Wizytówka – Twoja chwila prawdy
Kilka sekund. Właśnie tyle czasu potrzebuje klient, żeby zdecydować – czy Twoja wizytówka trafi do portfela, czy do kosza. Jeden mały błąd może kosztować Cię bardzo wiele (i na dobre zniechęcić do dalszego kontaktu). Wizytówka to mała powierzchnia, na której możesz się zaprezentować z najlepszej strony, a właściwie z 2 stron. Dobrze wykonana mieści się w dłoni i zapada w pamięć. Co zrobić, aby Twoje wizytówki trafiały do celu, a nie do śmietnika?
Wizytówka – kartonik z historią
Wizytówka prawdopodobnie już od XV wieku była efektywnym i efektownym sposobem przedstawiania siebie i swojej działalności. Przywędrowała z Chin i przez wiele dekad była stosowana głównie przez elity, będąc atrybutem arystokracji. Dziś chętnie korzystają z niej wszyscy – i nic nie wskazuje na to, by miało się to zmienić. To po prostu wygodny i elegancki sposób przedstawiania się, nawiązywania znajomości i relacji biznesowych.
Wizytówka – wydrukuj dobre pierwsze wrażenie
Jeśli masz choć cień wątpliwości, co do swojego talentu graficznego, lepiej projekt wizytówki zostaw specjalistom. Możesz szukać pomocy w agencji reklamowej, u znajomego grafika – lub po prostu skorzystać z gotowych, darmowych wzorów wizytówek. Tutaj możesz wybrać spośród wielu autorskich propozycji i zdecydować się tę najlepiej dopasowaną do branży i zakresu działalności. Jednak poza wizytówką biznesową, coraz częściej drukowane są wizytówki osobiste. Te pozwalają na szybką wymianę danych – nawet jeśli nie masz przy sobie telefonu lub kartki. Warto je mieć zawsze w portfelu.
Wizytówka biznesowa – rób to dobrze
Ten mały kartonik to istotna część identyfikacji wizualnej firmy i to on jest (nomen omen) jej najlepszą wizytówką. Wizytówka powinna być zaprojektowana od podstaw, czyli wg zasady ABC – Adekwatna, Bezbłędna, Czytelna. Adekwatna – do branży, Bezbłędnie wykonana, a także Czytelna – bo mały format wymaga przejrzystego projektu.
Jakie dane umieszczać na wizytówkach firmowych?
Tworząc wizytówki, pamiętaj, żeby zamieścić na nich niezbędne dane. Co powinno się tam znaleźć? Oczywiście imię, nazwisko i stanowisko, a także nazwa firmy, NIP, nr telefonu, adres www (opcjonalnie adres siedziby). Dobrze, jeśli wizytówka jest wykonana w kolorach danego brandu i uzupełniona jego logo i np. claimem. Coraz częściej na wizytówkach umieszczane są też inspirujące zdania, cytaty lub zgrabne CTA (czyli zachęcenie do działania). Wizytówka powinna być dopasowana do branży, zgodna z trendami, spójna i po prostu: estetyczna.
Format wizytówek
Wizytówki zwykle mają postać niewielkiego prostokątnego kartonika – niekiedy z zaokrąglonymi narożnikami. Od lat najpopularniejszym formatem wizytówki jest format 90x50 mm. Jednak w ostatnich latach ogromną popularnością cieszy się format 85x55 mm – czyli po prostu format karty kredytowej. Prostokątne formaty wizytówek są uniwersalne i stosowane w większości krajów. Chcąc wybrać format niestandardowy, owszem, można się wyróżnić – jednak nie zawsze będzie to poręczne (i dopasowane do standardowych rozmiarów wizytownika).
Rodzaje wizytówek
Tradycyjne wizytówki wykonywane są zazwyczaj na papierze kredowym (mat lub połysk) – najczęściej o gramaturze 350 g. Można je uszlachetniać – folią matową, błyszczącą lub soft touch (przypominająca aksamit lub – jak kto woli – delikatną skórkę brzoskwini). Można też je uszlachetniać – np. lakierem UV wybiórczym, uwypuklając wybrane detale.
Wizytówki na papierach ozdobnych. Dzięki nim można uzyskać ciekawy efekt i wyjątkową fakturę wydruków. Papier barwiony w masie wygląda elegancko i na długo zachowuje trwałość i soczyste kolory. Można wybrać wizytówki w intensywnych kolorach – na tych ciemnych, dobrze prezentuje się biały nadruk.
Papier perłowy, metalizowany, satynowany lub w kolorze kości słoniowej – to tylko wycinek z dostępnych rodzajów podłoży do wizytówek ozdobnych. Poza kolorem, efektownie wypada też wizytówka o ciekawej powierzchni. Do wyboru jest np. papier prążkowany, o fakturze filcu lub włóknistej. Przy niektórych projektach imponująco prezentuje też zadruk na podłożu transparentnym lub półtransparentnym.
Wizytówki MultiLoft są dość nowe na polskim rynku. Bywają nazywane wizytówkami premium, kreatywnymi kanapkami lub po prostu wizytówkami z barwnym nadzieniem. Czym się wyróżniają? Tym, że są aż 3 razy grubsze od typowych wizytówek. Te wizytówki (wraz z darmowymi szablonami) oferuje np. drukarnia internetowa Colour.me. Wykonane są z 3 solidnie sklejonych warstw – z czego ta środkowa jest w jednym z 13 kolorów do wyboru. Na pewno pozwalają się wyróżnić – nie tylko ciekawym nadrukiem i kolorowym środkiem, ale też imponującą grubością. Takie wizytówki są nie tylko bardzo efektowne, ale też odporne na zagniecenia i po prostu – solidne.
Kreatywne wizytówki – czyli dobrze, nie znaczy drogo
Tak naprawdę, wymienione rodzaje wizytówek można wydrukować nawet w 1 dzień – i to bez wychodzenia z domu i przepłacania. Dużym ułatwieniem jest ogromna dostępność oryginalnych wzorów wizytówek online. Jeśli jednak nie znajdziemy nic dla siebie, zawsze możemy też skorzystać z darmowej bazy grafików (też na stronie Colour.me) i wybrać projektanta, który zaprojektuje dla nas unikalne rozwiązanie. Tworzenie wyjątkowych wizytówek jeszcze nigdy nie było takie proste.