Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Handlowcy nie wyrabiają celów sprzedaży. Nie motywują ich nawet premie? Tak zarabiają

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Na wysokość wynagrodzenia handlowców wpływa doświadczenie, branża, odpowiedzialność stanowiska, znajomość języków obcych oraz lokalizacja miejsca zatrudnienia.
Na wysokość wynagrodzenia handlowców wpływa doświadczenie, branża, odpowiedzialność stanowiska, znajomość języków obcych oraz lokalizacja miejsca zatrudnienia. Lucyna Nenow
17 proc. handlowców otrzymuje stałą premię bez względu na wyniki sprzedażowe, 48 proc. z pracowników sprzedaży odbiera ją w cyklu miesięcznym. Jeżeli chodzi o wymagania konieczne do uzyskania premii, prawie 19 proc. pracowników działu sprzedaży uznaje narzucone cele za trudne do zrealizowania, a tylko 10 proc. za zdecydowanie lub raczej łatwe do osiągnięcia. Wiemy, ile można "wyciągnąć" w takiej pracy.

Spis treści

Stworzenie odpowiedniego systemu prowizyjnego, który będzie korzystny zarówno dla pracodawców jak i pracowników to wyzwanie dla każdej firmy. Jak wynika z „Raportu o wynagrodzeniach w przedsiębiorstwach.

  • Dział sprzedaży”, jedynie co 10 handlowiec uznaje oferowany mu system prowizyjny za zdecydowanie korzystny.
  • Ponad 20% ankietowanych ocenia dodatek do wynagrodzenia neutralnie,
  • natomiast aż 19% negatywnie.

Czy można więc stworzyć system premiowy zgodny z oczekiwaniami pracowników i pracodawców?

Zasady premiowania handlowców niejasne?

– Stworzenie systemu premiowego dla zespołu handlowego nie jest zadaniem łatwym. Z jednej strony mamy interesy finansowe organizacji, z drugiej płacowe pracownika. Jest też wspólny interes obu stron - sukces firmy. Ważne jest, aby pracodawcy zrozumieli, że systemy premiowe odgrywają kluczową rolę w motywowaniu pracowników do osiągania wyższych wyników i zaangażowania w wykonywanie swoich zadań. Jak wynika z przeprowadzonych przez nas badań, w kwestii tworzenia przejrzystej polityki premiowej w większości przedsiębiorstw jest jeszcze dużo do nadrobienia – mówi Ewa Michalska, Dyrektor Operacyjna w Grafton Recruitment.

Zdaniem Tomasza Zagdana, Konsultanta ds. sprzedaży B2B w 321 GROW, jeśli zasady systemu wynagradzania nie są zrozumiałe dla handlowców, premia nie zadziała zgodnie z założeniami. Zespół sprzedażowy będzie pracował wedle własnego uznania, licząc, że na koniec okresu po prostu "coś wpadnie".

Za co więc najczęściej nagradzani są pracownicy?

Premia w firmach najczęściej przyznawana jest za osiągnięcie odpowiedniego wolumenu sprzedaży, marży oraz przychodów. Co ciekawe, pozyskanie nowego klienta znajduje się dopiero na 5. miejscu wśród czynników wpływających na uzyskanie premii.

– Dobrym sposobem na rozliczanie handlowców z konkretnych aktywności jest powiązanie ich z poszczególnymi etapami procesu sprzedaży. Przykładem dobrych mierników aktywności może być liczba spotkań demo umówionych z firmami, które pasują do profilu idealnego klienta lub liczba leadów kwalifikowanych – tłumaczy Tomasz Zagdan, konsultant ds. sprzedaży B2B w 321 GROW.

Handlowcy nie wyrabiają celów sprzedaży. Nie motywują ich nawet premie? Tak zarabiają

Wypłata premii: co miesiąc, kwartał, a może dopiero za rok?

Jak wynika z badania Grafton Recruitment, najpopularniejszym systemem prowizyjnym wskazywanym przez niemal połowę ankietowanych przez nas pracowników działów sprzedaży, jest wypłata prowizji w cyklu miesięcznym. Co piąty handlowiec otrzymuje premię kwartalnie. W systemie rocznym prowizje otrzymuje 12% ankietowanych.

Dodatkowa gratyfikacja finansowa wypłacana jest najczęściej jako część zysku lub marży. Dużą popularnością cieszą się także premie określane jako część realizacji określonych celów, w formie progów prowizyjnych oraz jako część wynagrodzenia podstawowego.

Handlowcy nie wyrabiają celów sprzedaży. Nie motywują ich nawet premie? Tak zarabiają

– Niezwykle istotne jest unikanie wszelkich nieporozumień związanych z uczciwością i sprawiedliwością systemu wynagrodzeń, gdyż może to negatywnie wpłynąć na jego skuteczność, a nawet doprowadzić do odejścia z organizacji najlepszych handlowców. Najczęściej na poczucie niesprawiedliwości wpływa uznaniowość zasad naliczania premii lub prowizji i brak jasnych reguł ich przyznawania. Może ono wynikać również z zakładania jednakowych celów i prowizji bez względu na region lub potencjał bazy klientów. W efekcie handlowiec, który pracuje w regionie o dużym potencjale sprzedażowym, np. w aglomeracjach miejskich Warszawy czy Śląska uzyskuje wyższą prowizję niż ten z regionu Warmińsko – Mazurskiego czy Podlaskiego. To powoduje frustrację – podsumowuje Tomasz Zagdan.

Zarobki handlowców - stawki na początku pracy i z doświadczeniem

Na wysokość wynagrodzenia wpływa doświadczenie, branża, odpowiedzialność stanowiska, znajomość języków obcych oraz lokalizacja miejsca zatrudnienia.

Pensja rozpoczynających pracę w działach sprzedaży wynosi od 5 000 zł w branżach technicznych, FMCG, IT i telekomunikacji oraz usług B2B do 9 000 zł w branżach technicznych.

  • Osoby mające od 1 do 3 lat doświadczenia zarabiają już od 5 500 zł do 12 000 zł,
  • a te mające od 3 do 5 lat doświadczenia od 7 000 zł (farmacja i usługi medyczne),
  • do 16 000 zł (usługi B2B),
  • powyżej 5 lat pracy od 9 500 zł (branża techniczna)
  • do nawet 18 000 zł (IT).

Wynagrodzenie rośnie wraz ze zwiększeniem odpowiedzialności. Na stanowisku Regional Manager w branży usług B2B pensja wynosi od 11 000 zł do 23 000 zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska