Mamy mieć w Kujawsko-Pomorskiem nowe obwodnice. Raport z prac nad koncepcjami

Maciej Czerniak
Maciej Czerniak
Rozpisano przetargi na zaprojektowanie i budowę odcinków trasy S10 z Bydgoszczy do Torunia (ponad 50 km). Inwestycja ma być zakończona w 2025 roku
Rozpisano przetargi na zaprojektowanie i budowę odcinków trasy S10 z Bydgoszczy do Torunia (ponad 50 km). Inwestycja ma być zakończona w 2025 roku Marek Wckwerth
Harmonogram prac nad dokumentacjami nowych dróg, które mają odciążyć miejscowości naszego województwa, ciągle się zmienia. Na obwodnice czekają m.in. mieszkańcy Kruszwicy, Kamienia Krajeńskiego, Lipna, Kowalewa i Nowej Wsi Wielkiej.

Zobacz wideo: Takie mają być zasady emerytur stażowych

Wszystkie te oczekiwane inwestycje mają zostać przeprowadzone w ramach rządowego programu budowy obwodnic. W całej Polsce ma ich powstać 100, a w Kujawsko-Pomorskiem - sześć. Większość z nich ma powstać w naszym regionie do 2029 roku. Nowe projektowane drogi są też na różnych etapach przygotowań. To póki co prace koncepcyjne i wstępne opracowanie dokumentacji.

To Cię może też zainteresować

Jak zatem postępują przygotowania do realizacji tych inwestycji? Jedną w miejscowości, z której ruch samochodowy ma zostać przekierowany na obwodnicę, jest Kowalewo Pomorskie. 14 czerwca w tamtejszym urzędzie miejskim podpisano umowę na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej (STEŚ-R). Opracowanie jest przygotowywane przez spółkę Lafrentz Polska. Docelowo budowa obejmie odcinek DK nr 15. Jest to droga o znaczeniu międzyregionalnym, który wyprowadza ruch z Torunia i korytarza autostrady A1 w kierunku województwa warmińsko-mazurskiego i korytarza drogi ekspresowej S7 pomiędzy Warszawą a Gdańskiem.

Obwodnice w Kujawsko-Pomorskiem na etapie koncepcji i przetargów

Mieszkańcy Kowalewa będą musieli się jednak uzbroić w cierpliwość. Opracowanie koncepcji to zaledwie wstęp do realizacji inwestycji. Przetarg na budowę ma zostać ogłoszony w IV kwartale 2024 roku. Inwestycja - jak informuje generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - poprawi warunki i bezpieczeństwa przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Będzie kontynuacją "wysiłków na rzecz usprawnienia ruchu na tym korytarzu drogi krajowej nr 15". Już w 2016 roku oddano do użytku obejście centrum Brodnicy, obecnie w realizacji jest duże obejście Nowego Miasta Lubawskiego.

Na swoją obwodnicę czekają również mieszkańcy pobliskiego Lipna. Ta inwestycja ma też podobny terminarz (2024-2029). dokumentacyjne polegające na opracowaniu studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach z elementami Koncepcji programowej.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Lipna jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 67. Wiadomo już, że Lipno opowiada się za wariantem III budowy obwodnicy, a więc takim, który przebiega drogą ekspresową S-10. Na ten wariant przystali przedstawiciele lipnowskiego ratusza, kiedy spotkali się z pracownikami GDDKiA. Obwodnica przebiegać będzie w bliskości Lipna, przy czym nie zakłóca komfortu życia większej ilości ludzi, ze względu na jego odległość.

- Dzięki niemu, można bardzo szybko i bezpiecznie dotrzeć do miejscowości o strategicznym znaczeniu dla Lipna tj. Torunia oraz Warszawy - podkreślają urzędnicy lipnowskiego magistratu.

Dzięki temu kierowcy podróżujący do Włocławka i w kierunku trasy A1 nie będą zmuszeni wjeżdżać do Lipna.

Wiadomo, kto zaprojektuje obwodnicę Nowej Wsi Wielkiej pod Bydgoszczą. To konsorcjum TRAKT (dwie firmy - spółka komandytowa i z.o.o.). Projekt ma kosztować ponad 1,2 mln zł. W przygotowaniu jest obecnie studium STEŚ-R. Inwestycja, które również (jak wcześniej wspomniane) ma być realizowana w latach 2025-2029 przekieruje poza miejscowość ruch tranzytowy. Obecnie cały ruch DK 25 przebiega przez środek Nowej Wsi Wielkiej. Długość planowanej obwodnicy to 4 kilometry.

To samo konsorcjum pracuje nad studium dla drogi wyprowadzającej ruch z Brześcia Kujawskiego. Okres przygotowawczy tej inwestycji przewidziany jest na lata 2020-2024. A wykonanie inwestycji w systemie "projektuj i buduj" planowane jest w latach 2025-2029. W Brześciu ruch koncentruje się na drodze krajowej nr 62. To tranzyt ze strony autostrady A1 i Włocławka. Nowa inwestycja ma również poprawić bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego, szczególnie związanego z Brzeską Strefą Gospodarczą. Szacunkowa długość obwodnicy Brześcia Kujawskiego to około 9 km.

Wciąż ważą się losy tego, którędy ma przebiegać obwodnica pobliskiej Kruszwicy. Zakończenie inwestycji planowane jest co prawda na 2029 rok, ale trwają dyskusje na temat tego, czy obwodnica ma okrążać miasto od strony południowo-zachodniej, czy północno-wschodniej. W tym drugim przypadku projektanci proponują dwie możliwości - droga miałaby okalać również jezioro Tryszyń, w drugim oddzielać Kruszwicę od tego zbiornika. W wariancie pierwszym miałby powstać nowy most na Gople. Dyskusje trwają. Pod koniec września kruszwiccy urzędnicy miejscy spotkali się z mieszkańcami, by porozmawiać na temat projektowanych przebiegów drogi.

W przygotowaniu jest ponadto studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla obwodnicy Strzelna. W tej miejscowości krzyżują się drogi krajowe nr 15, 25 a także 62. "15" i "25" prowadzą od strony północnej z Torunia i Bydgoszczy i dalej na południe do korytarzy drogi ekspresowej S5 oraz autostrady A2. Od strony wschodniej ruch do Strzelna doprowadza droga krajowa nr 62, idąca od Włocławka i autostrady A1. Obwodnica ma na celu wyprowadzenie ruchu z kierunków najbardziej zatłoczonych. Termin realizacji, podobny do wcześniej wymienionych inwestycji.

Wśród mieszkańców Bydgoszczy i okolic największe emocje budzą z kolei plany budowy trasy S10, która faktycznie stanowić będzie południowy fragment obwodnicy miasta. Rozpisany został przetarg na zaprojektowanie i budowę odcinków drogi łączącej Bydgoszcz z węzłem Toruń-Południe. Wpłynęło 7 ofert. Inwestycja ma zostać oddana do użytku - jak informuje GDDKiA - w 2025 roku.

Poza tym obwodnic doczekają się również mieszkańcy Sępólna Krajeńskiego. Regionalna dyrekcja Ochrony Środowiska we wrześniu tego roku wydała pozytywną decyzję dotyczącą realizacji inwestycji. Ta ma zostać ukończona w 2027 roku. Podobnie, jak obwodnica pobliskiego Kamienia Krajeńskiego. Tam tożsama decyzja środowiskowa wydana została już w kwietniu.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kinga
Koncepcje to jedno a drugie to co się dzieje za zamkniętymi drzwami. Są nawet produkty to tego .... :(

Będą kolejne zmowy z taki mproduktem na biurku przy rozmowach ??

https://www.spyshop.pl/kompaktowy-generator-szumu-sel-324v-slim-blokujacy-mikrofony-2178.html
Dodaj ogłoszenie