Można by wyliczyć na palcach jednej ręki zakłady fryzjerskie, które mają wywieszony cennik ze szczegółowym uwzględnieniem cen za poszczególne czynności usługi, np. za strzyżenie, mycie, farbowanie itd. w zależności od długości włosów.
- W jednym z salonów fryzjerskich w Brodnicy zażyczyłam sobie zrobienie na moich półdługich włosach baleyage ze strzyżeniem i modelowaniem, za co zapłaciłam sto osiemdziesiąt złotych. Wyszłam oszołomiona i niezbyt zadowolona z efektu. Poprosiłam o szczegółową wycenę i pani właścicielka oczywiście wyliczyła mi wszystkie składniki usługi, że nic mi nie pozostało jak płakać i płacić - żali się Czytelniczka.
Zatem z punktu widzenia klienta wskazane jest, aby cennik był przejrzysty i zawierał możliwie małą liczbę pozycji. Należy więc różnicować ceny na tyle, na ile jest to konieczne oraz maksymalnie je grupować.
Ale fryzjerzy uprawiają odpowiednią politykę cenową, a chodzi tu o walkę z konkurencją. I w takich przypadkach najlepiej sprawdza się tzw. manipulacja klientem przez wycenę za usługę według uznania usługodawcy.
- Owszem jest to manipulacja! Na przykład moja znajoma za strzyżenie zapłaciła piętnaście złotych, a ja w tym samym salonie, tego samego dnia i za tę samą usługę zapłaciłam trzydzieści złotych. Inna głowa... I jak powinniśmy walczyć z takim oszustwem? - pyta mieszkanka Brodnicy.
Klient może się obrazić lub czuć się lekceważony, jeśli widzi, że przywileje przysługują wybranym osobom z niewiadomych mu przyczyn.
I wtedy zapewne trudno jest udowodnić takiemu usługodawcy oszustwo, gdy w zakładzie nie ma określonych i wywieszonych cenników. A co na to przepisy prawne?
- Za nieuwidocznienie cenników za usługę czy oferowany towar do sprzedaży grozi mandat w wysokości maksymalnej jednego tysiąca złotych. A także zobowiązujemy usługodawcę do wywieszenia cennika i stosowania go w swojej zakładzie - wyjaśnia Wiesława Szatkowska, szefowa Państwowej Inspekcji Handlowej, delegatura w Toruniu.
Każdy klient może zgłosić do PIH nieuczciwego usługodawcę, który zostanie skontrolowany i odpowiednio ukarany. Klientki za naszym pośrednictwem zgłosiły kilka brodnickich salonów do kontroli, co może skutkować będzie lepszą i uczciwą obsługą każdego klienta.