Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska, które projektuje dalszy ciąg trasy wschodniej między pl. Daszyńskiego a Grudziądzką, w poniedziałek przedstawiło poprawki do przebiegu arterii. Spotkanie podsumowujące konsultacje społeczne dotyczące tej inwestycji zorganizowano w klubie Rubin. Cieszyło się dużym zainteresowaniem. Przybyło prawie sto osób. Przypomnijmy: w grudniu po kolejnym spotkaniu konsultacyjnym dotyczącym projektu dalszego ciągu trasy wschodniej - od pl. Daszyńskiego do Grudziądzkiej - apelowaliśmy do władz Torunia o wydłużenie rozmów dotyczących tej inwestycji. Mieszkańcy mieli bowiem wciąż zastrzeżenia do proponowanej koncepcji. Jakie? Projektanci w pierwotnej wizji nie przewidywali połączenia ul. Rydygiera z trasą wschodnią i przejść dla pieszych od pl. Daszyńskiego do Skłodowskiej-Curie. Na apel odpowiedział radny Czasu Gospodarzy Jarosław Beszczyński. Właśnie m.in. z jego inicjatywy zostały zorganizowane poniedziałkowe rozmowy.
Czytaj także: Rubinkowo nie może być odcięte od trasy wschodniej!
Jak zatem prezentuje się trasa wschodnia po uwzględnieniu poprawek? Szczegółowe rozwiązania prezentuje powyższa infografika. - Po grudniowych konsultacjach uwzględniliśmy dodatkowo 22 propozycje - mówi Adam Sawicki z zespołu projektowego BPBK.
Najistotniejszą i najbardziej oczekiwaną jest wprowadzenie skrzyżowania trasy wschodniej z ul. Rydygiera. Będzie to możliwe dzięki zmianie przebiegu ul. Rydygiera, która pobiegnie przez teren obecnej pętli tramwajowej i włączy się do ul. Skłodowskiej-Curie. Dodatkowo ma też powstać łącznik, którym dotrzemy do trasy wschodniej. - Pozwoli to na wprowadzenie pełnego skrzyżowania - mówi Sawicki. - Będzie można bez żadnego problemu wyjechać z ul. Rydygiera w kierunku Grudziądzkiej i nowego mostu.
Dzięki temu rozwiązaniu zmniejszy się ruch na Skłodowskiej-Curie, która ma zyskać dodatkową nitkę między trasą wschodnią a średnicową. A obsługa działek PZWANN? Mieszkańcy będą korzystać z drogi serwisowej - wzdłuż do trasy wschodniej - która będzie połączona z Rydygiera. Kładkę dla pieszych ze schodami i windami projektanci przewidzieli tuż przy skrzyżowaniu z ul. Rydygiera - na wysokości Kasztanowej, a nie Żwirowej, gdzie konstrukcja mogłaby być uciążliwa dla mieszkających tam osób.
Na trasie będzie sześć skrzyżowań z sygnalizacją świetlną - w pobliżu pl. Daszyńskiego, Rydygiera, średnicówki, Polnej, Kociewskiej i Grudziądzkiej. Wyznaczono też cztery prawoskręty - na wysokości Żwirowej i Mlecznej. Przewidziano budowę wielu obiektów inżynierskich np. tunelu pod Skłodowskiej-Curie i torami PKP, w nasypie średnicówki, estakadę nad Polną i wiadukty kolejowe na ul. Polnej i Kociewskiej (obie drogi pobiegną pod torami).
Uczestnicy spotkania mieli wiele pytań np. o połączenie ul. Świerkowej z trasą. MZD planuje utrzymać obecny wyjazd poprzez łącznicę trasy wschodniej. Propozycje projektantów spotkały się w większości z aprobatą. Sylwia Kowalska, radna Czasu Mieszkańców: - Została uwzględniona większość postulatów mieszkańców.
Zdzisław Zakrzewski, prezes spółdzielni Rubinkowo: - Te rozwiązania nas satysfakcjonują, szczególnie druga nitka ul. Skłodowskiej-Curie i łącznik na Rydygiera. Te konsultacje bardzo wiele wniosły.
Czytaj e-wydanie »