Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdy firma zwalnia grupowo dziesiątki osób, oni przedstawią to tak, by nie straciła dobrej reputacji

Agnieszka Domka-Rybka, Fot. Archiwum agnieszka.domka@ pomorska.pl Tel. 52 326 31 86
Joanna Kowalska-Cherek: - Kryzys uświadamia wielu firmom, że dbanie o wizerunek to inwestycja i kapitał na przyszłość
Joanna Kowalska-Cherek: - Kryzys uświadamia wielu firmom, że dbanie o wizerunek to inwestycja i kapitał na przyszłość
Niestety, w kryzysie błędnie obcina się w pierwszej kolejności koszty związane właśnie z PR, nie doceniając wciąż jego wagi - rozmowa z Joanną Kowalską-Cherek dyrektor agencji AchA Public Relations w Inowrocławiu.

- Dziś firmy oszczędzają na wszystkim, więc także na reklamie i Public Relations? A może właśnie teraz nie powinny?

- Gdyby sam PR był receptą na kryzys, przeżywalibyśmy teraz renesans tej dziedziny. Nie ukrywam jednak, że pijar dopasowany do bieżącej sytuacji ekonomiczno-gospodarczo-politycznej to połowa sukcesu. Zadania są trudne, ale możliwe do zrealizowania. To przede wszystkim uczciwa i prosta komunikacja, rzetelność i szczerość. Nic tak nie podnosi rangi wizerunku i rzetelności w negocjacjach, jak bieżąca informacja oraz stały kontakt ze swymi kontrahentami, klientami i partnerami. Nawet, jeżeli nie zawsze trzeba przekazać dobre informacje.

- Co może zmienić pijar?

- Bardzo ważne jest to, że przede wszystkim właśnie w kryzysie rośnie rola komunikowania i Public Relations.

Coraz częściej przedsiębiorcy widzą, że pielęgnowanie wizerunku daje dobre efekty. Oczywiście reakcja nie jest tak szybka, jak w przypadku reklamy. Jednak to przede wszystkim budowanie relacji, więzi, lojalności wewnątrz firmy i w całym jej otoczeniu. Po drugie, ludzie zauważyli, że nie ma firm niezwyciężonych i zawsze potężnych. Kryzys może dosięgnąć nawet gigantów branży motoryzacyjnej czy deweloperskiej. Nawet duże firmy mogą nagle przestać istnieć. Wtedy tracą wiele na swoim wizerunku. A Public Relations jest po to, by tę reputację uratować.

- Co więc może im dać konkretnego?

- Niestety, w kryzysie błędnie obcina się w pierwszej kolejności koszty związane właśnie z PR, nie doceniając wciąż jego wagi. Jednak trzeba zdać sobie sprawę z tego, że właśnie w dobie kryzysu najkosztowniejszy jest brak jakichkolwiek zabiegów wizerunkowych.

To specjalista do spraw komunikowania się z mediami i otoczeniem ustala bieżącą strategię, konkretne działania i kroki dopasowane do zaistniałej sytuacji. 53 procent polskich HR-owców przewiduje zwolnienia i zahamowanie wzrostu wynagrodzeń w związku z kryzysem - wynika z ankiety przeprowadzonej przez "Harvard Business Review Polska".

Gdy firma zwalnia grupowo dziesiątki osób, można przedstawić to na kilka sposobów. No i właśnie rolą PR-u jest to, aby przy takich posunięciach nie stracić na wiarygodności i raczej łagodzić skutki takich posunięć. W ten sposób można uratować reputację i wiarygodność przedsiębiorstwa.

- Czyli kryzys wbrew pozorom stał się szansą Public Relations?

Można tak powiedzieć. PR nie jest uzależniony od żadnego sektora gospodarki lecz jest otwarty na wiele branż. Ta elastyczność i brak branżowej specjalizacji jest w dużej mierze jego nieocenionym atutem.

Kryzys uświadamia wielu firmom, że dbanie o wizerunek to inwestycja i kapitał na przyszłość. Bardzo łatwo jest kilkoma ruchami stracić pozytywny image. Pamiętajmy przy tym, że reputację stracić łatwo, ale odbudowanie zaufania jest niezwykle trudne i czasochłonne.

- Jaka przyszłość czeka pijar ?

- Strategia komunikacyjna, zarówno zewnętrzna, ze swoim otoczeniem, jak i wewnętrzna, jest konieczna, by utrzymać swój dobry wizerunek.

Cytując Piotra Czarnowskiego: "Absolutną powinnością firmy w kryzysie jest komunikowanie się, a brak komunikacji już sam z siebie uznawany jest za przyczynę kryzysu".

Pamiętajmy, że dzięki sprawnemu zarządzaniu informacjami firma może wyjść z sytuacji kryzysowej silniejsza. Kryzys może więc stać się sprawdzianem wiarygodności oraz okazją do podniesienia swej reputacji i pozycji rynkowej.

 

Czytaj też: Gmina Inowrocław znalazła się w inwestycyjnej czołówce

Obejrzyj wideo: Inowrocław to jedyne miasto w Europie, które może pochwalić się podświetlanymi tężniami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska