Następnie odwiedzi Warszawę, gdzie zaprezentuje się na scenie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, 3 kwietnia br. w ramach festiwalu "Mit Fausta w muzyce i dramacie".
Kompozytor, XIX-wieczny włoski poeta i muzyk tworzył swe dzieło częściowo w Polsce, do własnego libretta według "Fausta" Goethego Już kilkadziesiąt lat po ukazaniu się II części "Fausta" Arrigo Boito porywa się na prezentację swojej wizji muzycznej tej literatury. Tytułowym bohaterem czyni Mefistofelesa , czyli szatana- inteligentnego, cynicznego, cierpliwego w oczekiwaniu na zapisana mu duszę.
Mefistofeles pełen sarkazmu i oświeceniowej drwiny, to demon wnoszący twórczy niepokój , z którym w Prologu opery Bóg rozmawia i zawiera zakład o wybory człowieka.
Oto historia uczonego Fausta, żądnego szczęścia i poznania świata za wszelką cenę.
Goethe podniósł legendę faustowską do rangi wielkiego poematu filozoficznego i dramatu o losach całej ludzkości.
Jak powiodła się próba przełożenia filozoficznej głębi dzieła na język muzyki, jak wypada połączenie opery i literatury ? Jakich "chwytów" użyli realizatorzy, aby poruszyć dzisiejszego widza?
Obecnie bydgoska scena operowa jest jedyną w Polsce, gdzie można zobaczyć "Mefistofelesa". Każde pojawienie się tego tytułu w repertuarze "elektryzuje" Publiczność. Reżyserska i scenograficzna propozycja Tomasza Koniny jest imponująca.
Blisko 130-osobowy chór (w tym dzieci z Pracowni Wokalnej Pałacu Młodzieży) obrazuje zastępy anielskie, diabelski sabat, szczęśliwych mieszkańców mitycznej Arkadii.
W roli tytułowej wystąpią kolejnych dniach : Piotr Nowacki i Jacek Greszta
Tenorową partię Fausta wykona Dariusz Pietrzykowski. W postać Małgorzaty wcieli się Katarzyna Nowak-Stańczyk.
Nad całym aparatem wykonawczym (blisko 230 osób) panować będzie od dyrygenckiego pulpitu Maciej Figas.