5 z 9
Każdy maturzysta ma do dyspozycji brudnopis, w którym może...
fot. unsplash/ Aaron Burden

Brak planu, przez co rozprawka jest chaotyczna

Każdy maturzysta ma do dyspozycji brudnopis, w którym może zapisywać luźne myśli i notatki. Warto z niego korzystać. Przyda się on na przykład do stworzenia planu rozprawki. Niektórzy uczniowie go nie tworzą, przez co ich wypracowanie maturalne jest chaotyczne, a często także nie wyczerpuje tematu.

Jak stworzyć plan rozprawki? Wystarczy wypisać sobie trzy części rozprawki: wstęp, rozwinięcie i zakończeni, a następnie krótko, w jednym lub dwóch zdaniach opisać co powinno znaleźć się w każdej z nich. W planie powinna znaleźć się teza, poszczególne argumenty i przykłady, a także pomysł na podsumowanie tekstu. Wówczas, gdy zgubimy się w trakcie pisania rozprawki, możemy powrócić do planu i zobaczyć, w którym miejscu jesteśmy.

6 z 9
Za rozwinięcie w rozprawce można otrzymać naprawdę sporo...
fot. reshot/ Wandeaw

Mylenie argumentu z przykładem i streszczanie utworu, zamiast interpretowania

Za rozwinięcie w rozprawce można otrzymać naprawdę sporo punktów, bo aż 18. Niewiele uczniów jednak je zdobywa, dlatego że nadmiernie streszczają lektury, zamiast ich analizować. Pamiętajmy, że przywołanie jakiejś sytuacji z książki (lub innego tekstu kultury) musi być funkcjonalne, a więc obrazować i potwierdzać temat.

Kolejny błąd, który uczniowie często popełniają, to mylenie argumentu z przykładem. Nie wolno pisać, np. "Moim kolejnym argumentem jest Stanisław Wokulski". Argument to inaczej podteza, a więc informacja, która potwierdza tezę, a przykład ma ją jedynie wzmocnić.

7 z 9
Podsumowanie w rozprawce często jest traktowane przez...
fot. 123 RF/ zdjęcie seryjne

Powtarzanie w podsumowaniu rozprawki tego, co było napisane wcześniej

Podsumowanie w rozprawce często jest traktowane przez uczniów po macoszemu. Niesłusznie. Jest to ostatnia część pracy, więc bardzo często najmocniej zapada w pamięć osobom, które ją czytają. Podsumowanie nie może składać się z jednego zdania. Nie powinno także zawierać jedynie wcześniej przytoczonych argumentów.

Ta część rozprawki musi skłaniać czytelnika do refleksji, warto więc zamieścić w niej jakiś cytat lub znane przysłowie.

8 z 9
Uczniowie szczegółowo zapoznają się z tzw. lekturami z...
fot. 123 RF/ zdjęcie seryjne

Nieznajomość lektur z niższych etapów edukacyjnych

Uczniowie szczegółowo zapoznają się z tzw. lekturami z gwiazdką, a więc pozycjami obowiązkowymi na maturze. Często jednak zapominają, że w skład lektur obowiązkowych wchodzą także te omawiane na przykład w podstawówce. Dla niektórych wielkim zaskoczeniem był fakt, gdy na jednym z poprzednich egzaminów dojrzałości znalazł się fragment "Zemsty" Aleksandra Fredry, który uczniowie mieli rozpoznać.

Poniżej przedstawiamy inne lektury obowiązkowe z niższych etapów edukacyjnych:
- Jan Kochanowski: wybrane fraszki, Treny (V, VII, VIII),
- Ignacy Krasicki: wybrane bajki,
- Aleksander Fredro: „Zemsta”,
- Adam Mickiewicz: „Dziady cz. II”,
- Henryk Sienkiewicz – wybrana powieść historyczna („Quo vadis”, „Krzyżacy” lub „Potop”),
- wiersze wybranych poetów.

Przewijaj aby przejść do kolejnej strony galerii.

Polecamy

"Makbet" był ostatnim spektaklem festiwalu Grudziądzka Wiosna Teatralna. Mamy zdjęcia

"Makbet" był ostatnim spektaklem festiwalu Grudziądzka Wiosna Teatralna. Mamy zdjęcia

Tego nie rób przy borówkach, bo szybko zmarnieją i nie będzie owoców

Tego nie rób przy borówkach, bo szybko zmarnieją i nie będzie owoców

Twarde Pierniki krok bliżej play off! Tak kibicowaliście koszykarzom - Galeria

Twarde Pierniki krok bliżej play off! Tak kibicowaliście koszykarzom - Galeria

Zobacz również

Anwil Włocławek rozbił Śląsk Wrocław i wygrał rundę zasadniczą!

Anwil Włocławek rozbił Śląsk Wrocław i wygrał rundę zasadniczą!

Twarde Pierniki krok bliżej play off! Tak kibicowaliście koszykarzom - Galeria

Twarde Pierniki krok bliżej play off! Tak kibicowaliście koszykarzom - Galeria