- Klienci ułatwiając sobie życie, kupują w sieci produkty podstawowej potrzeby: pieczywo, nabiał, chemię, bardzo często wybierają produkty ciężkie: wodę, warzywa i owoce – wymienia Joanna Pawełczyk, rzeczniczka sieci "Piotr i Paweł".
- Zakupy online pozwalają lepiej kontrolować wydatki i to, co wkładamy do koszyka, stąd też często w internecie wydajemy mniej pieniędzy niż w sklepie stacjonarnym – wyjaśnia Justyna Zajączkowskaz firmy Alma.
Słupki w górę
Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie. Wartość e-handlu rośnie u nas średnio o 30 procent rocznie.
Wzrost odnotowuje ostatnio branża FMCG - produktów codziennego użytku (m.in. artykuły spożywcze, kosmetyki, środki czystości, piwo oraz papierosy). Zdaniem specjalistów, przez najbliższe dwa lata, segment ten wzrośnie ponad dwukrotnie i osiągnie wartość 450 milionów złotych.
Z najnowszego badania PayU wynika, że ponad 70 procent internautów kupiło w sieci przynajmniej raz takie produkty. Co czwarty robi to średnio raz w miesiącu, a ponad połowa sięgnie po nie w najbliższym półroczu. Polacy najchętniej kupują je na platformach handlowych (70 proc.). W drugiej kolejności wybierają sklepy internetowe, które prowadzą sprzedaż również w tradycyjnej formie.
Klienci coraz częściej dostrzegają zalety e-zakupów, ale i sprzedawcy widzą w tym przyszłość. – Dla podmiotów FMCG internet to dochodowy, dodatkowy kanał sprzedaży - wyjaśnia Joanna Kuzdak, dyrektor zarządzająca PayU. - Coraz więcej z nich proponuje e-sprzedaż. Rozwój tej dziedziny sygnalizuje rosnące zainteresowanie konsumentów zamianą tradycyjnego marketu na wirtualną półkę.
E-delikatesy na fali
Rozwój rynku produktów codziennego użytku w Polsce widać najlepiej na przykładzie branży spożywczej. - Liczba e-sklepów w tym sektorze wzrasta od 2007 roku średnio o 35 proc. rocznie – podaje Justyna Grzyl z PayU. - Przypominamy w tym rynek brytyjski, który kilka lat temu rozwijał się w podobnym tempie, a dzisiaj charakteryzuje się najsilniejszym sektorem w Europie.
Obecnie w Polsce funkcjonuje ponad 300 e-sklepów spożywczych. Udział e-delikatesów w odniesieniu do całego rynku spożywczego kształtuje się na poziomie 0,1-0,2 proc.
