https://pomorska.pl
reklama

Kultowe samochody PRL-u - niektóre są sporo warte. Oto klasyka motoryzacji na zdjęciach

Sandra Szymańska
Oto zabytkowe auta z PRL-u. Rozpoznajesz je? Zobacz więcej na kolejnych slajdach >>>>>
Oto zabytkowe auta z PRL-u. Rozpoznajesz je? Zobacz więcej na kolejnych slajdach >>>>> Sandra Szymańska/Marcin Misiak
Stare samochody z minionej epoki to perełki motoryzacji. Zabytkowe samochody cieszą oko każdego miłośnika klasycznych aut. W czasach PRL-u widziane każdego dnia na polskich ulicach, dziś są eksponowane w muzeach, na wystawach i zlotach motoryzacyjnych. Pojawiają się nawet starsze, a niejednokrotnie zagraniczne modele. Oto legendy motoryzacji.

Historia polskiej motoryzacji zaczyna się w 1893 roku, kiedy powstają zakłady Ursus, znane początkowo z produkcji traktorów. Centralne Warsztaty Samochodowe założone w 1918 roku były jednym z najbardziej znanych producentów samochodów w II Rzeczpospolitej Polskiej.

Polski Fiat 126p, czyli kultowy „maluch”, był najbardziej znanym oraz najliczniej produkowanym samochodem w historii Polski. Na rynek wypuszczono 3 318 674 egzemplarzy. Produkcja samochodu o nazwie Syrena 100 ruszyła w 1957 roku. Była to ulepszona wersja ostatniego prototypu. Usprawniono wtedy jednostkę napędową S-15, która miała wtedy 27 KM mocy maksymalnej. Egzemplarzy Syreny łącznie wyprodukowano 521 311.

Czar zabytkowych aut

Mimo nowinek technicznych na rynku motoryzacyjnym, coraz szybszych i nowocześniejszych, fanów tych starszych aut nie brakuje. Na zabytkowe, pięknie zachowane pojazdy polują pasjonaci z całej Polski. Świadczy to o niesłabnącej popularności perełek minionej epoki – nie tylko PRL-u i polskich modeli, ale też tych z lat. 30. czy 40., a nawet zagranicznych.

Oko miłośników motoryzacji cieszą stare pojazdy strażackie, milicyjne, karetki pogotowia, Fiaty 125 (Polonez) i 126 p („kaszlaczki”), Syrenki, Nysy, Żuki, Tarpany czy Mikrusy. Z zagranicznych modeli wyróżnia się też czechosłowacka Skoda Octavia„Lolek”, Skoda Spartak z 1958 r., włoski Fiat Barchette, angielski Ford Popular z 1944 r., Ford Mustang Cabrio czy francuski Citroen 2cv. W kolekcjach pasjonatów spotkać też modele radzieckie,, takie jak Wołga, Moskwicz, Łada i popularne „Mydelniczki” , NRD-owskie Trabanty. Kiedyś te auta jeździły po polskich drogach, dziś dla kolekcjonerów to prawdziwe skarby.

Zobacz na zdjęciach, jakimi autami kiedyś jeździliśmy. To prawdziwe legendy czasów PRL-u i nie tylko:

Motoryzacja

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Wyjmij z lodówki i podlej hortensje. Ogród utonie w kwiatach. Oto trik na kwitnienie!

Wyjmij z lodówki i podlej hortensje. Ogród utonie w kwiatach. Oto trik na kwitnienie!

Tym osobom należy się prawie 350 złotych dodatku do emerytury. Oto zasady wypłaty

Tym osobom należy się prawie 350 złotych dodatku do emerytury. Oto zasady wypłaty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska