Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa ma 88 procent udziałów spółce Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo, pozostali to w śladowych ilościach PKP i Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny. Podczas posiedzenia sejmowego Zespołu Parlamentarnego Ziemi Bydgoskiej poprzez aklamację przyjęto stanowisko z apelem do wszystkich udziałowców o podjęcie uchwały o dalszym działaniu spółki. Tyle że to było dawno. Warto przypomnieć, że Bydgoszcz została wpisana jako węzeł logistycznych do Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, czyli do instrumentu służącego koordynacji oraz zapewnieniu spójności inwestycji infrastrukturalnych państw Unii Europejskiej.
Na podstawie uchwały nr 5 z dnia 29 sierpnia 2024 r. Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników Spółki postanowiło rozwiązać spółkę i tego samego dnia otwarto jej likwidację Sporządzony został bilans otwarcia likwidacji Spółki oraz harmonogram jej likwidacji.
Decyzja środowiskowa idzie na sprzedaż
- 31 stycznia 2025 r. Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników podjęło uchwałę w przedmiocie wyrażenia zgody na sprzedaż aktywa trwałego w budowie tj. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach z dnia 4 lipca 2023 r. Wójta Gminy Nowa Wieś Wielka określającej warunki realizacji przedsięwzięcia pn. „Budowa kolejowo-drogowego terminala intermodalnego w Emilianowie (terminal) wraz z zakupem wyposażenia - informuje Edyta Wiwatowska, prezes Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego.
Spółka bez terenu
Od momentu wszczęcia likwidacji przedstawiciele BPPT wzięli udział w spotkaniu zorganizowanym przez wojewodę kujawsko-pomorskiego, które odbyło się 3 października 2024 r. z udziałem prezydenta Bydgoszczy, marszałka województwa kujawsko-pomorskiego, przedstawicieli Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, PKP S.A. oraz Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w sprawie koncepcji dalszego funkcjonowania Spółki oraz o wpisaniu Bydgoszczy jako węzła logistycznego do Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, a także o istnieniu projektu Terminala Intermodalnego Bydgoszcz Emilianowo w dokumentach strategicznych województwa, takich jak Strategia rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego do 2030 roku – Strategia przyspieszenia 2030+, Program rozwoju gospodarczego województwa kujawsko-pomorskiego oraz w aktualnie opracowywanym projekcie Regionalnego Planu Transportowego Województwa Kujawsko-pomorskiego na lata 2021-2027.
- Należy oddzielić kwestię spółki, która nie posiadała żadnej zdolności inwestycyjnej, od samej przyszłej budowy portu przeładunkowego. W wyniku braku działań w poprzedniej kadencji, Spółka nie miała ani 1m kw. terenu, na którym mogła cokolwiek budować. Nie rozpoczął się nawet proces przekazywania terenów przez PKP - zaznacza Michał Sztybel, wojewoda kujawsko-pomorski.
Pojawiły się informacje o powołaniu nowego bytu, który ma zastąpić zlikwidowaną spółkę.
