Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jeszcze długo nie będzie linii kolejowej z Solca Kujawskiego do Portu Lotniczego Bydgoszcz

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
Marszałek województwa Piotr Całbecki podczas jednej z ostatnich sesji sejmiku województwa stwierdził, że przygotowania do budowy linii kolejowej z Solca Kujawskiego  z Portem Lotniczym Bydgoszcz i Trzcińcem nie są zaawansowane. Zdaje się, że jest jeszcze gorzej.
Marszałek województwa Piotr Całbecki podczas jednej z ostatnich sesji sejmiku województwa stwierdził, że przygotowania do budowy linii kolejowej z Solca Kujawskiego z Portem Lotniczym Bydgoszcz i Trzcińcem nie są zaawansowane. Zdaje się, że jest jeszcze gorzej. Tomasz Czachorowski
Marszałek województwa Piotr Całbecki podczas jednej z ostatnich sesji sejmiku województwa stwierdził, że przygotowania do budowy linii kolejowej z Solca Kujawskiego do Portem Lotniczym Bydgoszcz i Trzcińca nie są zaawansowane. Zdaje się, że jest jeszcze gorzej.

Przebudowa zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej w Bydgoszczy

od 16 lat

O linii kolejowej na odcinku od Solca Kujawskiego przez Port Lotniczy Bydgoszcz do Trzcińca mówiło się od dawna. Głównie dlatego, że w okolicach bydgoskiego Łegnowa lub też na Wiśle na wysokości Solca Kujawskiego miał powstać port rzeczni niemałych rozmiarów.

Wygląda jedna na to, że z tej linii kolejowej niewiele w najbliższym czasie wyniknie.

Wstępne założenia były takie, że do końca poprzedniej perspektywy na zdobycie pieniędzy z Unii Europejskiej do końca 2023 roku miała powstać dokumentacja projektowa linii kolejowej z Solca przez PLB do Trzcińca i w drugą stronę.

Tyle tylko, że z dokumentacji w bieżącej perspektywie Województwo Kujawsko-Pomorskie już zrezygnowało, bo - jak stwierdził marszałek Piotr Całbecki - jest zbyt duże ryzyko, że nie uda się jej przygotować i co więcej - rozliczyć z Unią Europejską. W zamian miała być przygotowana uproszczona dokumentacja w nadchodzącym okresie rozliczeniowym z UE na lata 2021-2027.

Według marszałka Piotra Całbeckiego to PKP PLK chciało uproszczonej dokumentacji, zamiast planowanej dokumentacji budowlanej.

Na zaniechanie prac wskazuje odpowiedź wiceministra Andrzeja Bittnela z ministerstwa infrastruktury na interpelację bydgoskiego posła Bartosza Kownackiego z PiS. Minister wskazał, że w nadchodzących Regionalnym Programie Operacyjnym marszałek wymienił linię Grudziądz do granicy województwa, Grudziądz -Brodnica, Grudziądz - Tuchola - granica województwa. Przedprojektowe działania obejmują linie Nasielsk - Toruń Wschodni, a także wariantowa rewitalizację linii Kcynia - Bydgoszcz.

- Odnosząc się do uzgodnień z województwem w sprawie projektu rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Bydgoszcz-Szubin-Kcynia, projekt został wskazany przez samorząd województwa jako jeden z najbardziej istotnych do realizacji w następnej perspektywie finansowej i w związku z uzyskaniem dofinansowania, opracowanie dokumentacji przedprojektowej zostanie zostanie zakończone w 2023 roku - informuje wiceminister Andrzej Bittnel z ministerstwa infrastruktury.

Przypomnijmy, że kolejny raz budowa linii kolejowej na bydgoskie lotnisko. W ramach dawnej perspektywy unijnej pn. „BiT City II”, nie była możliwa do zrealizowania. Projekt wart 363 mln zł nie widniał na żadnej liście inwestycyjnej, a sam Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko - Pomorskiego nie zgłosił budowy nowej linii jako potencjalnego projektu inwestycyjnego.

W sierpniu 2016 r. odbyło się spotkanie przedstawicieli PKP Polskie Linie Kolejowe, Zarządu Województwa Kujawsko – Pomorskiego i Zarządu Portu Lotniczego Bydgoszcz podczas którego omówiono możliwość realizacji inwestycji pn.: „BiT City II” jako kontynuacja Szybkiej Kolei Metropolitalnej w bydgosko-toruńskim obszarze metropolitalnym.

Projekt o łącznej wartości 363 mln zł zakładał budowę połączenia kolejowego Trzciniec – Solec Kujawski przez Port Lotniczy. Prace miały być realizowane w dwóch etapach. Wówczas zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego wskazał na konieczność rozważenia jednoczesnej realizacji I i II etapu projektu biorąc pod uwagę szerszy aspekt inwestycji, a mianowicie osiągnięcie istotnego oddziaływania na poziomie regionalnym i ponadregionalnym projektu, które jest możliwe jedynie przy założeniu realizacji całości projektu (tj. budowy linii od Trzcińca przez Port Lotniczy do Solca Kujawskiego).

Wtedy w ocenie PKP PLK zarówno I jak i II etap projektu wymagały ponownych analiz pod kątem zasadności ekonomicznej. Wtedy było już gotowe Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ), ale nie spełniało wymagań określonych dla Studium Wykonalności perspektywy 2014-2020. Wtedy decyzja była jasna - PKP PLK nie przewidywały budowy linii kolejowej Trzciniec – Port Lotniczy Bydgoszcz – Solec Kujawski w perspektywie 2014 – 2020.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Jeszcze długo nie będzie linii kolejowej z Solca Kujawskiego do Portu Lotniczego Bydgoszcz - Express Bydgoski

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska