Tak twierdzą specjaliści ze Szkoły Jazdy Renault. Szacuje się, że pół kilograma nadwagi kierowcy bądź pasażera we wszystkich jeżdżących samochodach w Stanach Zjednoczonych przekłada się na dodatkowe zużycie ponad 140 milionów litrów benzyny w ciągu roku! 251 mln aut w USA, 288 mln w krajach UE A jest w tym kraju zarejestrowanych 251 mln aut (dane z 2006 roku), dla porównania - liczba samochodów osobowych dopuszczonych do ruchu w Unii Europejskiej - 288 mln sztuk.
Czytaj też: Najnowsze dane mówią, że 61 proc. mężczyzn i 50 proc. kobiet w Polsce cierpi na nadwagę lub otyłość.
Kierowcy nie mają świadomości - Nadmierne obciążenie zwiększa zapotrzebowanie samochodu na paliwo - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. - Kierowcy nie mają świadomości, że zależność między obciążeniem auta, a ilością spalanego paliwa jest aż tak znacząca.
Lepiej zrób porządek w aucie!
Każdy dodatkowy kilogram nadwagi kierowcy bądź pasażera, czy dodatkowy bagaż, automatycznie wiąże się z dodatkowym zużyciem paliwa. Jazda obciążonym samochodem może dotyczyć kierowców i ich pasażerów, ale zwykle o "nadwadze" auta decydują zapomniane, niepotrzebnie przewożone w nim przedmioty, np.: książki, zapas kilku butelek płynu do spryskiwaczy, pozostałości po ostatnim urlopie. Warto regularnie sprzątać bagażnik W aucie, a szczególnie w jego bagażniku, warto regularnie robić porządek i usuwać rzeczy, które nie są niezbędne podczas codziennej jazdy.
Wybierając się w podróż i pakując bagaże do samochodu, warto wiedzieć, gdzie je umieścić, aby skutkowało to możliwie jak najmniejszym dodatkowym zużyciem paliwa. 100 kg bagażu, 60 km/godz.
Po co ci pusty bagażnik dachowy?
- 5 proc. paliwa więcej Przy ładunku o masie 100 kg i jeździe z prędkością 60 km/godz. samochód spali o 5 proc. więcej paliwa, jeśli bagaż zostanie umieszczony w bagażniku, ale już o 8 proc. więcej, jeśli znajdzie się w przyczepie i urośnie o 10 procent, jeśli zostanie umieszczony w bagażniku na dachu! Kierowcy, którzy korzystają z bagażników dachowych, powinni pamiętać o ich demontażu, kiedy nie są już potrzebne - radzą w Szkole Jazdy Renault. - Jazda z pustym bagażnikiem dachowym nie tylko niepotrzebnie obciąża samochód, ale też pogarsza jego właściwości aerodynamiczne.