Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ile Polacy wydają na leki bez recepty i suplementy diety. Liczby mogą szokować! [kwoty]

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Pixabay.com
Polacy wydają coraz więcej pieniędzy na leki i suplementy diety. Jak wynika z raportu firmy badawczej PMR, rynek leków bez recepty i suplementów diety w 2014 roku osiągnął wartość około 9 mld zł, a w 2018 roku było to już 13,2 mld zł.

Rynek napędzała przede wszystkim sprzedaż OTC – aż 8 na 10 dorosłych osób w 2018 roku kupiło co najmniej jeden farmaceutyk wydawany bez recepty. Co więcej, jak wynika z raportu badawczego „Polacy a suplementy diety”, przygotowanego przez agencję badań rynku i opinii SW Research, 72 proc. badanych deklaruje, że przyjmuje suplementy diety. Kupują oni 240 mln opakowań takich produktów rocznie.

Ile Polacy wydadzą na suplementy w 2020 roku?

Zgodnie z prognozami specjalistów w 2020 roku rynku Polacy wydadzą na suplementy 5 mld zł.

Stale rosnąca konkurencja na rynku OTC wpływa na wzrost znaczenia programów motywacyjnych kierowanych do sił sprzedaży. Dobrze zaprojektowane akcje partnerskie pomagają dystrybutorom farmaceutyków przyciągnąć zainteresowanie klientów biznesowych i zbudować z nimi trwałe relacje.

Polecamy także: Suplementy diety: już co drugi Polak spożywa je codziennie. Czy to ma sens?

Jak pokazują wyniki badania „Kompas lojalności w B2B. Oczekiwania uczestników a rzeczywistość”, zrealizowanego przez IRCenter na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services, aż 91 proc. osób związanych zawodowo z branżą OTC ma dobre opinie o biznesowych programach lojalnościowych. Taki sam odsetek osób deklaruje chęć do brania udziału w takich projektach. Na atrakcyjność programów partnerskich wpływają przede wszystkim dwa czynniki – dodatkowe rabaty i szansa obniżenia kosztów (56 proc.) oraz możliwość wymiany zebranych punktów na nagrody (36 proc.).

Justyna Klimuk, Incentive & Recognition Product Portfolio Manager w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska: - Jak pokazują wyniki badania Sodexo, mechanizmy wszystkich programów motywacyjnych, określanych też partnerskimi czy lojalnościowymi, kierowanych do firm związanych z branżą OTC zakładają nagradzanie za sprzedaż konkretnego produktu, marki lub usługi. Gratyfikacje przyznawane są także za ekspozycję w punktach sprzedaży i regularność transakcji – z tymi dwiema zasadami spotkało się 73% respondentów. Jak to się ma do oczekiwań uczestników programów lojalnościowych? Okazuje się, że mechanizmem pożądanym przez największą liczbę badanych (82 proc.) jest przyznawanie nagród, które są wprost proporcjonalne do wielkości transakcji, np. 1zł =1 pkt.

Apteki i punkty apteczne

Farmaceutyki dostępne bez recepty można obecnie kupić w sklepach spożywczych, stacjach benzynowych czy dyskontach. Jednak, jak pokazują dane PASMI, to apteki są głównym miejscem zakupu leków OTC i suplementów diety (94 proc. całkowitej sprzedaży). W branży farmakologicznej prowadzenie programów lojalnościowych podlega ograniczeniom prawnym.

Co do zasady ograniczenia możliwości przeprowadzenia konkursów skierowanych do aptek i ich pracowników, wynikające z ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne, nie obejmują suplementów diety. Warto zwrócić szczególną uwagę na fakt, że w niektórych sytuacjach pracownicy aptek czy punktów aptecznych, których obecnie w Polsce działa 13 802, nie mogą być jednak gratyfikowani.

Polecamy także: Najpopularniejsze suplementy diety. Mają za mało witamin i składników roślinnych!

Wobec rosnącej sprzedaży leków dostępnych bez recepty oraz suplementów diety, warto nawiązać partnerską współpracę w farmaceutami pracującymi obecnie w aptekach i punktach aptecznych. Stanowią oni grupę zawodową liczącą około 27 tys. osób. Przestrzeń do budowania pozytywnych doświadczeń partnerów biznesowych oraz możliwości przekazywania eksperckiej wiedzy są więc ogromne.

* Badanie „Kompas lojalności w B2B. Oczekiwania uczestników a rzeczywistość” zostało zrealizowane w pierwszym kwartale 2019 roku przez niezależną agencję badawczą IRCenter na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services Polska. Wzięło w nim udział 300 uczestników programów lojalnościowych z branż FMCG, budowlanej, motoryzacyjnej, elektronicznej oraz OTC.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska