Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ile zarabia się w branży reklamowej?

„Raport o wynagrodzeniach SAR 2011” (oprac. HEJ) fot. daveg147/sxc.hu
Osoby nowozatrudniane w branży reklamowej akceptują niższe wynagrodzenia
Osoby nowozatrudniane w branży reklamowej akceptują niższe wynagrodzenia
Wynagrodzenia w branży reklamowej przegrywają z inflacją - wzrost płac w firmach sektora komunikacji marketingowej pomiędzy rokiem 2010 i 2011 dotyczy 61 proc. stanowisk (w 2010 – 51 proc.), zaś obniżenie lub stagnacja płac - 39 proc. stanowisk (w 2010 – 49 proc.).

Tak wynika z badania „Raport o wynagrodzeniach SAR 2011”, organizowanego cyklicznie od kilkunastu lat przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, przy współpracy z IDEA! Management Consulting. Wzięło w nim udział 25 agencji reklamowych oraz 13 domów mediowych.

Przeczytaj: Wynagrodzenie minimalne. Brzmi niczym relikt komunistyczny - twierdzi Ireneusz Jabłoński z Centrum im. Adama Smitha

Chociaż przeciętne płace podniosły się w porównaniu z rokiem ubiegłym dla większej

liczby stanowisk, niemniej wynagrodzenia w branży nadal coraz wyraźniej przegrywają

z inflacją. Część firm nie przeprowadza formalnych regulacji płac już od kilku lat.

Tylko 12 proc. zatrudnionych w branży komunikacji marketingowej przekroczyło 40 rok życia (więcej o 1 proc. niż w roku ubiegłym).

W reklamie łatwiej o premię

Z badania wynika, że mamy do czynienia z większym wzrostem płacy całkowitej niż zasadniczej, a co za tym idzie - udział płacy zmiennej w całości wynagrodzeń.

Ta tendencja dotyczy jedynie domów mediowych i może być wynikiem lepszej kondycji

tych firm (łatwiej można osiągnąć założony wynik i premię) niż dużej części agencji

reklamowych.

Porównując wartości średnie obecnych wyników badań z ubiegłorocznymi (dla 62

stanowisk w agencjach reklamowych), można stwierdzić, iż dla 34 stanowisk w

agencjach reklamowych wynagrodzenia wzrosły, a rynkowe poziomy płac dla 28

stanowisk spadły w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wzrost płac - jeśli nastąpił dla

danego stanowiska - wynosił średnio około 5 proc. czyli blisko obecnego poziomu inflacji.

Z kolei spadki płac wynosiły średnio nawet około 8 proc. Może to oznaczać, iż zatrudniane obecnie nowe osoby akceptują niższe poziomy wynagrodzeń.

Szybsza dynamika wzrostu płac obserwowana jest w obrębie grup stanowisk, które

występują też w innych sektorach (np. finanse), może to oznaczać, iż zatrzymanie

pracowników z tych działów w firmie jest obecnie trudniejsze niż pracowników ze

specjalizacją w reklamie/mediach.

Do branży reklamowej wkrada się optymizm

Najwyższe wynagrodzenia dla stanowisk branżowych (poza Dyrektorem Generalnym) dotyczą - w agencjach reklamowych - stanowiska Dyrektora Finansowego, z płacą całkowitą średnio o wysokości 27 tys. złotych miesięcznie i Dyrektora Kreatywnego – z płacą całkowitą średnio w wysokości 23,3 tys. złotych miesięcznie.

Stanowiskiem o najwyższej płacy średniej w domach mediowych jest Dyrektor

Finansowy z płacą całkowitą średnio w wysokości 27,8 tys. złotych miesięcznie,

Dyrektor ds. Planning z płacą całkowitą średnio w wysokości 25,3 tys. złotych
miesięcznie
oraz Dyrektor ds. Buying 23,4 tys. zł miesięcznie.

Przeczytaj:Guerilla marketing. Reklama na wojennej ścieżce [fot., wideo]

Średnie zatrudnienie w badanych agencjach reklamowych pozostało na podobnym jak przed rokiem poziomie (średnio 62 pracowników).

W roku 2011 ponad 19 proc. z pośród badanych agencji nie planuje zmian zatrudnienia,

natomiast wzrost deklaruje 61 proc. a spadek zatrudnienia pracowników etatowych w

przeciągu najbliższych 12 miesięcy - 6 proc. firm. Takie dane oznaczają bardziej

optymistyczną ocenę sytuacji na rynku reklamy, bowiem w roku 2010 tylko 1/3

agencji reklamowych przewidywała wzrost zatrudnienia.

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska