Głównym miejscem zakupu kosmetyków, wskazywanym przez respondentów, są sklepy kosmetyczne i drogerie.
Czytaj i zobacz: Dr Irena Eris, szefowa Laboratorium Kosmetycznego: - Mężczyźni już wiedzą, że zadbany znaczy pociągający! (wideo i foto)
Kosmetyki dla kobiet, hipermarkety górą!
Rozwój tej kategorii sklepów w ciągu ostatnich kilku lat pokazał, iż konsumenci, a zwłaszcza konsumentki, coraz chętniej sięgają po droższe produkty, oczekują szerokiej oferty oraz pomocy ze strony obsługi, a więc oferta hipermarketów nie jest już dla nich wystarczająca. W rezultacie wyspecjalizowane w zakresie kosmetyków sklepy kosmetyczne i drogerie zwiększają swój udział w rynku. Istotne znaczenie ma tutaj fakt, iż sklepy te są dogodnie zlokalizowane (w centrach handlowych, na głównych ulicach). Poza tym w mniejszych miejscowościach, gdzie nie funkcjonują hipermarketyulicach). Poza tym w mniejszych miejscowościach, gdzie nie funkcjonują hipermarkety. Sklep kosmetyczny to często jedyne miejsce, gdzie można nabyć kosmetyki.
Według deklaracji badanych, 53% wszystkich zakupów kosmetyków kobiety realizują w drogeriach lub sklepach kosmetycznych, a kolejne 15% za pomocą konsultantek firm kosmetycznych. Oznacza to, że dla badanych kobiet zakupy kosmetyków wiążą się z korzystaniem z wyspecjalizowanego w sprzedaży kosmetyków kanału dystrybucji.
Inaczej sytuacja wygląda wśród mężczyzn. Pomimo że 35% wszystkich męskich zakupów stanowią zakupy w drogeriach lub sklepach kosmetycznych, to 42% stanowią zakupy w sklepach ogólnospożywczych: hipermarketach (24%) lub supermarketach i dyskontach (18%).
Kosmetyki dla kobiet: Rosmann, Natura, Sephora...
Taki układ miejsca zakupów potwierdza hipotezę weryfikowaną w innych projektach badawczych PMR, która mówi, iż mężczyźni częściej niż kobiety realizują zakupy kosmetyków w ramach większych zakupów, np. cotygodniowych zakupów na potrzeby całego gospodarstwa domowego. Kobiety z kolei częściej dokonują zakupów kosmetyków jako niezależne działanie konsumenckie lub przy okazji innych zakupów w galeriach handlowych. Ponadto, taki rozkład miejsc zakupów wynika z nabywanych produktów – kobiety częściej kupują specjalistyczne, droższe kosmetyki, które w ogólnospożywczych sklepach nie są po prostu dostępne.
Wśród drogerii i sklepów kosmetycznych najczęściej wskazywane były drogerie Rossmann, Natura, Sephora i Super–Pharm. W kategorii hipermarketów Tesco, Real i Carrefour. W kategorii dyskontów Biedronka i Lidl.
Czytaj też: Pink Press jest na rynku już 16 lat. Kobiety coraz chętniej przychodzą do Pink Shopów
