https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Gorączka pisania

Maria Eichler, (bos)
W Zespole Szkół Ogólnokształcących w Tucholi  maturzyści przed wejściem na salę.
W Zespole Szkół Ogólnokształcących w Tucholi maturzyści przed wejściem na salę. Józef Basta
Pierwsza część maturalnego egzaminu upłynęła pod znakiem gorączki. Do głosu doszły nie tylko emocje i maturalny stres, we znaki dała się także temperatura.

     W Chojnicach pogoda zachęcała do plażowania, a nie do rozważania filologicznych kwestii. Mimo to trzeba się było zabrać do pisania. Jak już informowaliśmy, większość chojnickich maturzystów wybrała starą maturę, tylko nieliczni zdecydowali się na egzamin po nowemu. - Największym powodzeniem w naszej szkole cieszył się pierwszy temat - powiedział nam dyrektor Zespołu Szkół w Chojnicach, Paweł Boczek. - Wybrało go ponad dwustu piszących.
     Stara, ale jara
     
W Sępólnie w miejscowym ogólniaku do matury po staremu przystąpiło 118 uczniów. Byliśmy tam tuż przed rozpoczęciem egzaminu i sądząc po minach zdających, nikt nie panikował. Dziś najwięcej licealistów będzie zdawać matematykę, aż 40. W następnej kolejności największym powodzeniem cieszyły historia i biologia. Dziesięciu sępoleńskich maturzystów wybrało jako drugi przedmiot angielski, pięciu - niemiecki.
     Lekki paraliż
     
W Zespole Szkół Ogólnokształcących w Tucholi absolwentom przed wejściem na salę nogi się nie uginały, ale przyznawali, że trochę strachu jest. - Lęk jest, ale trudno, co robić - powiedział nam Łukasz Żychski. - Nie poddam się bez walki. Kamil Topolewski wyznał, że jest dobrze przygotowany i nie spodziewa się problemów. - Troszkę się boję - stwierdził Adam Dziurzyński. - Dobrze umiem tylko jedną epokę. - Wchodzę za dziesięć sekund - mówi Ania Guz. - Nic nie pamiętam, kompletny strach.
     Tematy w Pomorskiem
     
1. Myśl Zbigniewa Herberta: Literatura dzieli z człowiekiem jego samotność i potrzebę przeciwstawiania się złu - potraktuj jako motto do rozważań o funkcjach literatury.
     2. Sen, widzenie, zjawa, spotkanie z sobowtórem... - różne sposoby prezentowania życia wewnętrznego bohaterów. Omów na wybranych przykładach.
     3. Zmiana świata wymaga zmiany formy artystycznego wyrazu. Odwołując się do wybranych utworów, objaśnij, jak z tym problemem zmierzyła się literatura XX wieku.
     4. Zanalizuj i zinterpretuj jeden z utworów: albo wiersz Czesława Miłosza "Moja wierna mowo", albo fragment utworu Tadeusza Konwickiego "Kalendarz i klepsydra". Zwróć uwagę na sposób prezentacji postawy wypowiadającego się wobec mowy ojczystej.**

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska