2014 rok – pierwsze inwestycje Amazon w Polsce
Początki Amazon w Polsce sięgają 2014 roku i wiążą się z otwarciem Centrum Rozwoju Technologii Amazon w Gdańsku. To tutaj powstały i nadal są rozwijane innowacje technologiczne, takie jak asystent głosowy Alexa, który zdobył popularność na całym świecie, AWS Database Migration, Ring, Kindle czy Polly. Dzisiaj działalność Amazon w Polsce to nie tylko technologia, choć ta odgrywa istotną rolę w każdym obszarze funkcjonowania firmy, ale również rozwój infrastruktury logistycznej – od momentu powstania pierwszych centrów logistycznych w Sadach k. Poznania i Bielanach Wrocławskich, po nowootwarte w 2024 roku centrum w Gorzyczkach – na którą składa się dzisiaj sieć 11 obiektów na terenie kraju.
Dzięki tym inwestycjom Amazon stworzył około 70 tys. miejsc pracy i stał się jednym z największych amerykańskich pracodawców w Polsce. Jak wynika z raportu Keystone, od 2012 roku firma zainwestowała ponad 30 mld zł w rozwój nad Wisłą, przyczyniając się do wzrostu polskiego PKB o 31 mld zł.
Szansa dla polskich marek
Amazon otworzył polskim przedsiębiorcom drzwi do międzynarodowego rozwoju. Dzięki globalnemu zasięgowi serwisu lokalni producenci i sprzedawcy mogą docierać do milionów klientów w Europie i na świecie.
Marketplace’y, takie jak Amazon.pl, umożliwiają firmom o różnej wielkości konkurowanie na równych zasadach. Mniejsi przedsiębiorcy mogą wykorzystać narzędzia oferowane przez Amazon do automatyzacji procesów sprzedaży, zarządzania logistyką czy analizy danych, bez ponoszenia dużych nakładów inwestycji w tworzenie własnych narzędzi do obsługi e-commerce.
Przykładem wsparcia dla lokalnych biznesów jest sklep „Polskie Marki” na Amazon.pl, który promuje produkty od polskich sprzedawców. Dla krajowych MŚP to szansa na zbudowanie rozpoznawalności oferowanych przez nich produktów, a także zachęta do spróbowania sił w e-handlu i przełamania stereotypu, że ich biznes jest za mały, aby odnieść sukces na marketplace.
Amazon i jego wpływ na gospodarkę Polski
Z corocznego raportu Keystone wynika, że Amazon odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce. Każda zainwestowana złotówka generuje ponad 1,01 zł wartości dodanej do PKB. Firma wspiera rozwój technologiczny, tworzy miejsca pracy oraz umożliwia MŚP dostęp do narzędzi, które pomagają w ich rozwoju. Przedsiębiorcy mogą również liczyć na pomoc w zakresie realizacji zamówień i liczne okazje sprzedażowe. Jednocześnie - rozpoczynając współpracę z Amazon, sprzedawcy mogą wybrać samodzielną obsługę zamówień lub skorzystać z globalnej sieci dystrybucji w ramach programu Fulfilment by Amazon (FBA). W ramach tego modelu Amazon zajmuje się w imieniu przedsiębiorców całą logistyką – odbiorem, przechowywaniem, pakowaniem i dostarczaniem produktów, jak również obsługą klientów i zwrotów – pozwalając im skupić się na swojej głównej działalności oraz rozwoju oferty.
– Dzięki FBA sprzedawcy mogą skoncentrować się na przygotowaniu atrakcyjnej oferty i wystawieniu jej w serwisie, ponieważ kwestie operacyjne i obsługa klienta pozostają po stronie Amazon. Usługa umożliwia im też obniżenie kosztów logistyki średnio o 70 proc. w porównaniu z samodzielną organizacją procesów – komentuje Janina Rampp, Head of Marketplace Amazon.pl.
Przedsiębiorcom, którzy zdecydują się rozpocząć sprzedaż na Amazon.pl, firma oferuje preferencyjne warunki:
6 miesięcy bez opłaty abonamentowej.
Brak prowizji od sprzedaży przez pierwsze pół roku działalności.
Do 50% zniżki na usługę Fulfilment by Amazon (FBA), która pozwala zautomatyzować obsługę zamówień.
To wyjątkowa okazja dla nowych sprzedawców, by sprawdzić możliwości marketplace`u i zdobyć pierwszych klientów bez ponoszenia dużych kosztów na wstępnym etapie działalności w e-commerce.
Przykłady sukcesu polskich firm na marketplace
Z badań Amazon wynika, że mali i średni przedsiębiorcy odpowiadają za ponad 1/3 polskiego handlu zagranicznego (34 proc.). To pokazuje, że coraz śmielej wychodzą poza granice Polski, optymalizując procesy i skupiając się na rozwoju oferty dzięki wsparciu partnerów z międzynarodowym doświadczeniem w handlu. Przykładem jest marka OCHNIK, która, jak przyznają przedstawiciele firmy, tylko w pierwszym roku działalności na Amazon znacząco przekroczyła założenia i uzyskała bardzo dobre wyniki sprzedaży, usprawniając jednocześnie procesy logistyczne na terenie Europy.
Niezależnie od wielkości firmy czy branży, w której działa, e-commerce to przyszłość handlu. Marketplace zapewnia przedsiębiorcom dostęp do nowoczesnych narzędzi i technologii, które pomagają w efektywnym zarządzaniu biznesem.
Dla polskich firm to także okazja do budowania międzynarodowej rozpoznawalności oraz wykorzystania globalnego zasięgu Amazon.
– Z preferencyjnymi warunkami dla nowych sprzedawców i szerokim wsparciem logistycznym, Amazon.pl to idealne miejsce, by zacząć swoją przygodę z handlem internetowym. Dlatego zachęcamy kolejnych przedsiębiorców, aby dołączyli do grona tych, którzy już korzystają z możliwości, jakie daje e-commerce i otworzyli się na nowe kierunki! – mówi Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, Country Leader Amazon.pl.