Kamil przyjechał na toruńskie studia z Radomia. Nie ma odwagi, by nawiązać w nowym mieście znajomości. Lidka jest przeciwieństwem Kamila - liczba jej znajomych na "Naszej klasie" przekroczyła ostatnio pięćset osób. Nic dziwnego, że coraz rzadziej wychodzi z domu - większość czasu spędza w internecie.
Nietypowo, ale konkretnie
Działają na terenie trzech typowo studenckich miast: Torunia, Gdańska i Bydgoszczy. Stworzyły autorski projekt, którego zadaniem jest zintegrowanie ludzi w wieku 18-35 lat.
W dobie rosnącej popularności społecznościowych portali internetowych: od "Naszej klasy" po "Sympatię" trzy studentki socjologii: Zuzanna Rachowska, Agata Gadzinowska i Natalia Goncerzewicz postanowiły zrobić coś nietypowego.
Najpierw biuro matrymonialne potem pierwszy biznes
Początkowo myślały o stworzeniu biura matrymonialnego w sieci, jednak skojarzenia, które taka instytucja budzi, zniechęciły je do pomysłu. Chciały stworzyć coś dla ludzi młodych, którym nie wystarcza kontakt z rówieśnikami opierający się na internecie i ograniczający się wyłącznie do sieci.
Lidka chodziła w Toruniu do liceum i tam poznała mnóstwo ludzi. Niestety, większość z nich rozjechała się do innych miast na studia. - Z osoby bardzo towarzyskiej stałam się samotnikiem. Co z tego, że mój profil na "Naszej klasie" dziennie odwiedza nawet kilkunastu znajomych? Są daleko i nie mamy okazji spotkać się choćby na piwie - mówi. Dziewczyna nie ma czasu na poszukiwanie nowych, ciekawych ludzi - jednocześnie pracuje i studiuje. Ale jak przyznaje, brakuje jej rozmów z kimś bliskim, zaufanym.
- Postanowiłyśmy stworzyć ludziom możliwość poznania się w nietypowych warunkach. Teraz najczęściej spotykają się przy okazji imprez, w pubach i klubach. Takie znajomości często okazują się nietrafione i trwają bardzo krótko - mówi Zuzanna.
Tak powstał pomysł portalu Ludziarnia.pl. Działający od czerwca tego roku - to namiastka pierwszego biznesu w życiu i pretekst do wykorzystania przeróżnych technik socjologicznych poznanych podczas studiów. - Mamy coraz mniej czasu, ciągle gdzieś pędzimy. Nie wystarcza nam go na poznawanie nowych, ciekawych ludzi - mówi Natalia.
Misie-Pysie i przyjaciele
- Logując się na stronie trzeba wypełnić kwestionariusz. Podajemy tam poza podstawowymi danymi także ogólne zainteresowania - tłumaczy Natalia. - Potem profil klienta umieszczany jest w bazie danych.
W ofercie obecnie jest pięć opcji do wyboru: "Misie-Pysie" dla ludzi, którzy szukają swojej drugiej połówki, "Trzy, dwa, jeden... start!" dla kochających sport i lubiących tę drogę integracji, "Para do pary" dla nieśmiałych, którzy na spotkanie chcą przyjść z kolegą lub koleżanką, "Piąte koło" dla pasjonatów, np. grania w kości, kina czy teatru oraz "Przyjaciele" - opcja dla szukających zgranej paczki zaufanych przyjaciół.
- Nie interesuje mnie na razie poszukiwanie dziewczyny na stałe. Szukam raczej ludzi o podobnych zainteresowaniach - przyznaje Kamil.
- Wybierając jedną z pięciu możliwych opcji, nasz klient otrzymuje kolejne kwestionariusze do wypełnienia - mówi Zuzanna. - Następnie szukamy w naszej bazie ludzi, którzy mają podobne zainteresowania lub po prostu podobny profil. Pomaga nam w tym wszystkim psychologia społeczna. Nie gwarantujemy stuprocentowej skuteczności, ale są teorie mówiące o tym, na podstawie czego ludzie się zaprzyjaźniają. Do tego właśnie przydają się ich studia.
Najważniejsze jest spotkanie
Celem dziewczyn z "Ludziarni" jest doprowadzenie do spotkania pary lub grupy ludzi w rzeczywistości. Chętni, po zaakceptowaniu proponowanych im potencjalnych znajomych, wpłacają 10 zł i czekają na spotkanie. Zuzanna, Natalia i Agata aranżują takie w kawiarniach, kinach lub w dowolnych miejscach, odpowiadających oczywiście upodobaniom klientów.
Poza aranżowaniem spotkań "Ludziarnia" organizuje też zabawy psychologiczne, które pomagają się poznać i zintegrować. Wykorzystuje do tego zabawy interpersonalne. Jedną z nich jest tajemnicze pudełko: "Jeśli zabrakło wam tematów do rozmowy... otwórzcie!" W pudełku znajdują się nietypowe pytania (np. Różowe pigułki na sen czy różowe okulary?; Podróż na maxa czy z Maksem?; Do jakiego żywiołu byś się porównał?), a także różne prowokacyjne oraz zabawne tematy do dyskusji.
Dwa miesiące temu zaczął się rok akademicki, więc liczba zgłoszeń znacznie wzrosła. Dziewczyny udowadniają, że teorie naukowe przydają się też w życiu, a odpowiednio wykorzystane - mogą pomóc w osiągnięciu sukcesu.
Ludziarnia.pl to Zuzanna Rachowska, Agata Gadzinowska i Natalia Goncerzewicz. Projekt działa w ramach Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości. Jest jednym z najoryginalniejszych pomysłów na biznes w inkubatorze.
Poza randkami i spotkaniami towarzyskimi Ludziarnia.pl działa prężnie w Toruniu i chętnie angażuje się w różne wydarzenia kulturalne, m.in. współorganizowała z Fundacją Platon Beat City Festiwal, również współpracuje w zakresie promocji wydarzeń artystycznych z Teatrem Wiczy i Piwnicą Pod Aniołem.