Premier Mateusz Morawiecki w ubiegłym tygodniu zapowiedział, że jesienią utworzony zostanie fundusz budowy dróg lokalnych w wysokości 5 mld zł.
- W tym roku przeznaczamy - już przeznaczyliśmy bezprecedensową kwotę na budowę i remonty dróg lokalnych 1,3 mld zł. Z tą ostatnią i niespodziewaną transzą, pozytywną niespodzianką dla mieszkańców powiatów i gmin, czyli 500 mln zł - powiedział premier podczas odprawy z wojewodami. - Planujemy jesienią utworzyć fundusz, gdzie będzie również możliwość budowy dróg lokalnych w cyklach dwu- i trzyletnich, bo samorządowcy nam sygnalizowali, że ta konieczność zamknięcia remontu lub budowy drogi w trakcie jednego roku kalendarzowego była znaczącym utrudnieniem od strony praktycznej.
Długofalowe działania
Dodatkowe pieniądze w ramach Rządowego Programu na rzecz Rozwoju oraz Konkurencyjności Regionów poprzez Wsparcie Lokalnej Infrastruktury Drogowej będą przeznaczone w tym roku na 433 inwestycje, dzięki czemu uda się zmodernizować około 561 kilometrów dróg gminnych i powiatowych.
Budowy i remonty
- Część przedsięwzięć to budowa nowych dróg, a część - modernizacja i remonty. Oprócz dróg powstanie też 26 mostów, 230 kilometrów chodników lub ścieżek pieszo-rowerowych i 300 bezpiecznych przejść dla pieszych. Średnia wartość dotacji na jedną inwestycję to 1,15 mln zł. Kwoty dotacji wahają się od 64 tys. do 5 mln zł – poinformował serwis samorządowy PAP.
Trzy lokalne drogi
Na liście podstawowej w naszym województwie jest 20 zadań. Wśród nich mamy trzy inwestycje z naszych powiatów. Kowalewo Pomorskie uzyskało wsparcie na przebudowę odcinka o długości 2,11 km drogi Wielkie Rychnowo - Nowy Dwór – granica gminy w Kiełbasinie. Gmina Rogowo dostanie dotację na budowę drogi gminnej Charszewo – Ruda o długości 1,438 km. Powiat rypiński uzyskał dofinansowanie do przebudowy drogi Michałki - Sadłowo. Jeśli uda się uzyskać oszczędności podczas realizacji inwestycji z listy podstawowej, mają być przeznaczone na projekty rezerwowe. W naszym województwie jest ich 20. Widnieje tu m.in. Rypin, który planuje przebudowę ul. Koszarowej i Cholewińskiego.
Rządowy program jest konsekwencją przyjęcia Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Dotacja z rezerwy celowej budżetu państwa w pojedynczej inwestycji może wynieść 60-80 procent kosztów. Jest ona uzależniona od wskaźników dochodów podatkowych na jednego mieszkańca danego samorządu.
Założenie programu jest takie, by zmienić w ciągu najbliższych lat panoramę drogową, dojazdową i infrastrukturalną w taki sposób, by Polska była całością od strony infrastrukturalnej i komunikacyjnej. Ma to być ważny impuls rozwojowy dla gmin i powiatów.