MKTG SR - pasek na kartach artykułów

KIO rozstrzygnęła sprawę odwołań od wyboru wykonawców obwodnic Sępólna i Kamienia

Sandra Szymańska
Sandra Szymańska
Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołania dwóch oferentów budowy obwodnic Sępólna i Kamienia Krajeńskiego.
Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołania dwóch oferentów budowy obwodnic Sępólna i Kamienia Krajeńskiego. fot. GDDKiA
Wybór wykonawców obwodnic Sępólna i Kamienia Krajeńskiego zostaje utrzymany. Krajowa Izba Odwoławcza wydała orzeczenie oddalające odwołania od wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na projekt i budowę obwodnic w ciągu drogi krajowej nr 25.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy pod koniec kwietnia rozstrzygnęła przetarg na projekt i budowę w ciągu DK 25 obwodnic Sępólna i Kamienia Krajeńskiego. Oferty na zaprojektowanie obwodnic i ich wykonanie złożyło sześć firm, które wyceniły swoje zaangażowanie na sumy od 43 do 89 mln zł – w przypadku Kamienia i od 115 do 207 milionów – w przypadku dłuższej sępoleńskiej trasy.

Jak informowaliśmy, najkorzystniejszą ofertę złożyło Konsorcjum Kobylarnia – Mirbud za kwotę 115,3 mln zł na obwodnicę Sępólna Krajeńskiego i 43,2 mln zł na obwodnicę Kamienia Krajeńskiego.

KIO oddala odwołania

Od wyboru odwołali się jednak dwaj inni uczestnicy przetargu, w związku z czym sprawę rozstrzygała Krajowa Izba Odwoławcza. 4 czerwca oddaliła oba odwołania.

- KIO wydała orzeczenie oddalające odwołania od wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na projekt i budowę obwodnic Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego. To ważny krok do podpisania umowy. Teraz czekamy na doręczenie pełnego uzasadnienia orzeczenia. Na orzeczenie - w terminie 14 dni od dnia doręczenia - przysługuje prawo złożenia skargi za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. Należy dodać, że przed zaproszeniem wykonawcy do podpisania umowy musi jeszcze zostać przeprowadzona przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (UZP) kontrola uprzednia – informuje Julian Drob, rzecznik prasowy GDDKiA w Bydgoszczy.

Tak będą wyglądały obwodnice Sępólna i Kamienia

Obie obwodnice będą realizowane w ramach jednego kontraktu, a ich wybudowanie umożliwi wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obu miejscowości. Drogi powstaną w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Będą wybudowane w klasie GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Roboty budowlane mają być prowadzone w latach 2026-2028. Całość poprzedzi procedura przygotowania projektów budowlanych. Do roku 2026 potrwa wykonanie projektu technicznego, potem wykonawca złoży do wojewody wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

  • Obwodnica Sępólna Krajeńskiego o długości 6,4 km będzie miała swój początek przed skrzyżowaniem drogi krajowej nr 25 z wjazdem do miejscowości Piaseczno. Potem pobiegnie ona w kierunku wschodnim do torów kolejowych, przetnie drogę wojewódzką nr 241 prowadzącą do Tucholi, ulicę Komierowską, następnie ominie ogrody działkowe, przebiegnie doliną rzeki Sępolenki i połączy się ponownie z drogą krajową nr 25 w miejscu istniejącego skrzyżowania (Bydgoszcz – Jastrzębiec). W tym miejscu w przyszłości planuje się też zbudowanie tak zwanej małej obwodnicy, czyli drogi łączącej trasy wylotowe w kierunku Bydgoszczy i Więcborka.
  • Obwodnica Kamienia Krajeńskiego będzie mieć długość 2,5 km. Prowadzić będzie od ronda w ciągu ul. Sępoleńskiej, przejdzie mostem nad rzeką Kamionką i włączy się do obecnej DK25 niedaleko miejscowości Orzełek. W samym mieście DK25 przestanie biec przez Plac Odrodzenia.

Jedna i druga obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy z centrów miast, upłynni ruch w kierunku Koszalina i Bydgoszczy, a co za tym idzie - poprawi bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców oraz stan środowiska. Jak podkreśla rzecznik GDDKiA, inwestycja zostanie zrealizowana ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony przyrody, zasobów naturalnych, zabytków i ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich. Będzie wykonany ekran akustyczny o łącznej powierzchni 166 metrów kwadratowych. Ponadto, aby zapewnić właściwe warunki migracji zwierząt, zostaną wybudowane dla nich przejścia. W ramach inwestycji wykonane zostaną również nasadzenia zieleni, a w rejonie przedsięwzięcia zostaną umieszczone skrzynki lęgowe dla ptaków.

od 7 lat
Wideo

Od dzisiaj kierowcy Ubera i Bolta muszą mieć polskie prawo jazdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska