- Przede wszystkim wypuścić wodę, praktycznie opryskiwacz i jego elementy nie powinny zawierać nawet śladowych ilości wody - opisuje Adam Piszczek. - Woda podczas mrozów zwiększa swoją objętość co może przyczynić się do rozerwania, np. wężów. Generalnie wszystkie podzespoły w opryskiwaczu tj. filtr główny, sekcyjny, węże powinny być odkręcone, woda spuszczona i suche schowane do garażu. Innym sposobem o zadbanie opryskiwacza jest zalanie go płynem niezamarzającym i wpuszczeniu go w obieg wszystkich podzespołów. Wówczas mamy gwarancję, że woda nam nie zamarznie.
Grunt, to zadaszenie.
- Sprzęty, mam tu na myśli agregaty, pługi, inne maszyny - powinny być dokładnie umyte, pozbawione resztek gleby, i czyste odstawione do garażu czy pod wiatę - podkreśla Adam Piszczek. - Elementy ruchome (łożyskowane) nasmarowane smarem, mamy gwarancję, że nie zardzewieją i wiosną można używać bezawaryjnie.
- Przy wyborze środków i metod zabezpieczenia maszyn konieczne jest zapoznanie się z instrukcją ich konserwacji - uczula Tomasz Przepiórka z Lubelskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Końskowoli. - Najczęściej stosowanymi ochronnymi powłokami antykorozyjnymi są: farby, oleje, smary konserwujące, powłoki metalowe i bitumiczne, powłoki z tworzyw sztucznych, lotne inhibitory korozji.
Jak uczula specjalista, do konserwacji przeciwkorozyjnej nie powinniśmy stosować zużytych olejów i smarów.
- W celu zabezpieczenia na okres zimowy łożysk (zarówno tocznych jak i ślizgowych) oraz przekładni zębatych, prowadnic i mechanizmów zębatkowych występujących w maszynach rolniczych należy pokryć je smarem - podkreśla Tomasz Przepiórka. - Konieczna jest także wymiana lub uzupełnienie oleju występującego w skrzyniach przekładniowych i układach hydraulicznych. Konserwacja łańcuchów występujących w maszynach rolniczych polega na ich zdemontowaniu i wymyciu w nafcie lub silnym strumieniem gorącej wody. Wysuszone łańcuchy należy zakonserwować smarem, a następnie owinąć papierem i przechowywać w magazynie. W czasie dłuższego postoju maszyn należy wymontować z nich akumulatory, a następnie sprawdzić poziom i gęstość roztworu elektrolitu oraz napięcie poszczególnych ogniw. Sprawdzony akumulator należy oczyścić z zewnątrz i przechowywać w magazynach.