5 z 8
Na planowany zabieg enoprotezoplastyki stawu biodrowego...
fot. Marzena Bugala / Polska Press

Na planowany zabieg enoprotezoplastyki stawu biodrowego przed pandemią czekało się średnio w kolejce przez blisko rok - dokładnie 357 dni. w Kujawsko-Pomorskiem oczekiwało 5411 osób, w Łódzkiem - 2967, w Warmińsko-Mazurskiem - 2389, w Podlaskiem zaledwie 463. Rekordowo długa kolejka do tego zabiegu była na Śląsku, bo liczyła sobie ponad 14 tysięcy pacjentów.

Z kolei średni czas oczekiwania na endoprotezoplastykę stawku kolanowego w grudniu 2019 roku wynosił aż 460 dni. Na taki zabieg (planowy) czekało w naszym regionie 6172 osoby. Mniejsze kolejki były m.in. w Mazowieckiem, Warmińsko-Mazurskiem, Podlaskiem, Lubelskiem, Świętokrzyskiem.

"Zasadniczo NFZ w 2019 r. wypełniał ustawowe zadania, ale przełożyło się to na istotną poprawę dostępności tylko części świadczeń. Na niektóre zabiegi czekamy wprawdzie krócej, ale pogorszyła się dostępność ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Wciąż zbyt niski był udział leczenia ambulatoryjnego w porównaniu ze szpitalnym" - podsumowuje Naczelna Izba Kontroli raport dostepności świadczeń NFZ w roku 2019, opublikowany 29 grudnia 2020 roku.

POLECAMY TAKŻE:

Uwaga! Jeśli odpowiesz TAK na któreś z tych pytań, nie zostaniesz zaszczepiony!

Minister zdrowia ogłasza: od dziś łagodzimy obostrzenia



6 z 8
Czas pandemii - czas dramatu...
fot. Marzena Bugala / Polska Press

Czas pandemii - czas dramatu

Pandemia ograniczyła drastycznie dostęp do wielu zabiegów, diagnostyki, rehabilitacji. Barbara Nawrocka, rzeczniczka NFZ w regionie zaznacza jednak, że najtrudniejsza była pierwsza fala pandemii. -Obecnie dostępność do świadczeń wzrasta. Żaden z pacjentów oczekujących na planowy zabieg medyczny lub rehabilitację nie wypadł z kolejki. W pierwszej kolejności jednak zalecamy nieustannie kontakt telefoniczny z placówką medyczną. Obowiązuje nadal reżim sanitarny i konieczność przejścia testu na koronawirusa przed przyjęciem na planowany zabieg - przypomina rzeczniczka NFZ.

Kujawsko-Pomorski NFZ przypomina też, że nieustannie działa infolinia telefoniczna. Konsultanci radzą tutaj, gdzie i jak szukać pomocy. Jej telefon to: 800-190-590.

- Ta ogólnopolska telefoniczna informacja dla pacjentów działa 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę - podkreśla Barbara Nawrocka.

POLECAMY TAKŻE:

Uwaga! Jeśli odpowiesz TAK na któreś z tych pytań, nie zostaniesz zaszczepiony!

Minister zdrowia ogłasza: od dziś łagodzimy obostrzenia



7 z 8
W pierwszych miesiącach pandemii Fundacja My Pacjenci...
fot. Marzena Bugala / Polska Press

W pierwszych miesiącach pandemii Fundacja My Pacjenci zapytała Polaków o doświadczenia związane z funkcjonowaniem systemu ochrony zdrowia podczas pandemii (maj 2020). Celem badania było ustalenie, w jakim zakresie korzystamy z systemu ochrony zdrowia w przypadkach niezwiązanych z COVID–19. Dostęp do lekarza w sprawach niezwiązanych z koronawirusem jest utrudniony - tak odpowiedziało 80,6 proc., pacjenci nie korzystają ze świadczeń zdrowotnych, pomimo że ich potrzebują ze strachu przed koronawirusem (71,5 proc.), a 44,6 proc. badanej grupy rozumie powagę sytuacji i spokojnie może czekać na możliwość odbycia wizyty lub zabiegu w przyszłości.

Polacy jako najważniejsze problemy pacjentów w aktualnej sytuacji wymienili w badaniu: niemożność skorzystania z zaplanowanych wizyt, badań, zabiegów – 70,1 proc., wydłużanie się lub wypadanie z kolejek – 51,6 proc., brak kluczowych świadczeń lub usług medycznych – 48,6 proc., brak wsparcia osób bliskich w trakcie pobytów szpitalnych – 33,3 proc., brak kontynuacji opieki nad pacjentami szpitali zamienionych na jednoimienne – 29 proc., brak łatwo dostępnej informacji o tym, gdzie szukać pomocy – 24,8 proc.

– Ponad połowa pacjentów miała trudności z uzyskaniem pomocy medycznej. Przekształcanie szpitali w jednoimienne, które przed epidemią były ośrodkami leczenia wielu grup pacjentów, spowodowało wiele trudności w uzyskaniu świadczeń zdrowotnych przez osoby z innymi schorzeniami niż COVID–19. Sytuacja ta najbardziej dotknęła pacjentów z chorobami przewlekłymi. Musimy pamiętać, że w tych grupach postawienie diagnozy, podjęcie leczenia lub jego kontynuacji nie może czekać – podkreślał Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.

POLECAMY TAKŻE:

Uwaga! Jeśli odpowiesz TAK na któreś z tych pytań, nie zostaniesz zaszczepiony!

Minister zdrowia ogłasza: od dziś łagodzimy obostrzenia



Przewijaj aby przejść do kolejnej strony galerii.

Zobacz również

Tak było podczas imprezy "Goplanie dla Autyzmu" w Kruszwicy

Tak było podczas imprezy "Goplanie dla Autyzmu" w Kruszwicy

Twarde Pierniki krok bliżej play off! Tak kibicowaliście koszykarzom - Galeria

Twarde Pierniki krok bliżej play off! Tak kibicowaliście koszykarzom - Galeria

Polecamy

"Makbet" był ostatnim spektaklem festiwalu Grudziądzka Wiosna Teatralna. Mamy zdjęcia

NOWE
"Makbet" był ostatnim spektaklem festiwalu Grudziądzka Wiosna Teatralna. Mamy zdjęcia

Tak było podczas imprezy "Goplanie dla Autyzmu" w Kruszwicy

Tak było podczas imprezy "Goplanie dla Autyzmu" w Kruszwicy

Taniec i śpiew! Wesoło było na XII Koncercie Muzyki Filmowej w Grudziądzu. Zdjęcia

Taniec i śpiew! Wesoło było na XII Koncercie Muzyki Filmowej w Grudziądzu. Zdjęcia