Spis treści
Ford Mustang Mach-E GT. Zużycie energii w różnych warunkach
Ford Mustang Mach-E GT to samochód elektryczny, który stanowi próbę połączenia dziedzictwa kultowego modelu Mustang z wymogami współczesnej elektromobilności. Analiza przeprowadzonych testów drogowych pozwala stwierdzić, że producent osiągnął w tym zakresie zadowalający kompromis. Mach-E GT imponuje dynamiką przyspieszenia, osiągając 100 km/h w czasie około 4 sekund. Jednocześnie, precyzyjnie zestrojony układ kierowniczy i zawieszenie zapewniają wysoki komfort prowadzenia i stabilność pojazdu zarówno w warunkach miejskich, jak i na trasie. Jakiś czas temu mieliśmy słabszą wersję z napędem AWD, ale z mniejszą baterią, która stanowiła pewien problem i nie dawała swobody, jeśli chodzi o zasięg. Tutaj, mimo zdecydowanie wyższej mocy, większa bateria i rozsądne zużycie energii pozwalały pokonać znacznie dłuższy dystans bez zmartwień i nerwowego poszukiwania ładowarki.

W cyklu miejskim, przy umiarkowanym stylu jazdy, zużycie energii zazwyczaj utrzymywało się na poziomie 17-20 kWh/100 km. Należy jednak zaznaczyć, że w przypadku dynamicznej jazdy, z częstym przyspieszaniem i hamowaniem, zużycie energii wzrasta nawet do 23-25 kWh/100 km. Analogiczne wartości odnotowano podczas jazdy z prędkościami autostradowymi (100-120 km/h).
Deklarowany przez producenta zasięg maksymalny na poziomie 490 km w realnych warunkach eksploatacyjnych przełożył się na około 350-400 km. Warto podkreślić, że na zasięg wpływa szereg czynników, w tym temperatura otoczenia, styl jazdy oraz korzystanie z systemów komfortu (klimatyzacja, ogrzewanie). Testy przeprowadzone w warunkach letnich (temperatura często powyżej 25-30°C) wykazały wzrost zużycia energii o kilka kWh/100 km, co jest związane zarówno z koniecznością schłodzenia wnętrza pojazdu, jak i odrobinę zmniejszoną efektywnością baterii w wysokich temperaturach (konieczność jej schłodzenia przy dłuższej jeździe. W optymalnych warunkach atmosferycznych (około 20°C) można oczekiwać spadku zużycia energii o 1-2 kWh/100 km.

Oto skrócony raport z danymi liczbowymi i podsumowaniem:
Zużycie energii (kWh/100km):
- miasto: Około 17-20 kWh/100km. Jazda w mieście z częstym przyspieszaniem i hamowaniem, korkami i światłami, prowadzi do zwiększonego zużycia energii. Regeneracja energii podczas hamowania pomaga odzyskać część energii, ale nie kompensuje straty w pełni. Szkoda, że stopień rekuperacji nie jest regulowany, ale na pochwałę zasługuje obecność funkcji pozwalającej na tzw. jazdę z wykorzystaniem tylko pedału przyspieszenie. Po odpuszczeniu gazu, rekuperacja działa aż do całkowitego zatrzymania. Przy odpowiedniej wprawie, z pedału hamulca można korzystać tylko w sytuacjach awaryjnych;
- trasa: Około 19-22 kWh/100km. Przy stałej prędkości na autostradzie lub drodze ekspresowej zużycie energii jest niewiele wyższe niż w mieście. Optymalna prędkość dla minimalizacji zużycia to zazwyczaj około 90-110 km/h;
- zużycie energii po pokonaniu ok. 3200 kilometrów – 20 kWh/100 km.

Ford Mustang Mach-E GT. Podsumowanie
Przed testem nie oczekiwaliśmy, że Mustang Mach-E GT stanie się świetnym samochodem miejskim, który zapewni imponujący zasięg i rekordowo niskie zużycie energii. Wysoka moc daje świetne osiągi i imponującą dynamikę, ale wbrew pozorom, tak świetne parametry wcale nie oznaczają, że auto będzie mniej wygodne, zmusi do kompromisów czy ograniczy funkcjonalność. W zasadzie pod tym względem wersja GT w ogóle nie różni się od innych wariantów w ofercie. Bagażnik jest tak samo pojemny i praktyczny, przestrzeni nie brakuje, sportowe fotele są tak samo (a może i bardziej) wygodne, a moc i dynamika nie muszą przerażać i zmuszać do ciągłego pilnowania się podczas ruszania czy włączania się do ruchu. Zużycie energii jest po prostu bardzo przyzwoite, a całokształt pokazuje, że to jeden z lepszych elektryków tej klasy na rynku.
Ford Mustang Mach-E GT – zalety:
- auto w tej wersji wygląda bardzo dobrze;
- bardzo dobra jakość wykonania i materiałów (z kilkoma drobnymi wyjątkami);
- duży i początkowo przerażający rozmiarem, ale bardzo wygodny i responsywny ekran;
- świetnie opracowany system SYNC;
- sprawnie działający system przycisków do otwierania drzwi E-Latch;
- mnóstwo przestrzeni w środku;
- przy odpowiedniej wprawie, bardzo oszczędny napęd;
- niezły komfort podróży;
- rewelacyjne osiągi.
Ford Mustang Mach-E GT – wady:
- w wyposażeniu dodatkowym nie znajdziemy w zasadzie nic, oprócz lakieru;
- sporadyczne błędy w odczycie zużycia energii;
- jeśli ktoś na siłę szuka klimatu legendy, może być rozczarowany.
Porównanie Ford Mustang Mach-E GT 487 KM do wybranych konkurentów:
| Ford Mustang Mach-E GT 487 KM (AT1) | Hyundai Ioniq 5 N Performance 650 KM (AT1) | Tesla Model Y Performance 534 KM (AT1) |
Cena (zł, brutto) | od 358 000 | od 369 900 | od 257 990 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 |
Długość/szerokość (mm) | 4743/1930 | 4715/1940 | 4751/1921 |
Wysokość (mm) | 1613 | 1585 | 1624 |
Rozstaw osi (mm) | 2987 | 3000 | 2890 |
Pojemność bagażnika (l) | 402/1345 | 480/1540 | 971/2158 (VDA) |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 2268 | 2200 | 1997 |
Pojemność baterii netto (kWh) | 91 | 80 | 75 |
Deklarowany zasięg (km) | 490 | 448 | 514 (WLTP) |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 1-stopniowa | automatyczna, 1-stopniowa | automatyczna, 1-stopniowa |
Osiągi |
|
| |
Moc (KM) | 487 | 650 | 534 |
Moment obrotowy (Nm) | 950 | b.d. | 660 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 4,1 | 3,4 | 3,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 | 260 | 250 |
Zużycie energii (kWh/100km) | 21 (WLTP) | 21,2 (WLTP) | 17,3 (WLTP) |
