Tak wynika z badania „Raport o wynagrodzeniach SAR 2011”, organizowanego cyklicznie od kilkunastu lat przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, przy współpracy z IDEA! Management Consulting. Wzięło w nim udział 25 agencji reklamowych oraz 13 domów mediowych.
Chociaż przeciętne płace podniosły się w porównaniu z rokiem ubiegłym dla większej
liczby stanowisk, niemniej wynagrodzenia w branży nadal coraz wyraźniej przegrywają
z inflacją. Część firm nie przeprowadza formalnych regulacji płac już od kilku lat.
Tylko 12 proc. zatrudnionych w branży komunikacji marketingowej przekroczyło 40 rok życia (więcej o 1 proc. niż w roku ubiegłym).
W reklamie łatwiej o premię
Z badania wynika, że mamy do czynienia z większym wzrostem płacy całkowitej niż zasadniczej, a co za tym idzie - udział płacy zmiennej w całości wynagrodzeń.
Ta tendencja dotyczy jedynie domów mediowych i może być wynikiem lepszej kondycji
tych firm (łatwiej można osiągnąć założony wynik i premię) niż dużej części agencji
reklamowych.
Porównując wartości średnie obecnych wyników badań z ubiegłorocznymi (dla 62
stanowisk w agencjach reklamowych), można stwierdzić, iż dla 34 stanowisk w
agencjach reklamowych wynagrodzenia wzrosły, a rynkowe poziomy płac dla 28
stanowisk spadły w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wzrost płac - jeśli nastąpił dla
danego stanowiska - wynosił średnio około 5 proc. czyli blisko obecnego poziomu inflacji.
Z kolei spadki płac wynosiły średnio nawet około 8 proc. Może to oznaczać, iż zatrudniane obecnie nowe osoby akceptują niższe poziomy wynagrodzeń.
Szybsza dynamika wzrostu płac obserwowana jest w obrębie grup stanowisk, które
występują też w innych sektorach (np. finanse), może to oznaczać, iż zatrzymanie
pracowników z tych działów w firmie jest obecnie trudniejsze niż pracowników ze
specjalizacją w reklamie/mediach.
Do branży reklamowej wkrada się optymizm
Najwyższe wynagrodzenia dla stanowisk branżowych (poza Dyrektorem Generalnym) dotyczą - w agencjach reklamowych - stanowiska Dyrektora Finansowego, z płacą całkowitą średnio o wysokości 27 tys. złotych miesięcznie i Dyrektora Kreatywnego – z płacą całkowitą średnio w wysokości 23,3 tys. złotych miesięcznie.
Stanowiskiem o najwyższej płacy średniej w domach mediowych jest Dyrektor
Finansowy z płacą całkowitą średnio w wysokości 27,8 tys. złotych miesięcznie,
Dyrektor ds. Planning z płacą całkowitą średnio w wysokości 25,3 tys. złotych
miesięcznie oraz Dyrektor ds. Buying 23,4 tys. zł miesięcznie.
Przeczytaj:Guerilla marketing. Reklama na wojennej ścieżce [fot., wideo]
Średnie zatrudnienie w badanych agencjach reklamowych pozostało na podobnym jak przed rokiem poziomie (średnio 62 pracowników).
W roku 2011 ponad 19 proc. z pośród badanych agencji nie planuje zmian zatrudnienia,
natomiast wzrost deklaruje 61 proc. a spadek zatrudnienia pracowników etatowych w
przeciągu najbliższych 12 miesięcy - 6 proc. firm. Takie dane oznaczają bardziej
optymistyczną ocenę sytuacji na rynku reklamy, bowiem w roku 2010 tylko 1/3
agencji reklamowych przewidywała wzrost zatrudnienia.
