https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

(fot. Paweł Skraba)

Od lewej stają: Patrycja Bolibok, Jakub Biłyk, Anna Goszka (nauczycielka historii), Agata, Borsuk, Arian Brzozowski, Agata Szpajda oraz Ola Milewicz
Od lewej stają: Patrycja Bolibok, Jakub Biłyk, Anna Goszka (nauczycielka historii), Agata, Borsuk, Arian Brzozowski, Agata Szpajda oraz Ola Milewicz
- To była dla nas żywa lekcja historii, która na pewno przybliżyła nam okres socjalizmu. - wyjaśnia Weronika Lazurek, która zwiedziła wystawę poświęconą czasom PRL-u zorganizowaną przez II LO w Grudziądzu.

Uczniowie "Sobieskiego" na szkolnym strychu urządzili małe muzeum poświęcone czasom Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Do wystawy przygotowywali się dwa miesiąca. - Tak długo zbieraliśmy eksponaty. - wyjaśniają uczniowie. Od dzisiaj można oglądać efekty ich pracy.
Licealiści zgromadzili kilkaset eksponatów nawiązujących tematycznie do czasów PRL-u. - Są stare telewizory, aparaty fotograficzne, plakaty z hasłami propagandowymi, książki, obrazy czy syfony. - wymienia Jakub Biłyk, uczeń klasy drugiej. Anna Goszka, nauczycielka historii dodaje: - Tą wystawą chcieliśmy przybliżyć uczniom czasy, które znają tylko z opowiadań rodziców. Pokazaliśmy elementy bardzo poważne, ale i komiczne - z perspektywy Stanisława Barei.

- Takie żywe lekcje historii są potrzebne. Na pewno są znacznie ciekawszą formą niż wykłady na lekcjach historii. Poza tym możemy lepiej sobie wyobrazić, jak wyglądało życie naszych dziadków czy nawet rodziców. - kończy Weronika Lazurek.

Komentarze 14

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

T
Teo
W dniu 25.04.2010 o 16:08, Gość napisał:

Naprawdę nie rozumiem ludzi którzy z taką nostalgią wspominają PRL. Oczywiście teraz tez daleko, bardzo daleko jest do normalności szczególnie w takich miasteczkach jak Grudziądz gdzie rządzą kliki i różnego rodzaje układy. Nie można tego jednak przenosić na cały kraj. Co tu chwalić w PRL-u? Państwo policyjne, przepraszam milicyjne, brak demokracji, wolności słowa, kłamliwą propagandę PZPR-u. Można się było uczyć to fakt, tylko pamiętam na uczelni wszechobecną SB-cie, ponieważ mieliśmy czelność założyć i działać w NZS-e. Pamiętam pały ZOMO, którzy rozpędzali pokojowe demonstracje, pamiętam "wizyty" na komendzie MO z powodu działalności opozycyjnej. Szkoda że jeden z przedmówców nie wspomniał o tych aspektach "demokracji ludowej". Nie chciałbym bym znowu żyć w tamtym ustroju. Szkoda że ludzie zapinają o jednej podstawowej sprawie, dwadzieścia lat temu Polska i Polacy po dziesiątkach lat nareszcie żyją w wolnym kraju, a to jest wartością samą w sobie. Niech piewcy PRL i komunizmu odpowiedzą na podstawowe pytanie, dlaczego kraje zachodnie stoją ekonomicznie i pod względem nowych technologii o niebo wyżej niż kraje post komunistyczne. Przecież trzeba jeszcze dziesięcioleci by dogonić Zachód. Oczywiście teraz też nie jest różowo dla przeciętnego Kowalskiego, lecz nigdy więcej czasów PRL-u.


Widać kolego że czytasz posty, a nie bardzo ich rozumiesz. Nikt tu nie wychwala PRL-u, tylko opisuje fakty które rzeczywiście istniały. Co do demokracji to lepiej o niej nie mówmy, bo to jeszcze daleka droga. Co do milicji to obywatele policjanci jeszcze do nich nie dorośli. Najlepiej to widać na meczach piłkarskich czy żużlu, gdzie kordony policji uzbrojonej jak do walki z terrorystami pilnują garstkę fanów zamkniętej z resztą w klatce. W dawnych czasach takiego czego nie było. O ekonomicznych sprawach nie będziemy dyskutować bo to prawda. Chodzi o zwykłe, ludzkie, młode życie bez stresów, bez obawy o pracę. A tak było za PRL-u i chociaż nikt by nie chciał żeby on wrócił, to jednak można czerpać niektóre wzory z tamtych czasów i nie krzyczeć wraz z niektórymi politykami, że wszystko z tamtego okresu było złe.
W
Wojciech
W dniu 23.04.2010 o 23:10, Grzegorz napisał:

PRL - coś niepowtarzalnego, podstawówka, technikum, studia, brak straży miejskiej, brak prezydenta miasta, ład porządek co Wigilię kolędy pod DOMEM Partii, pochody 1- szo majowe zakończone niezliczoną ilością browarą (0,33 l butelka) pitą pod każdym sklepem np trójka, POD CYCEM, w Leśniczówce, u Majewskiej - bezstresowo ( gdyż obecni strażnicy obserwowali mnie z wózków dziecięcych lub byli ujęci w planach 5-cio letnich , miasto w pełni rozkwitu ( ile znanych w całej Polsce zakładów np Gómówka, Unia , HV, ile nowych osiedli wybudowanych w tamtych czasach, ile wspaniałych mitingów lekkoatletycznych z rekordem świata w chodzie, ile derbów Olimpia - Ruch w okręgówce z większą ilością kibiców niż w 2 lidze, ten sam poziom żużlowców, bezpośrednie połączenia kolejowe, brak śmietnikowych poszukiwaczy, wspaniały zespół teatralny z gwiazdami scen polskich i filmu, brak chuliganów i i dwunożnych szczurów zaśmiecających dzisiejsze ulice miasta, ład i porządek, czystość nawet pod Magistratem. A dzisiaj - inne priorytety, porządny człowiek czuje się jak śmieć niepewny czy dotrze w całości ( nawet w obawie o życie) do domu. Kilka fitulitengiszewtów zatrudniających mieszkańców na dzikich zasadach, markety gdzie nie stać na lemoniadę z 82 grosze, brak instytucji kultularnych i powszechna zmasowana walka z kierowcami przy jednoczesnym wzroście populacji szczurów miejskich. I mam nadzieję, że młodym ludziom będzie ktoś w sposów obiektywny przekazać obraz PRLu. Że styropian był dobry - ale niedoskonały, że aby się czymś zachłysnąć czy gardzić - należy najpierw poszukać obiektywizmu i porównać. A moje pokolenie nigdy nie krytykowało budowniczych spichrzów, czy Fary a odnosiło się z szcunkiem do minionej dawno epoki. Życzę młodym pokoleniom przemyśleń



Prezydent miasta wtedy też był. Poza tym "Gumówka" - bo "guma".
D
Dan19
W dniu 25.04.2010 o 17:08, Gość napisał:

Naprawdę nie rozumiem ludzi którzy z taką nostalgią wspominają PRL. Oczywiście teraz tez daleko, bardzo daleko jest do normalności szczególnie w takich miasteczkach jak Grudziądz gdzie rządzą kliki i różnego rodzaje układy. Nie można tego jednak przenosić na cały kraj. Co tu chwalić w PRL-u? Państwo policyjne, przepraszam milicyjne, brak demokracji, wolności słowa, kłamliwą propagandę PZPR-u. Można się było uczyć to fakt, tylko pamiętam na uczelni wszechobecną SB-cie, ponieważ mieliśmy czelność założyć i działać w NZS-e. Pamiętam pały ZOMO, którzy rozpędzali pokojowe demonstracje, pamiętam "wizyty" na komendzie MO z powodu działalności opozycyjnej. Szkoda że jeden z przedmówców nie wspomniał o tych aspektach "demokracji ludowej". Nie chciałbym bym znowu żyć w tamtym ustroju. Szkoda że ludzie zapinają o jednej podstawowej sprawie, dwadzieścia lat temu Polska i Polacy po dziesiątkach lat nareszcie żyją w wolnym kraju, a to jest wartością samą w sobie. Niech piewcy PRL i komunizmu odpowiedzą na podstawowe pytanie, dlaczego kraje zachodnie stoją ekonomicznie i pod względem nowych technologii o niebo wyżej niż kraje post komunistyczne. Przecież trzeba jeszcze dziesięcioleci by dogonić Zachód. Oczywiście teraz też nie jest różowo dla przeciętnego Kowalskiego, lecz nigdy więcej czasów PRL-u.


Zgadzam się z przedmówcą. Nic dodać nic ująć...
G
Gość
Naprawdę nie rozumiem ludzi którzy z taką nostalgią wspominają PRL. Oczywiście teraz tez daleko, bardzo daleko jest do normalności szczególnie w takich miasteczkach jak Grudziądz gdzie rządzą kliki i różnego rodzaje układy. Nie można tego jednak przenosić na cały kraj. Co tu chwalić w PRL-u? Państwo policyjne, przepraszam milicyjne, brak demokracji, wolności słowa, kłamliwą propagandę PZPR-u. Można się było uczyć to fakt, tylko pamiętam na uczelni wszechobecną SB-cie, ponieważ mieliśmy czelność założyć i działać w NZS-e. Pamiętam pały ZOMO, którzy rozpędzali pokojowe demonstracje, pamiętam "wizyty" na komendzie MO z powodu działalności opozycyjnej. Szkoda że jeden z przedmówców nie wspomniał o tych aspektach "demokracji ludowej". Nie chciałbym bym znowu żyć w tamtym ustroju. Szkoda że ludzie zapinają o jednej podstawowej sprawie, dwadzieścia lat temu Polska i Polacy po dziesiątkach lat nareszcie żyją w wolnym kraju, a to jest wartością samą w sobie. Niech piewcy PRL i komunizmu odpowiedzą na podstawowe pytanie, dlaczego kraje zachodnie stoją ekonomicznie i pod względem nowych technologii o niebo wyżej niż kraje post komunistyczne. Przecież trzeba jeszcze dziesięcioleci by dogonić Zachód. Oczywiście teraz też nie jest różowo dla przeciętnego Kowalskiego, lecz nigdy więcej czasów PRL-u.
d
dan19
W dniu 25.04.2010 o 11:02, Gość napisał:

W demokracji jest super. Siedzę na bezrobociu i konsumuję chleb z parówką za 6 zł. Dzieciom robi się wodę z mózgu bo obecni paniska muszą uzasadnić że są potrzebni i że tak ciężko walczyli o nasze dobro.


Widzę,że kolejna osoba, która tęskni za komuną... A może ów ~Gość~ był i działał w strukturach PZPR i teraz nic tobie nie pasuje?.No Ty na pewno nie jesteś potrzebny,co niektórzy walczyli o demokrację w Solidarności i jeszcze śmiesz podważać ich autorytet? żal i wstydJest kryzys światowy i czego niby oczekujesz? Że może dostaniesz pracę,w dobrej zagranicznej firmie? Obudź się z tego snu i zacznij sam podejmować racjonalne decyzje inie siedź z dupą tylko szukaj pracy...
G
Gość
W demokracji jest super. Siedzę na bezrobociu i konsumuję chleb z parówką za 6 zł. Dzieciom robi się wodę z mózgu bo obecni paniska muszą uzasadnić że są potrzebni i że tak ciężko walczyli o nasze dobro.
b
bbn
...ani komunizm w PRL nie był taki najgorszy, ni obecnie demokracja nie jest taka wspaniała jak się spodziewaliśmy. PRL miał swoje grzechy i zaniedbania np. cofnął nas w nauce (nie mylic z upowszechnieniem szkolnictwa) i technologiach. Pod tym względem postawił nas w rzędzie państw Trzeciego Świata. Dzisiaj musimy, a nawet chcemy kupowac nowoczesnośc w państwach bogatych i bardzo rozwiniętych. To kosztuje, a i tak to co najważniejsze zostaje ukryte dla przyszłości w w/w państwach...W tej tzw. demokracji zmieniono ekonomię (na plus), poniżono człowieka, odebrano mu wiele praw....
T
Teo
W dniu 23.04.2010 o 23:10, Grzegorz napisał:

PRL - coś niepowtarzalnego, podstawówka, technikum, studia, brak straży miejskiej, brak prezydenta miasta, ład porządek co Wigilię kolędy pod DOMEM Partii, pochody 1- szo majowe zakończone niezliczoną ilością browarą (0,33 l butelka) pitą pod każdym sklepem np trójka, POD CYCEM, w Leśniczówce, u Majewskiej - bezstresowo ( gdyż obecni strażnicy obserwowali mnie z wózków dziecięcych lub byli ujęci w planach 5-cio letnich , miasto w pełni rozkwitu ( ile znanych w całej Polsce zakładów np Gómówka, Unia , HV, ile nowych osiedli wybudowanych w tamtych czasach, ile wspaniałych mitingów lekkoatletycznych z rekordem świata w chodzie, ile derbów Olimpia - Ruch w okręgówce z większą ilością kibiców niż w 2 lidze, ten sam poziom żużlowców, bezpośrednie połączenia kolejowe, brak śmietnikowych poszukiwaczy, wspaniały zespół teatralny z gwiazdami scen polskich i filmu, brak chuliganów i i dwunożnych szczurów zaśmiecających dzisiejsze ulice miasta, ład i porządek, czystość nawet pod Magistratem. A dzisiaj - inne priorytety, porządny człowiek czuje się jak śmieć niepewny czy dotrze w całości ( nawet w obawie o życie) do domu. Kilka fitulitengiszewtów zatrudniających mieszkańców na dzikich zasadach, markety gdzie nie stać na lemoniadę z 82 grosze, brak instytucji kultularnych i powszechna zmasowana walka z kierowcami przy jednoczesnym wzroście populacji szczurów miejskich. I mam nadzieję, że młodym ludziom będzie ktoś w sposów obiektywny przekazać obraz PRLu. Że styropian był dobry - ale niedoskonały, że aby się czymś zachłysnąć czy gardzić - należy najpierw poszukać obiektywizmu i porównać. A moje pokolenie nigdy nie krytykowało budowniczych spichrzów, czy Fary a odnosiło się z szcunkiem do minionej dawno epoki. Życzę młodym pokoleniom przemyśleń


Dziękuję ci za to co napisałeś i co sam chciałbym powiedzieć. Niestety mimo że jesteśmy już ponad 20lat państwem niezależnym, niepodległym w niepokojącym szybkim tempie wracamy do czasów PRL-u. Nie będę się rozwodził i przypominał to co napisałeś - bo to wszystko prawda. Mimo że była cenzura to czułeś się wolniejszym jak obecnie. Okrąglaczki /okrągłe kioski z piwem/ na mieście nie przeszkadzały nikomu, nawet picie z butelki piwa przy kiosku nie było wykroczeniem, jeżeli zachowywałeś się się poprawnie. A lody z wózka od Witka, czy zimna szklanka wody sodowej z sokiem z saturatora? Bez powodu milicja nie interweniowała .Jeden ORMO-wiec więcej załatwił niż cała brygada Straży Miejskiej p.Przeczewskiego. O policji powiem krótko - sięgnijcie do wspomnień swoich ojców, dziadków którzy służyli w tej przeklętej MO i dowiecie się jak należy wypełniać obowiązki stróża porządku, a nie jak to jest w tej chwili pogoń za mandatami. Współczuję wszystkim młodym ludziom którzy muszą żyć w tych czasach i bez powodu na każdym kroku są sprawdzani czy to przez policję , czy SM. Dziękuję Bogu że moja młodość i mojego pokolenia minęła naprawdę spokojnie i bez takich problemów, chociaż wtedy był PRL!!!! Chyba nie o taką demokrację nam, a przede wszystkim młodym pokoleniom chodzi???!!!
e
ec811118
W dniu 24.04.2010 o 00:10, Grzegorz napisał:

PRL - coś niepowtarzalnego, podstawówka, technikum, studia, brak straży miejskiej, brak prezydenta miasta, ład porządek co Wigilię kolędy pod DOMEM Partii, pochody 1- szo majowe zakończone niezliczoną ilością browarą (0,33 l butelka) pitą pod każdym sklepem np trójka, POD CYCEM, w Leśniczówce, u Majewskiej - bezstresowo ( gdyż obecni strażnicy obserwowali mnie z wózków dziecięcych lub byli ujęci w planach 5-cio letnich , miasto w pełni rozkwitu ( ile znanych w całej Polsce zakładów np Gómówka, Unia , HV, ile nowych osiedli wybudowanych w tamtych czasach, ile wspaniałych mitingów lekkoatletycznych z rekordem świata w chodzie, ile derbów Olimpia - Ruch w okręgówce z większą ilością kibiców niż w 2 lidze, ten sam poziom żużlowców, bezpośrednie połączenia kolejowe, brak śmietnikowych poszukiwaczy, wspaniały zespół teatralny z gwiazdami scen polskich i filmu, brak chuliganów i i dwunożnych szczurów zaśmiecających dzisiejsze ulice miasta, ład i porządek, czystość nawet pod Magistratem. A dzisiaj - inne priorytety, porządny człowiek czuje się jak śmieć niepewny czy dotrze w całości ( nawet w obawie o życie) do domu. Kilka fitulitengiszewtów zatrudniających mieszkańców na dzikich zasadach, markety gdzie nie stać na lemoniadę z 82 grosze, brak instytucji kultularnych i powszechna zmasowana walka z kierowcami przy jednoczesnym wzroście populacji szczurów miejskich. I mam nadzieję, że młodym ludziom będzie ktoś w sposów obiektywny przekazać obraz PRLu. Że styropian był dobry - ale niedoskonały, że aby się czymś zachłysnąć czy gardzić - należy najpierw poszukać obiektywizmu i porównać. A moje pokolenie nigdy nie krytykowało budowniczych spichrzów, czy Fary a odnosiło się z szcunkiem do minionej dawno epoki. Życzę młodym pokoleniom przemyśleń


Idealnie to wszystko ująłeś.Szczerzę gratuluję,gdyż tak samo dawniej to przeżywałem,a teraz niestety otaczającą rzeczywistość postrzegam podobnie.Polska Ludowa była tak samo demokratyczna,jak teraz.Demos Kratos,czyli demokracja,tzn. władza ludu,władza ludowa.A słynna komuna,to nic innego jak komunion,czyli wspólnota,tak teraz porządana i zakładana np.w wyodrębnionych budynkach.Zamiast pisać na ścianach wspólnota,równie dobrze mogliby napisać komuna.Bo jest to jedno i to samo określenie.A jeszcze kilka lat temu słynne były okrzyki,precz z komuną.Ludzkość cierpi na jedną wielką schizofrenię.Pozdrawiam.
~edi~
W dniu 23.04.2010 o 23:10, Grzegorz napisał:

PRL - coś niepowtarzalnego, podstawówka, technikum, studia, brak straży miejskiej, brak prezydenta miasta, ład porządek co Wigilię kolędy pod DOMEM Partii, pochody 1- szo majowe zakończone niezliczoną ilością browarą (0,33 l butelka) pitą pod każdym sklepem np trójka, POD CYCEM, w Leśniczówce, u Majewskiej - bezstresowo ( gdyż obecni strażnicy obserwowali mnie z wózków dziecięcych lub byli ujęci w planach 5-cio letnich , miasto w pełni rozkwitu ( ile znanych w całej Polsce zakładów np Gómówka, Unia , HV, ile nowych osiedli wybudowanych w tamtych czasach, ile wspaniałych mitingów lekkoatletycznych z rekordem świata w chodzie, ile derbów Olimpia - Ruch w okręgówce z większą ilością kibiców niż w 2 lidze, ten sam poziom żużlowców, bezpośrednie połączenia kolejowe, brak śmietnikowych poszukiwaczy, wspaniały zespół teatralny z gwiazdami scen polskich i filmu, brak chuliganów i i dwunożnych szczurów zaśmiecających dzisiejsze ulice miasta, ład i porządek, czystość nawet pod Magistratem. A dzisiaj - inne priorytety, porządny człowiek czuje się jak śmieć niepewny czy dotrze w całości ( nawet w obawie o życie) do domu. Kilka fitulitengiszewtów zatrudniających mieszkańców na dzikich zasadach, markety gdzie nie stać na lemoniadę z 82 grosze, brak instytucji kultularnych i powszechna zmasowana walka z kierowcami przy jednoczesnym wzroście populacji szczurów miejskich. I mam nadzieję, że młodym ludziom będzie ktoś w sposów obiektywny przekazać obraz PRLu. Że styropian był dobry - ale niedoskonały, że aby się czymś zachłysnąć czy gardzić - należy najpierw poszukać obiektywizmu i porównać. A moje pokolenie nigdy nie krytykowało budowniczych spichrzów, czy Fary a odnosiło się z szcunkiem do minionej dawno epoki. Życzę młodym pokoleniom przemyśleń



a zanosi się jeszcze lepsza polska - brata kaczyńskiego, wolna ,prawa i sprawiedliwa , no i wreszcie solidarna. bedzie 3mln mieszkań i koalicja
szczytowych osiągnięć PiS+LPR+Samoobrony.wreszcie kolejny raz młodież zobaczy gdzie stoi ZOMO a gdzie my, wszyscy wyjedziemy do Grecji Tunezji ,na Madagaskar i Islandie.Ja też życzę młodym przemyśleń i obiektywnych informacji od swoich rodziców.
G
Grzegorz
PRL - coś niepowtarzalnego, podstawówka, technikum, studia, brak straży miejskiej, brak prezydenta miasta, ład porządek co Wigilię kolędy pod DOMEM Partii, pochody 1- szo majowe zakończone niezliczoną ilością browarą (0,33 l butelka) pitą pod każdym sklepem np trójka, POD CYCEM, w Leśniczówce, u Majewskiej - bezstresowo ( gdyż obecni strażnicy obserwowali mnie z wózków dziecięcych lub byli ujęci w planach 5-cio letnich , miasto w pełni rozkwitu ( ile znanych w całej Polsce zakładów np Gómówka, Unia , HV, ile nowych osiedli wybudowanych w tamtych czasach, ile wspaniałych mitingów lekkoatletycznych z rekordem świata w chodzie, ile derbów Olimpia - Ruch w okręgówce z większą ilością kibiców niż w 2 lidze, ten sam poziom żużlowców, bezpośrednie połączenia kolejowe, brak śmietnikowych poszukiwaczy, wspaniały zespół teatralny z gwiazdami scen polskich i filmu, brak chuliganów i i dwunożnych szczurów zaśmiecających dzisiejsze ulice miasta, ład i porządek, czystość nawet pod Magistratem. A dzisiaj - inne priorytety, porządny człowiek czuje się jak śmieć niepewny czy dotrze w całości ( nawet w obawie o życie) do domu. Kilka fitulitengiszewtów zatrudniających mieszkańców na dzikich zasadach, markety gdzie nie stać na lemoniadę z 82 grosze, brak instytucji kultularnych i powszechna zmasowana walka z kierowcami przy jednoczesnym wzroście populacji szczurów miejskich. I mam nadzieję, że młodym ludziom będzie ktoś w sposów obiektywny przekazać obraz PRLu. Że styropian był dobry - ale niedoskonały, że aby się czymś zachłysnąć czy gardzić - należy najpierw poszukać obiektywizmu i porównać. A moje pokolenie nigdy nie krytykowało budowniczych spichrzów, czy Fary a odnosiło się z szcunkiem do minionej dawno epoki. Życzę młodym pokoleniom przemyśleń
d
dan19
W dniu 23.04.2010 o 19:39, pamiętający napisał:

Uczniowie poznali historię PRL, ale piszący ten artykuł chyba nie. Bowiem PRL to Polska Rzeczpospolita Ludowa, a nie jak napisano Polska Republika Ludowa. Wstyd...


Dziwisz się? bo ja jakoś nie...Niby II LO- renoma a tu taka wpadka.upsss... A jak inne szkoły także coś organizują(o historii, ale nie tylko) to Gazeta Pomorska lub inne lokalne media tego nie mogą lub lepiej nie chcą tego zauważyć... Przykre to i smutne,jednak prawdziwe.
e
ec811118
W dniu 23.04.2010 o 20:39, pamiętający napisał:

Uczniowie poznali historię PRL, ale piszący ten artykuł chyba nie. Bowiem PRL to Polska Rzeczpospolita Ludowa, a nie jak napisano Polska Republika Ludowa. Wstyd...


Fakt.Republika to jest teraz.Bananowa.
p
pamiętający
Uczniowie poznali historię PRL, ale piszący ten artykuł chyba nie. Bowiem PRL to Polska Rzeczpospolita Ludowa, a nie jak napisano Polska Republika Ludowa. Wstyd...
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska