Drogowcy długo pracowali nad projektem zmian w komunikacji miejskiej, które nastąpią po oficjalnym otwarciu linii tramwajowej do Fordonu. Ma to nastąpić z początkiem stycznia 2016 roku. ZDMiKP w trzech różnych koncepcjach zakłada poprowadzenie od dwóch do czterech linii tramwajowych do największej dzielnicy naszego miasta. Tymczasem powstała dość obszerna, bo 200-stronnicowa, alternatywna koncepcja do pomysłów drogowców. Jej autorem są Tomasz Taczkowski i Kamil Jeliński. - Zajęliśmy się tym hobbystycznie. Prace nad naszym projektem trwały ponad dwa lata. Cały czas staramy się jeszcze nanosić drobne poprawki - opowiada nam Taczkowski.
Jak zapowiadają autorzy projekt jest zdecydowanie tańszy niż ten, który proponują drogowcy. - Naszym podstawowym założeniem jest stworzenie mniejszej liczby linii, a większej częstotliwości kursów. Poza tym skupiamy się na tym, aby maksymalnie wykorzystać sieć tramwajową. Nasza propozycja daje milionowe oszczędności - przyznaje Taczkowski.
Punktem docelowym jest oczywiście linia tramwajowa do Fordonu. ZDMiKP skłania się do poprowadzenia do tej dzielnicy czterech linii tramwajowych, podobnie jak Taczkowski i Jeliński.
Różnice widać jednak w drobniejszych szczegółach. Poza drobnostkami typu zmiany nazw pętli z ulic na osiedla dwójka projektantów chce m.in. wykorzystać pętlę na Przylesiu, jako metę linii nr 5 z Wilczaka. Ponadto do Fordonu miałyby dojeżdżać tramwaje linii nr 3, 7 i 9 (wszystkie propozycje linii tramwajowych i niektóre autobusowych prezentujemy w ramce obok).
Projektanci chcą także poprawić komunikację autobusową. Tym samym w ich koncepcji pojawia się pomysł połączenia m.in. Osowej Góry z Błoniem oraz Czyżkówka ze Szwederowem.
Taczkowski i Jeliński owoc swojej pracy w listopadzie przedstawili w ratuszu, a w kwietniu w siedzibie ZDMiKP. Drogowcom pomysły się nie spodobały. - Powiedzieli, że nasz projekt jest bez sensu. To zbyt duża rewolucja i nie chcieli z nami rozmawiać, choć sami planują rewolucję. Wcześniej wiceprezydent Mirosław Kozłowicz zapewniał nas, że podczas letnich konsultacji społecznych zostanie przedstawiony projekt zarządu dróg i nasz. Wobec takiej postawy ZDMiKP wątpię, że tak się stanie - przyznaje Taczkowski.
W tym tygodniu będziemy pytać drogowców o ich aktualne stanowisko, dotyczące alternatywnej propozycji zmian w komunikacji miejskiej.
Propozycje zmian
Linie tramwajowe
Linia nr 1 z pętli Wilczak do pętli Bielawy
Linia nr 2 z Lasu Gdańskiego do pętli Glinki
Linia nr 3 z Bocianowa do pętli Łoskoń
Linia nr 4 z pętli Bielawy do ronda Kujawskiego
Linia nr 5 z pętli Wilczak do pętli Przylesie
Linia nr 6 z Bocianowa do Łęgnowa
Linia nr 7 z pętli Glinki do pętli Łoskoń
Linia nr 8 z Kapuścisk do Bocianowa
Linia nr 9 z Piłsudskiego do Lasu Gdańskiego
Linia turystyczna T z Bocianowa do Lasu Gdańskiego
Linie autobusowe
Linia nr 51 z Czyżkówka do Inowrocławskiej
Linia nr 55 z Inowrocławskiej na Kapuściska
Linia nr 57 z Dworca Głównego na osiedle Tatrzańskie
Linia nr 59 z osiedla Prądy na Garbary
Linia nr 62 z Osowej Góry na osiedle Błonie
Linia nr 64 z osiedla Błonie na Bartodzieje
Linia nr 70 z osiedla Leśnego do Starego Fordonu