Zapytaliśmy o to w salonach „japończyków” w naszym regionie.
Czytaj też: Trzęsienie ziemi w Japonii 2011. Trzęsienie ziemi w portfelu
Koncerny samochodowe w Japonii. Zakłady Toyoty nie zostały zniszczone
- Zakłady Toyoty w Japonii nie zostały zniszczone - powiedział nam Mariusz Bednarski, właściciel salonów Toyoty w Toruniu i Mazdy w podtoruńskich Łysomicach. - Produkcję wstrzymano 16 marca w czterech fabrykach. Nie ze względu na kataklizm, co z powodów przerw w dostawach prądu oraz czysto ludzkich. Japończycy są narodem bardzo rodzinnym. Zamykając fabryki zarząd koncernu umożliwił pracownikom, także firm kooperujących z Toyotą, udział w poszukiwaniu rodzin. Przekazał też potężne kwoty - 300 mln jenów - na wsparcie dla poszkodowanych.
Koncerny samochodowe w Japonii, najchętniej kupowane auta wcale nie są tam planowane
Najchętniej kupowane auta Toyoty wcale nie są produkowane w fabrykach w Japonii. Yaris - we Francji, auris i verso - w Turcji, corolla i hilux - w RPA, avencis - w Wielkiej Brytanii, aygo - w Czechach. W Japonii natomiast tylko IQ, urban cruiser, land cruiser 150 i V8 oraz RAV4 i prius.
Czytaj też: Trzęsienie ziemi w Japonii. Mieszkańcy Kujaw i Pomorza zapłacą więcej za łososia z Pacyfiku
- Nie ma też obaw o brak części do aut marki Toyota - mówi Mariusz Bednarski. - Zarówno centralny skład aut, jak i części zlokalizowany jest w Belgii. Zapasy sprawiają, że nie ma problemów z dostawami zarówno samochodów, jak i części serwisowych. Tym bardziej, że przerwa w produkcji w zakładach w Japonii nie potrwa długo. Kłopotów nie ma też z Mazdą, której fabryka w Hiroszimie pozostała poza terenem nawiedzonym przez trzęsienie ziemi i tsunami.
Produkują też w Polsce
- Honda co prawda wstrzymała produkcję ze względu na brak dostaw prądu, ale zakłady nie ucierpiały - mówi Arkadiusz Wierzchowski, dyrektor salonów Hondy w Toruniu i Bydgoszczy. - Z hond cieszących się dużym powodzeniem w Polsce w Japonii produkowany jest m.in. accord i wszystkie auta hybrydowe. W Europie - w Turcji tylko civic sedan, a 5-drzwiowy civic, a także jazz, CRV - w Wielkiej Brytanii. Centralne magazyny części zlokalizowane są w Belgii i Austrii, a a Europę środkowo-wschodnią - od niespełna roku w Pniewach pod Poznaniem. Nie ma żadnych obaw, że zabraknie w naszych salonach aut i części serwisowych.
Serwis w Europie
Nie ucierpiały także zakłady Nissana w Japonii, choć tam też wstrzymano produkcję z powodu przerw w dostawach prądu. - Wstrzymana jest produkcja murano, sportowego 370Z, juke z napędem na cztery koła - mówi Michał Piwko z salonu Nissana w podbydgoskim Osielsku. - Najbardziej poszukiwane modele produkowane są w Wielkiej Brytanii - quashqai i juke z napędem na jedną oś, w Hiszpanii - navara, w Indiach - micra. Magazyny części serwisowych są zlokalizowane w Europie. Nie ma więc obaw, że zabraknie u nas aut i części.
