- Zainteresowanie programem jest bardzo duże. Nadesłane wnioski obejmują projekty na kwotę około 25 mld zł. To czterokrotnie więcej niż obecnie przewiduje Program Kolej Plus o wartości 5,6 mld zł. Wnioski dotyczą linii kolejowych o długości ok 2 tys. km - informuje nas Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Propozycje złożono na nowe trasy, niewykorzystywane od lat lub tylko o ruchu towarowym.
Najwięcej wniosków złożyły województwa: śląskie (19), podkarpackie (11), małopolskie i mazowieckie (9), lubuskie (8). Ponadto wpłynęły zgłoszenia z województw: warmińsko- mazurskie (6), dolnośląskie, lubelskie i wielkopolskie (5), kujawsko-pomorskie i zachodniopomorskie (4), łódzkie, podlaskie, świętokrzyskie, pomorskie (2) oraz opolskie (1).
- Program Kolej Plus to ogromna szansa na wzrost atrakcyjności i rozwoju gospodarczego wielu regionów Polski. Realizacja projektów przyczyni się do likwidacji wykluczenia komunikacyjnego. Sieć kolejowa będzie uzupełniona o nowe połączenia, które zapewnią mieszkańcom lepsze warunki życia - mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
- Blisko 100 wniosków, które zgłoszono do Kolei Plus, pokazuje że program jest potrzebny i jest duże zainteresowanie rozwojem transportu kolejowego, i zwiększeniem dostępności kolei w gminach i powiatach. Nadesłane zgłoszenia czterokrotnie przekraczają wartość środków planowanych na realizację. Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają szczegółową analizę wniosków, by w listopadzie przejść do kolejnego etapu - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Będą rozmowy z wnioskodawcami, by do kolejnego etapu przeszły propozycje, które spełniają postawione w Programie kryteria.
Na program "Kolej Plus" przeznaczono 5,6 mld zł. Głównym jego celem jest połączenie miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców, co ma eliminować tzw. wykluczenie komunikacyjne. Program służy także promowaniu ekologicznych środków transportu oraz wspieraniu polskiej gospodarki poprzez stymulowanie inwestycji infrastrukturalnych. Kolejowy transport jest najbardziej ekologiczną formą transportu pasażerów w komunikacji zbiorowej.
Kolej Plus zakłada realizację inwestycji liniowych, tj. modernizację istniejących lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, np. budowę nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych. Inwestycje będą mogły być sfinansowane w 85 proc. ze środków programu, a w 15 proc. pochodzących z samorządów. Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku.
Lewica będzie walczyć o modernizacje linii kolejowej Inowrocław - Żnin
Nadesłane zgłoszenia będą oceniane pod względem formalnym i kwalifikowane do kolejnego etapu. Później samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Po II etapie projekty będą podlegały ocenie "wielokryterialnej", której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do Programu.
Więcej o Programie Kolej Plus https://www.plk-sa.pl/program-kolej-plus/
