek zgłoszeniowy i dokonać opłaty skarbowej. Po upływie dwóch tygodni początkujący biznesmen powinien otrzymać potwierdzenie rejestracji w trzech egzemplarzach.
Z dokumentem z magistratu należy udać się do urzędu statystycznego, gdzie zostanie nadany firmie REGON. Jest on niezbędny przy wypełnianiu formularzy statystycznych, otwieraniu rachunków bankowych oraz wypełnianiu dokumentów podatkowych, celnych i ubezpieczeniowych.
Osoba rozpoczynająca działalność gospodarczą musi się także zgłosić do ZUS oraz wypełnić zgłoszenie identyfikacyjne NIP w urzędzie skarbowym. Podmioty gospodarcze mają również obowiązek posiadania bankowego konta.
