Często własnymi siłami wdrażają nowoczesne praktyki w kilka miesięcy i doświadczają bolesnej lekcji.
Kiedy zapada decyzja, by zasięgnąć porady?
I dopiero wtedy zapada decyzja o zasięgnięciu porady z zewnątrz. Najlepiej zrobić to przy udziale doświadczonych specjalistów, którzy już od progu widzą pewne problemy, postawy i luki w firmach. Przygotowani do sceptycznych postaw i obaw przed zmianą, nie są obciążeni relacjami personalnymi i nieformalną hierarchią.
Wiedzą, że prezesów trapią opóźnienia kontraktów, niezadowoleni klienci a firma tonie w papierach. Z kolei inżynier uważa, że jego pracy nie da się zmierzyć i musi wypełniać setki raportów natomiast pracownik produkcji oczekuje poprawnej dokumentacji na czas a za opóźnienia i błędy wini inżynierów.
- Podobne postawy spotykamy wielokrotnie - mówi Piotr Wróblewski z WBS Professional Services, zespołu specjalistów zajmujących się optymalizacją procesów biznesowych. - Metody zarządzania i wdrożeń strategii nie powiodą się bez poprawnej komunikacji, odpowiednio dobranych osób i mierzenia osiąganych wyników. Bez względu na metodę zawsze chodzi o przekazanie zespołowi w sposób jasny i przejrzysty celu oraz oczekiwanej ścieżki dotarcia do niego. Kluczowa jest tu interakcja, bo tylko wtedy metodyka będzie skutecznie realizowana.
Kaplan i Norton - opisujący metodę skutecznego wdrożenia strategii mówią, że zaledwie 15 proc. strategii zostało wdrożonych z sukcesem - w pozostałych przypadkach zabrakło komunikacji i konsekwencji.
Od czego zacząć, by w efekcie zredukować koszty w firmie?
Należy "zmierzyć" problem, zdefiniować aktualny stan i wyznaczyć docelowy. Dobrze jest zaprosić specjalistów jak najwcześniej. Konsultanci nie "wyprodukują" strategii dla danej firmy. Władze przedsiębiorstwa muszą zadbać o poprawne wdrożenie i odbiór wyników. Można np. poprosić o wsparcie konsultantów. Istnieją też grupy jak WBS Professional Services, które pracując na wszystkich szczeblach pomagają zarządom w określeniu i realizacji celu.
- Należy jednak pamiętać, że bez zaangażowania całej firmy pozytywna zmiana nie nastąpi, a koszty nie zostaną zredukowane - podsumowuje Piotr Wróblewski.
Źródło: WBS Professional Services