Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koronawirus w Kujawsko-Pomorskiem. Czy bydgoskie instytucje opracowały pandemiczny plan B obsługi petentów?

Dorota Witt
Dorota Witt
W bydgoskim urzędzie miasta bezpośrednia obsługa mieszkańców odbywa się tylko w ograniczonym zakresie, większość spraw można załatwić zdalnie
W bydgoskim urzędzie miasta bezpośrednia obsługa mieszkańców odbywa się tylko w ograniczonym zakresie, większość spraw można załatwić zdalnie Dariusz Bloch
Nawet pojedyncze przypadki koronawirusa, jak choćby w bydgoskich szkołach, skutkują objęciem kwarantanną dziesiątek osób. Czy może to sparaliżować pracę kolejnych instytucji? Czy wzrost zachorowani zmieni coś w ich funkcjonowaniu? Sprawdzamy, jak teraz załatwiać urzędowe sprawy.

Adrian Mól, rzecznik wojewody o sytuacji epidemiologicznej w regionie:

W Trzecim Urzędzie Skarbowym w Bydgoszczy raz, na początku września, zdarzyło się, że kwarantanną została objęta jedna osoba. W wyznaczonym przez Sanepid czasie przeszła na pracę zdalną. Pracy urzędu to nie sparaliżowało. Zadziałały procedury: przede wszystkim dezynfekcja, maskowanie się i zachowanie dystansu między pracownikami, także w pokojach.
Od 14 września w urzędach skarbowych na terenie całego województwa klienci są obsługiwani w poniedziałki między 8. a 18., a od wtorku do piątku między 8. a 15. Ale... - Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy zaleca korzystanie z elektronicznych form rozliczeń i zdalnego kontaktu z jednostkami Krajowej Administracji Skarbowej mi.in poprzez e-PUAP i telefonicznie. W wyjątkowych sprawach, których nie można załatwić elektronicznie, podatnicy są obsługiwani w urzędach skarbowych z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa - mówi Bartosz Stróżyński rzecznik prasowy Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy.

Co w sądzie?

W Sądzie Okręgowym w Bydgoszczy bez zmian, bo sprawdzają się te, które wprowadzono po wiosennej społecznej kwarantannie. Na korytarzach tłumów nie ma, wyłączone z użytkowania ławki dla oczekujących nie są problemem, bo przed salami rozpraw pustki. Na rozprawy przychodzić mogą tylko osoby ściśle zainteresowane - uczestniczące w nich. Po poddaniu się pomiarowi temperatury, po dezynfekcji rąk, zasłaniając usta i nos. Świadkowie są wzywani na konkretną godzinę. Rozprawy są przeprowadzane głównie w największych salach. Tych wcale nie ma tak wiele, ale - jak słyszymy - nie powoduje to znaczących opóźnień w pracy sądu. - Konsekwentnie rygorystycznie przestrzegane są wymogi sanitarne, dbamy o dezynfekcję, pracownicy są zobowiązani do zasłaniania ust i nosa, kiedy przebywają w częściach wspólnych, np. na korytarzach - mówi sędzia Krzysztof Dadełło, rzecznik Sądu Okręgowego w Bydgoszczy.
Poważne zmiany w organizacji pracy szykują się za to w Sądzie Rejonowym w Bydgoszczy. Możliwe, że wprowadzony zostanie równoważny system pracy. Przymiarki już trwają.
- Równoważny system pracy ma obejmować cztery następujące po sobie dni pracy w wymiarze 10 godzin z uwzględnieniem sobót, po których następują cztery dni wolne (nie wliczając niedziel i świąt). Wszyscy pracownicy sądu mają być w tym systemie podzieleni na dwie nieprzenikające się grupy robocze. W celu uniknięcia kumulacji osób w miejscu pracy, został ponadto wprowadzony ruchomy czas pracy, dostosowany do potrzeb wydziału - informuje sędzia Karolina Bieńkowska, prezes Sądu Rejonowego w Bydgoszczy.
Sąd rejonowy także działa z uwzględnieniem wymogów sanitarnych. Planowane zmiany odczują głównie pracownicy.
- Dni i godziny prowadzenia rozpraw mieścić się będą w dotychczasowych godzinach urzędowania sądu i nie będą obejmować sobót - zaznacza
sędzia Karolina Bieńkowska.

Co w urzędzie miasta?

- Urząd od początku pandemii pracuje normalnie, czyli realizujemy wszystkie nasze zadania - podkreśla Marta Stachowiak, rzeczniczka ratusza. Ale... - Jedynie w ograniczonym zakresie prowadzimy bezpośrednią obsługę mieszkańców - zastrzega.

  • Jeśli to tylko możliwe, prosimy o załatwianie spraw i kontakt z nami przez internet lub telefon.
  • Przypominam, że funkcjonuje tymczasowy profil zaufany (ważny przez trzy miesiące), który potwierdza się przez rozmowę z urzędnikiem.
  • Te wydziały i komórki, które mają bezpośredni kontakt z mieszkańcami, są przygotowane – zostały wyposażone w dodatkowe elementy wyposażenia i środki ochrony osobistej dla urzędników.
  • Niezmiennie też prosimy mieszkańców o zasłanianie ust i nosa.

W ratuszu też starają się trzymać rękę na pulsie. - Na bieżąco śledzimy komunikaty służb sanitarnych, jesteśmy też w stałym kontakcie z sanepidem i reagujemy na sytuację epidemiczną - podkreśla Marta Stachowiak.

Tylko na odległość

KPEC od 16 marca zawiesiło bezpośrednią obsługę w spółce oraz poza jej terenem. - Kontakt z pracownikami odbywa się telefonicznie, mailowo, przy pomocy elektronicznego Biura Obsługi Klienta oraz pocztą tradycyjną lub kurierską, a niezbędne fizyczne kontakty z podmiotami zewnętrznymi (w tym dostawy materiałów koniecznych do wykonywania zadań publicznych; wykonywanie inwestycji, konserwacji; uzgodnienia; odbiory) odbywają się wyłącznie za zgodą zarządu spółki - podkreśla Tomasz Lewandowski, kierownik biura zarządu spółki
Aktualnie KPEC nie planuje zmian organizacji pracy. Ale... - Ze względu na specyfikę zadań (zaopatrywanie mieszkańców w ciepło)- w przypadku pogorszenia sytuacji epidemicznej (wystąpienia zachorowania u pracownika spółki) mamy prawną możliwość natychmiastowego skoszarowania osób odpowiadających za najważniejsze obszary działalności tak, aby zapewnić ciągłość energetyczną odbiorców zlokalizowanych na terenie jednostek samorządu zaopatrywanych przez KPEC - zastrzega Tomasz Lewandowski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Koronawirus w Kujawsko-Pomorskiem. Czy bydgoskie instytucje opracowały pandemiczny plan B obsługi petentów? - Express Bydgoski

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska