Inowrocław. Zostańcie uczniami cyberklasy w I Liceum Ogólnokształcącym w Inowrocławiu. To duża szansa na dobrą i pewną przyszłość

Krzysztof Biertła
I LO im. Jana Kasprowicza w Inowrocławiu jest jedną z 16 szkół ponadpodstawowych w Polsce, w których od września realizowany będzie przy współpracy z resortem obrony program "CYBER.MIL z klasą". To wyzwanie dla bardzo zdolnych uczniów o ścisłych umysłach. Po ukończeniu liceum będa oni kontynuować nauklę w Wojskowej Akademii Technicznej lub w bardzo dobrych uczelniach cywilnych
I LO im. Jana Kasprowicza w Inowrocławiu jest jedną z 16 szkół ponadpodstawowych w Polsce, w których od września realizowany będzie przy współpracy z resortem obrony program "CYBER.MIL z klasą". To wyzwanie dla bardzo zdolnych uczniów o ścisłych umysłach. Po ukończeniu liceum będa oni kontynuować nauklę w Wojskowej Akademii Technicznej lub w bardzo dobrych uczelniach cywilnych Archiwum GP
Od września br. w I Liceum Ogólnokształcącym w Inowrocławiu, jednej z szesnastu szkół ponadpodstawowych w kraju, realizowany będzie przy wsparciu resortu obrony program "CYBER.MIL z klasą". O programie i możliwościach na przyszłość, jakie daje on uczniom z Rafałem Łaszkiewiczem, dyrektorem I LO rozmawia Krzysztofa Bierła, specjalista Wydziału Rekrutacji Wojskowej Komendy Uzupełnień w Inowrocławiu.

Zobacz wideo: Dyscyplinarka za podróż w czasie pandemii?

Przed jakim wyzwaniem stanęła szkoła przystępując do realizacji programu "CYBER.MIL z klasą" i jak jest do tego przygotowana?

- Projekt "CYBER.MIL z klasą" jest z pewnością nowym wyzwaniem dla szkoły, choćby dlatego, że nigdy nie współpracowaliśmy tak blisko z resortem obrony, nigdy też nie realizowaliśmy projektu edukacyjnego w formie eksperymentu pedagogicznego, a tak będzie się działo w przypadku cyberklasy. Jesteśmy dobrze przygotowani do realizacji projektu od strony kadrowej, mamy doświadczenie w prowadzeniu klas o profilu matematyczno-fizyczno-informatycznym, w szkole pracuje doskonały zespół nauczycieli matematyki, która jest przecież fundamentem wszystkich nauk ścisłych i technicznych. Również nauczyciele informatyki mają duże doświadczenie w pracy w różnych środowiskach oprogramowania, z różnymi systemami operacyjnymi. Przed nami jednak przygotowanie bazy dydaktycznej, czyli wyposażenie pracowni informatycznej w ultranowoczesny sprzęt, mamy na to obiecane w projekcie środki z dotacji MON i wkładu własnego, pochodzące z budżetu Powiatu Inowrocławskiego, czyli organu prowadzącego szkołę.

Jakie są różnice programowe między klasą o zwykłym profilu informatycznym a klasą uczestniczącą w programie Resortu Obrony Narodowej? Czy realizacja programu będzie wsparta wiedzą specjalistów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa?

- Specjaliści z NCBC i WAT opracowali propozycję treści programowych, które wzbogacą i rozszerzą treści nauczania informatyki w naszej "cyberklasie". Będą to takie zagadnienia jak np.: wstęp do robotyki, praktyczne ćwiczenia z zakresu budowy i programowania prostych robotów, dalej będą to zagadnienia z zakresu praktycznych aspektów kryptologii i kryptografii. Uczniowie będą poznawali budowę podstawowych szyfrów, elementy kryptoanalizy, schematy podpisu cyfrowego, protokoły kryptograficzne itp. Oczywiście będziemy w pewnej części zlecać prowadzenie zajęć specjalistom zewnętrznym, np. z zakresu robotyki i automatyki czy też kryptologii.

Jak układa się współpraca między Resortem Obrony Narodowej a I Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Kasprowicza w
Inowrocławiu i jakie mogą wynikać z tego korzyści dla szkoły i uczniów?

- Współpraca z MON jest dla mnie nowym doświadczeniem, jak dotąd układa się bardzo dobrze, myślę, że dwie strony uczą się od siebie nawzajem. Resort obrony ma swoja specyfikę, określone potrzeby i oczekiwania. Edukacja to natomiast inne uwarunkowania prawne, chodzi zatem aby wypracować efekt synergiczny. Ja osobiście dostrzegam dużo sympatii i życzliwości wojskowych; zarówno naukowców w mundurach z WAT jak i tych służących w Biurze ds. Programu "Zostań Żołnierzem Rzeczpospolitej".

Jakie są warunki przyjęcia uczniów do klasy biorącej udział w programie "CYBER.MIL z klasą" i jakie kryteria powinien oni spełniać chcąc przystąpić do programu?

- "Cyberklasa" ma być z założenia elitarnym zespołem młodych ludzi, którzy będą mieli komfortowe warunki nauki, ponieważ klasa liczyć będzie maksymalnie 15 uczniów. Stąd również dość wysokie wymagania, jakie będziemy stawiać kandydatom, zakładamy, że dolny próg tzw. wyniku rekrutacyjnego to będzie 150 pkt. na 200 możliwych, zatem trzeba będzie legitymować się świadectwem z wyróżnieniem (tzw. "czerwonym paskiem"), wysokim wynikiem egzaminu ósmoklasisty i bardzo dobrymi ocenami z przedmiotów kierunkowych, tzn. z matematyki, informatyki, a także dużą wagę będą miały oceny z języka polskiego i fizyki. Oczywiście w uzyskaniu wysokiej sumy punktów może pomóc tytuł finalisty konkursów przedmiotowych, mile widziani będą laureaci, którzy uzyskają maksymalną ilość punktów i mają wstęp wolny do wybranej przez siebie szkoły na terenie naszego województwa.

W jaki sposób udział w programie "CYBER.MIL z klasą" może wpłynąć na dalszy rozwój zawodowy absolwentów szkoły?

- Założeniem autorów programu "CYBER.MIL z klasą" jest, aby udział w tym programie miał decydujący wpływ na dalszą drogę edukacyjną i zawodową absolwentów "cyberklasy". Oczekiwanie jest takie, aby po ukończeniu nauki w liceum nasi absolwenci podjęli studia w Wojskowej Akademii Technicznej, najlepiej na Wydziale Cybernetyki lub innych wojskowych akademiach i tam podjęli specjalizację w zakresie cyberbezpieczeństwa. Ale trzeba wyraźnie zaznaczyć, że nauka w "cyberklasie" nie wiąże się z żadnym przymusem dotyczącym późniejszej służby wojskowej. Wspólnie z przedstawicielami resortu obrony chcielibyśmy, aby kontynuowali oni naukę na studiach wojskowych lub cywilnych i rozwijali unikalne kompetencje i zdolności z pożytkiem dla gospodarki narodowej. Po specjalistów z zakresu cyberbezpieczeństwa sięgać chcą obecnie wszystkie formacje mundurowe i służby specjalne naszego państwa. Absolwenci cybernetyki czy informatyki znajdują zatrudnienie w instytucjach wymiaru sprawiedliwości, spraw wewnętrznych, w sektorze finansów i bankowości. Wspólnym mianownikiem wszystkich tych miejsc przyszłej kariery zawodowej są z pewnością trakcyjne warunki zatrudnienia i wynagrodzenia. Zatem nauka w "cyberklasie" z pewnością się opłaca, także w tym bardzo konkretnym, materialnym wymiarze.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie