Spis treści
Ford Mustang Mach-E. Zużycie energii w różnych warunkach
Czy można połączyć dziedzictwo legendarnego Forda Mustanga z nowoczesną technologią elektryczną? Ford Mustang Mach-E to odważna próba odpowiedzi na to pytanie. I trzeba przyznać, że Fordowi ta sztuka się udała! Mach-E to nie tylko elektryczny SUV, to samochód, który próbuje na nowo zdefiniować ikonę motoryzacji i mimo początkowego sceptycyzmu ze strony miłośników modelu, zarówno marka, jak i sam model znalazł wielu nowych odbiorców.

Już od pierwszych chwil za kierownicą czuć, że to nie jest zwykły elektryk. Mach-E zachwyca dynamiką – przyspieszenie do setki w 4 sekundy robi wrażenie, zwłaszcza w samochodzie tej wielkości. Wyprzedzanie na trasie to czysta przyjemność, a wciskając pedał gazu do dechy, czujesz przyspieszenie, które wciska w fotel. A przecież nie mówimy o topowej wersji GT! Układ kierowniczy jest precyzyjny i daje poczucie pełnej kontroli nad samochodem, a zawieszenie świetnie radzi sobie zarówno z miejskimi nierównościami, jak i szybkimi zakrętami na trasie.
Mieliśmy okazję testować topową wersję z większą baterią, która oferowała znacznie większy zasięg, ale było to okupione nieco większą konsumpcją energii. Tym razem, postanowiliśmy sprawdzić wersję o dość sporej mocy, z napędem na wszystkie koła, ale z mniejszą baterię o pojemności 72,6 kWh. W cyklu miejskim, przy spokojnej jeździe, Mach-E zadowalał się 15-19 kWh/100 km. Oczywiście, dynamiczna jazda z częstym przyspieszaniem i hamowaniem podnosiła apetyt na prąd do 19-22 kWh/100 km. Podobne wartości zanotowaliśmy podczas jazdy na trasach szybkiego ruchu z prędkościami 100-120 km/h.
Deklarowany przez producenta zasięg około 435 km w praktyce przełożył się na około 320-260 km. Warto pamiętać, że na zasięg wpływa wiele czynników, takich jak temperatura otoczenia, styl jazdy czy korzystanie z klimatyzacji. Podczas testów w upalne dni (powyżej 25-30°C) zużycie energii wzrastało o kilka kWh/100 km.
Mustang Mach-E to udane połączenie sportowego charakteru z zaletą elektrycznego napędu. Choć nie jest idealny (zasięg mógłby być większy, a cena niższa), to zdecydowanie warto się nim zainteresować. To samochód, który daje mnóstwo frajdy z jazdy i przyciąga wzrok na drodze.
Zużycie energii w Fordzie Mustang Mach-E. Analiza po 1800 km

Po przejechaniu około 1800 kilometrów Ford Mustang Mach-E, średnie zużycie energii wyniosło 19 kWh/100 km. Wartość ta jest wypadkową jazdy w różnych warunkach, zarówno w mieście, jak i na trasie. Dla porównania, po ponad 3000 kilometrów w odmianie GT, średnie zużycie energii było wyższe zaledwie o 1 kWh/100 km.
Szczegółowe dane i wnioski
Miasto (15-19 kWh/100 km):
jazda w mieście, charakteryzująca się częstym przyspieszaniem i hamowaniem, generuje zwiększone zużycie energii;
system rekuperacji pomaga odzyskać część energii podczas hamowania, ale nie kompensuje strat w pełni;
niestety, mocno doskwiera brak możliwości regulacji stopnia rekuperacji;
dużym plusem jest funkcja jazdy z wykorzystaniem jednego pedału, umożliwiająca rekuperację aż do całkowitego zatrzymania pojazdu.
Trasa (19-22 kWh/100 km):
przy stałej prędkości na drodze ekspresowej zużycie energii jest niewiele wyższe niż w mieście;
optymalna prędkość dla minimalizacji zużycia to około 90-110 km/h.

Ford Mustang Mach-E oferuje zadowalającą efektywność energetyczną, biorąc pod uwagę jego moc i osiągi. System rekuperacji z funkcją "jednego pedału" sprawdza się w praktyce, choć możliwość regulacji stopnia rekuperacji byłaby mile widzianym dodatkiem.
Ford Mustang Mach-E. Podsumowanie

Przyznam szczerze, że przed testem nie pokładałem wielkich nadziei w Mustangu Mach-E jako samochodzie miejskim. Spodziewałem się sportowych osiągów kosztem praktyczności i ekonomii. Jakże miłym zaskoczeniem okazało się, że ten kontrowersyjny elektryk świetnie sprawdza się również w miejskiej dżungli! Owszem, wysoka moc zapewnia imponującą dynamikę i przyspieszenie, ale nie oznacza to rezygnacji z komfortu i funkcjonalności. Mustang Mach-E oferuje przestronne wnętrze, wygodne sportowe fotele i pojemny bagażnik. Jazda po mieście nie jest stresująca, a moc nie wymusza na kierowcy ciągłego pilnowania się podczas ruszania czy włączania się do ruchu. Co najważniejsze, zużycie energii okazało się bardzo przyzwoite. W połączeniu z wszystkimi zaletami tego modelu sprawia to, że Mustang Mach-E jest jednym z lepszych elektryków w swojej klasie. Z niecierpliwością czekamy na poważniejsze zmiany przy okazji liftingu z nadzieją, że wszystkie niedociągnięcia i braki zostaną poprawione.
Ford Mustang Mach-E – zalety:
- mimo niewielu nawiązań do legendy, Mustang Mach-E prezentuje się bardzo dobrze;
- całkiem niezła jakość wykonania wnętrza z dobrym doborem materiałów;
- duży, ale bardzo wygodny i responsywny ekran ze świetnym systemem SYNC;
- mnóstwo przestrzeni w środku;
- przy odpowiedniej wprawie, bardzo oszczędny napęd;
- niezły komfort podróży;
- bardzo dobre osiągi i satysfakcjonująca dynamika.
Ford Mustang Mach-E – wady:
- możliwości konfiguracji i personalizacji w zasadzie nie istnieją;
- brak możliwości zmiany stopnia rekuperacji;
- gdyby zużycie energii było odrobinę niższe…
Porównanie Ford Mustang Mach-E AWD 72,6 kWh 329 KM do wybranych konkurentów:
| Ford Mustang Mach-E AWD 72,6 kWh 329 KM (AT1) | Cupra Tavascan VZ 82 kWh 340 KM (AT1) | Nissan Ariya Evolve+ 87 kWh 394 KM (AT1) |
Cena (zł, brutto) | od 266 350 | od 295 100 | od 284 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 |
Długość/szerokość (mm) | 4713/1930 | 4644/1861 | 4595/1850 |
Wysokość (mm) | 1624 | 1597 | 1660 |
Rozstaw osi (mm) | 2987 | 2766 | 2775 |
Pojemność bagażnika (l) | 402/1420 | 540/b.d. | 415/b.d. |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 2177 | 2198 | 2300 |
Pojemność baterii netto (kWh) | 73 | 82 | 87 |
Deklarowany zasięg (km) | 435 | 522 | 515 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 1-stopniowa | automatyczna, 1-stopniowa | automatyczna, 1-stopniowa |
Osiągi |
|
| |
Moc (KM) | 329 | 340 | 394 |
Moment obrotowy (Nm) | 675 | 545 | 600 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 5,5 | 5,5 | 5,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 180 | 200 |
Zużycie energii (kWh/100km) | 19,1 (WLTP) | 16,5 (WLTP) | 19,8 (WLTP) |
