
Najczęstsze błędy na maturze z języka polskiego. Lepiej ich nie popełniać!

Niedokładne czytanie poleceń
"Dokładnie czytajcie polecenia!" – powtarzają nauczyciele przed maturą. I chociaż brzmi jak banał, to warto wziąć sobie te słowa do serca. Kiedy w pierwszej części arkusza mamy do rozwiązania zadania do tekstów (tzw. czytanie ze zrozumieniem), to powinniśmy udzielać odpowiedzi własnymi słowami. Jedyny wyjątek jest wtedy, gdy w poleceniu zostało przykazane inaczej (np. wypisz z tekstu).
Podobnie jest z rozprawkami maturalnymi. Warto zwrócić uwagę na liczbę słów, ale także na to, czy mamy przywołać teksty kultury, czy jedynie teksty literackie i ile przykładów powinniśmy zamieścić w rozprawce. Dokładne czytanie poleceń (czasami kilkukrotne) jest więc jedną z podstawowych zasad dobrze zdanej matury.

Brak tezy lub hipotezy w rozprawce maturalnej
Brak tezy lub hipotezy w rozprawce maturalnej to poważny błąd. Skutkuje on tym, że maturzysta za całe wypracowanie otrzymuje zero punktów, co jest równoznaczne z niezdaną maturą.
W jaki sposób i gdzie postawić tezę w rozprawce maturalnej? Powinna ona znaleźć się we wstępie (najlepiej pod koniec). Biorąc sobie za przykład temat maturalny z 2015 roku, teza mogłaby brzmieć w następujący sposób: O ludzkim losie decyduje przede wszystkim wolna wola człowieka, a hipoteza mogłaby zostać sformułowana tak: Trudno jest jednoznacznie stwierdzić, czy o ludzkim losie decyduje wolna wola człowieka czy siły od niego niezależne.

Zbyt częste stosowanie w rozprawce sformułowań "myślę że"
Niektórzy uczniowie przyzwyczajeni są do tego, by w rozprawce maturalnej zamieszczać następujące zwroty: "Myślę, że udowodniłam moją tezę", "Z przedstawionych przeze mnie argumentów wynika...", "Pierwszym argumentem jest..." itd.
Nie są to błędy, ale wielu nauczycieli podkreśla, że rozprawka jest pracą, w której nie ma być przedstawiane jedynie czyjeś zdanie na dany temat. Warto więc zwrócić uwagę, czy nie nadużywa się powyższych i podobnych zwrotów. Na przykład zdanie: "Mam nadzieję, że udowodniłam przedstawioną przeze mnie tezę" nie wnosi żadnej nowej informacji do tekstu, a jedynie pokazuje, że uczeń lub uczennica na różne sposoby starają się zwiększyć liczbę słów w rozprawce.