Koszty ogrzewania
Z powodu łagodnej zimy wielu mieszkańców stara się obniżyć koszty ogrzewania do minimum. Niektórzy ogrzewają tylko wybrane pomieszczenia w mieszkaniu, inni - w ogóle nie włączyli tej zimy kaloryferów. Wiele osób szuka w ten sposób oszczędności. Niektórzy bardzo się zdziwili, gdy otrzymali pierwsze rachunki za ogrzewanie, obejmujące miesiące jesienne i zimowe (w blokach, gdzie obowiązują np. rozliczenia kwartalne). Zamiast spodziewanych nadpłat, okazywało się że mają niedopłaty!
To również Cię zainteresuje
Porównaj rachunki za ogrzewanie
Co może zrobić lokator, który uważa, że niewłaściwie naliczono mu opłaty za ogrzewanie?
Przede wszystkim, sprawdź swoje rachunki z poprzednich lat za analogiczny okres grzewczy - jeśli liczba zużytych jednostek jest podobna, a nie zwiększałeś zużycia ciepła od tego czasu, najprawdopodobniej wszystko zostało naliczone prawidłowo. Różnica w kosztach może wynikać po prostu z podwyżki cen ogrzewania.
Jeśli jednak zużycie jest dużo mniejsze, a koszty nieporównywalnie wysokie, warto przejść się po sąsiadach, którzy mają podobne mieszkania (zarówno co do metrażu, jak i lokalizacji w budynku). Krótka rozmowa z sąsiadami wystarczy, by zorientować się, czy problem wysokich rachunków za ogrzewanie dotyczy całego budynku, czy Twój przypadek jest odosobniony.
Chcesz zaoszczędzić? Te urządzenia pochłaniają najwięcej prą...
Legalizacja liczników
Jeśli okaże się, że Twój rachunek znacząco różni się od opłat ponoszonych przez sąsiadów, warto sprawdzić liczniki. Zlokalizuj swój licznik i spójrz, czy na pierwszy rzut oka działa prawidłowo (np. cyfry zmieniają się na nim szybciej niż na licznikach sąsiadów, albo kręci się tylko jedna z całego rzędu cyfr). Można również na próbę zakręcić wszystkie kaloryfery w domu i sprawdzić, czy licznik nabija wartości, następnie odkręcić wszystkie kaloryfery i sprawdzić, czy licznik zaczął kręcić się szybciej. Wszystkie odstępstwa od normy powinny być niepokojące i należy je zgłosić do spółdzielni. Możemy się także domagać w spółdzielni lub u dostawcy sprawdzenia licznika przez profesjonalistów, musimy jednak pamiętać, że w przypadku, gdy kontrola nie wykaże nieprawidłowości, możemy zostać obarczeni kosztami przeglądu.
Ponadto, przy licznikach powinna znajdować się także data ich ostatniej legalizacji i termin upływu jej ważności. Liczniki, których termin legalizacji upłynął, mogą wskazywać błędne odczyty - należy więc zgłosić to do spółdzielni i na tej podstawie reklamować wysokość rachunków.
Jeśli spółdzielnia nie uwzględnia naszej reklamacji, a mamy powody, by sądzić, że wyliczenia są błędne, można wystąpić na drogę sądową ze spółdzielnią, najlepiej po konsultacji z prawnikiem.
