https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Most Piłsudskiego i aleja Jana Pawła II w Toruniu idą do modernizacji

Grzegorz Olkowski
Najpierw drogowcy zlecą opracowanie analizy powiązań istniejącego i projektowanego układu drogowego w pobliżu Starówki. Następnie rozpiszą przetarg na projekt modernizacji starego mostu.
Najpierw drogowcy zlecą opracowanie analizy powiązań istniejącego i projektowanego układu drogowego w pobliżu Starówki. Następnie rozpiszą przetarg na projekt modernizacji starego mostu. Grzegorz Olkowski
W 2015 ruszą prace nad projektem modernizacji mostu Piłsudskiego w Toruniu. Jego odnowa będzie powiązana z przebudową al. Jana Pawła II.

O tym, jak usprawnić ruch na al. Jana Pawła II i pl. Rapackiego, mówiło się dużo, gdy w Toruniu funkcjonował tylko jeden most drogowy - przeprawa im. marszałka Józefa Piłsudskiego, która w tym roku skończy 81 lat. Po otwarciu trasy wschodniej z nową przeprawą drogową im. gen. prof. Elżbiety Za-wackiej zmniejszyło się jednak natężenie na starym przejeździe przez Wisłę. Na drugi plan zeszła również modernizacja konstrukcji oraz prowadzącego do niej układu drogowego. Co więcej, okazało się, że po kolejnych ekspertyzach stanu technicznego starego mostu można jeszcze odłożyć jego gruntowną modernizację.

Właśnie rozpoczynają się przymiarki do modernizacji, a także przebudowy układu drogowego w pobliżu Starówki wraz z odnową przeprawy. Wkrótce Miejski Zarząd Dróg ma ogłosić przetarg na przygotowanie projektu gruntownej modernizacji starej przeprawy. Wcześniej jednak drogowcy zlecą opracowanie analizy powiązań układu drogowego po zachodniej stronie zespołu staromiejskiego, czyli trasy staromostowej z mostem im. Piłsudskiego, a także skrzyżowaniami na pl. Rapackiego, pl. Artylerii Polskiej oraz pl. Niepodległości.

Więcej wiadomości z Torunia na www.pomorska.pl/torun.

- Chodzi o powiązanie z istniejącym oraz projektowanym układem drogowym - tłumaczy rzeczniczka prasowa toruńskich drogowców.

Niezależnie od tego wkrótce rozpoczną się prace nad studium wykonalności dla drugiej edycji projektu BiT City. Jeden z jego podprojektów związany jest z modernizacją linii tramwajowej i przebudową układu drogowego na Wałach gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II. Studium wykonalności wskaże kierunek, w jakim powinno podążać miasto, przebudowując układ komunikacyjny w centrum Torunia. W planach jest nie tylko modernizacja torowisk, ale również wyznaczenie osobnych pasów tramwajowo-autobusowych - od pl. Teatralnego do pl. Rapackiego, a także przystanków zintegrowanych, które będą obsługiwać autobusy i tramwaje. Pas dla wozów MZK biegnący w al. Jana Pawła II mógłby powstać po stronie Starówki tak, aby zmniejszyć liczbę pieszych pokonujących tę ulicę (ruch pieszych koncentruje się obecnie przede wszystkim wokół przystanków MZK) i zwiększyć jej przepustowość.
A co z tunelem pod pl. Ra-packiego, który wzbudzał jeszcze nie tak dawno wiele emocji? Sprawa nie jest jeszcze przesądzona. Taka konstrukcja mogłaby powstać pomiędzy pl. Niepodległości a Ślimakiem Getyńskim.

- Tunel dla samochodów znalazł się w jednym z wariantów, ale z uwagi na wysokie koszty - ok. 60 mln zł - na razie jako wariant rezerwowy - tłumaczy Marcin Kowallek, dyrektor magistrackiego wydziału gospodarki komunalnej. - Złożyliśmy taki wniosek do kontraktu terytorialnego. Jeśli pozyskamy pieniądze, przejazd dla samochodów pod pl. Rapackiego będzie mógł powstać.

Autorzy studium wykonalności mają wskazać co najmniej cztery warianty rozwiązań dla układu komunikacyjnego na al. Jana Pawła II i Wałach gen. Sikorskiego między pl. Teatralnym a pl. Artylerii Polskiej - wraz z wymianą jezdni i części chodników, sieci trakcyjnej, a także modernizacją słupów trakcyjno-oświetleniowych. Uwzględnią również rozbudowę torowiska w kierunku starego mostu, budowę łącznika tramwajowego między al. Jana Pawła II a pl. Niepodległości, wymianę trzech rozjazdów na pl. Rapackiego, a także przebudowę torowiska na pl. Niepodległości i układu drogowego na północnej jezdni Czerwonej Drogi.

Firmy zainteresowane wykonaniem studium poznamy 24 marca. Zwycięzca przetargu będzie mieć dziewięć miesięcy na jego wykonanie. Jeszcze trudno wskazać, kiedy po zachodniej stronie Starówki ruszą te zadania drogowo-tramwajowe. Wiadomo jednak tyle, że mają one być realizowane w powiązaniu ze sobą i w jednym czasie, żeby zminimalizować utrudnienia.

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

: )

Hiena nie cieszy się sympatią, podobnie jak większość zwierząt padlinożernych. Już sama świadomość, że to zwierzę może wywlec i zbezcześcić niedawno pochowanego krewnego wystarczyła, aby hien nie lubiono. Wszak w większości kultur zmarłym należy się szacunek, stąd zwierze, które okazjonalnie mogło spożywać ludzkie zwłoki budziło powszechny gniew i nienawiść. Jakby tego było za mało, jednym z dźwięków wydawanych przez hienę jest odgłos przypominający upiorny chichot.  Tego dla ludzi było już za dużo – nie dość że zwierzę dosłownie żeruje na cudzym nieszczęściu, to jeszcze się przy tym  „śmieje”.  No i pokarm – mięso niekiedy już w stanie znacznego rozkładu, dla ludzi ohyda, dla hieny rarytas.

 

E
Elżbieta

Jeśli ucierpiałeś od 10.08.1997 r.wstecz aż do teraz lub dostałeś zaniżone odszkodowanie do 17 lat wstecz zadzwoń pomogę wywalczyć należne odszkodowanie-zadzwoń lub napisz pod numer tel.725-943-367 lub 666-060-288

Proszę o kontakt wszystkie osoby poszkodowane do 17 lat wstecz i najbliższą rodzinę zadośćuczynienia,pomogę

 

p
podgórzak

Na czas remontu mostu,udostępnić pieszym/rowerzystom most kolejowy,puścić szynobus - z Głównego na Północny.Na starym moście obowiązkowo chodniki i drogi rowerowe,może też tramwaj na dworzec,jak kiedyś był.

o
oijlj
W dniu 11.03.2015 o 11:26, Phoenix napisał:

Skoro modernizacji zostanie poddany Pl. Rapackiego, Al. JP II i most Piłsudskiego, to może by puścić tramwaj na drugą stronę Wisły biorąc pod uwagę mniejsze natężenie ruchu oraz planowany zakup tramwaji dwukierunkowych?

tylko po co. masz tyle autobusow. co wy macie do tych tramwajów? jakieś lepsze są czy jak? o wiele wygodniej jeździ się autobusami. i do tego są o wiele bardziej wszechstronne można lepiej elastyczniej planować trasy zmieniać je usuwać dodawać nowe a tramwaj - raz położysz tory i koniec. zawsze tak samo pojedzie a jak się wykolei jeden to jest paraliż połowy miasta. przykład Poznań - np. ulica mickiewicza. co rusz są awarie i korki. ludzie ciągle narzekają bo do pracy się spóźniają przez te tramwaje.

i do tego jeszcze te wiszące szpetne linie wysokiego napięcia zwisające nad naszymi głowami. po co? autobusy sa lepsze i praktyczniejsze. na prąd też są ;) i kosztują mniej i częściej jeżdżą...

r
rewrwq
W dniu 11.03.2015 o 10:30, Balbina napisał:

Jeżeli w założeniach przebudowy formułuje się takie postulaty, jak "zmniejszenie liczby pieszych pokonujących tę ulicę" i "zwiększenie jej przepustowości", to z góry można się domyślać, co z tego wszystkiego wyjdzie. Cywilizowany świat już od kilku dekad idzie w kierunku ożywiania centrów miast przez zwiększenie ruchu pieszego i rowerowego, rozwijania wysokiej jakości transportu zbiorowego jako alternatywy dla indywidualnego ruchu samochodowego, a u nas nadal obowiązuje archaiczna i destrukcyjna ideologia  większej przepustowości za każdą cenę, jak w czasach Roberta Mosesa w latach 50-tych. To zjawisko ma już nawet nazwę: modernizacja zacofania.

ale to jest toruń. tu stawia się (wg ostatniego raportu z um - koncepcji rozwoju miasta) na samochody. niebawem sąsiad swoim autem do ratusza wjedzie a wracając zaparkuje wewnątrz klatki schodowej (bo tam nie pada) :/ przerazające miasto. nawet bydgoszcz dorasta i ogranicza ruch na starym mieście w centrum. a toruń go jeszcze powieksza. zamiast udostepnić święte główne centralne miejsce miasta - reprezentacyjny deptak oraz bulwar - ludziom pieszym rowerzystom, miasto woli zrobic jeden wielki parking. smród bród i przejść trudno. nie mówiąc o wózkakch z dziećmi które jeśli się ktoś odważy wybrać wózkiem na starówkę  - wytrzęsie dzieciaka od tych kocich łbów niemiłosiernie :/ koszmar chodzić po starówce a co gorsza - (okolice teatru horzycy) zaczyna się wywalanie pieniędzy w błoto - rozkupuje się stary bruk i układa te same kocie łby odwrotnie by wyglądały jak nowe :/ i miliony idą...koszmar

 

za most cenię prezydenta ale za resztę - niestety. porażka. do tej pory buduje się gnioty z bruku fazowego z rowami co znacznie utrudnia poruszanie się i wygląda SZPETNIE :/ a wystarczy ułożyć kostkę odwrotnie i uzyskać efekt gładkiej równej nawierzchni po której się i chodzi i jeździ normalnie bezpiecznie i przyjemnie. ale nie, ujędnik wie lepiej...koszt ten sam jakość ta sama ale trzeba to sp...ć

k
kjlkjl
W dniu 11.03.2015 o 09:52, Narhir napisał:

wlasnie co z tym mostem świetlnym? Dalismy sobie spokoj po wywaleniu 4 baniek na ten projekt?

temat ucichł bo nikt o tym nie trąbi. jak będziesz pisać o tym na forach to temat wróci i nasze podatników pieniądze może zwrócą nam na WAŻNIEJSZE CELE!

g
gość

Tramwaj na drugą stronę jak najbardziej narazie przynajmniej do dworca PKP później przy pieniądzach z UE rozszerzyć sieć w kierunku Podgórza i Stawek. Lewy brzeg jest skomunikowany tragicznie z pozostałymi częściami miasta zarówno jeżeli chodzi o ilość lini i kierunki jak i częstotliwość. Czy tam mieszkańcy są drugiej kategorii? Podatki płacą takie same a żeby dojechać do pracy czy szkoły często muszą poruszać się mzk z przesiadkami a to już w rozliczeniu miesięcznym dużo większe koszty bo dobowo kasując 4 bilety zamiast dwóch to duża różnica. Praktycznie nie ma połączenie bezpośredniego z Mokrym, Dworcem PKP Wschodnim, Wrzosami, czy Grudziądzką. Stawki są całkowicie odcięte jedynie można jechać z tego osiedla w kierunku Bydgoskiego i Rubinkowa pozostałe częsci miasta nie są skomunikowane. Jeżeli nie można utworzyć nowych linii autobusowych to czemu np. linia 14 nie może przejeżdżać w kierunku miasta i odwrotnie odcinkiem trasy do tej pory omijanym tj. Andersa, Łódzka, Hallera, Strzałowa, Dworzec PKP, Plac AK itd. przez to, że na Andersa autobusy korzystają z odcinka Kniaziewicza, Hallera MZK traci potencjalnych klientów. Bardzo dużo budynków wielorodzinnych powstało przy Andersa (przystanek Dandelskiego) bloki przy Szuwarów, Łódzka (przystanek Stawki) bloki przy Włocławskiej, Okólnej z tych miejsc gdzie 14 nie jeździ jest potencjalnie najwięcej klientów w porównaniu odcinkiem (Kniaziewicza - Hallera) gdzie wzdłuż ulicy są domki jednorodzinne albo firmy (warsztaty itd.). Trasa niewiele by się wydłużyła a na pewno autobusy by miały zdecydowanie większe obłożenie. Ale czy komuś w MZK na tym zależy? Rozumiem wcześniej nie było tam zabudowy ale teraz na wskazanym odcinku powstało/powstaje kilkanaście bloków, których na Stawkach do tej pory nie było więc zainteresowanie komunikacją w tych miejscach na pewno jest spore. Trzeba komunikację dopasowywać do zmieniających się warunków a nie żyć historią bo nikt nie powie na powyższym przykładzie lini 14, że na dotychczasowym odcinku zainteresowanie linią byłoby większe niż na odcinku Andersa - Dandelskiego, Łódzka - Stawki, Hallera.

P
Phoenix

Skoro modernizacji zostanie poddany Pl. Rapackiego, Al. JP II i most Piłsudskiego, to może by puścić tramwaj na drugą stronę Wisły biorąc pod uwagę mniejsze natężenie ruchu oraz planowany zakup tramwaji dwukierunkowych?

B
Balbina

Jeżeli w założeniach przebudowy formułuje się takie postulaty, jak "zmniejszenie liczby pieszych pokonujących tę ulicę" i "zwiększenie jej przepustowości", to z góry można się domyślać, co z tego wszystkiego wyjdzie. Cywilizowany świat już od kilku dekad idzie w kierunku ożywiania centrów miast przez zwiększenie ruchu pieszego i rowerowego, rozwijania wysokiej jakości transportu zbiorowego jako alternatywy dla indywidualnego ruchu samochodowego, a u nas nadal obowiązuje archaiczna i destrukcyjna ideologia  większej przepustowości za każdą cenę, jak w czasach Roberta Mosesa w latach 50-tych. To zjawisko ma już nawet nazwę: modernizacja zacofania.

N
Narhir

wlasnie co z tym mostem świetlnym? Dalismy sobie spokoj po wywaleniu 4 baniek na ten projekt?

k
kjlkjl

była mowa o poszerzeniu pobocza (części pieszej) mostu choćby z jednej strony tak by zrobić normalną oddzielną ścieżkę dla rowerzystów plus zjazd pod mostem od strony kujawskiej by można bylo od razu śmignąć z mostu pod mostem za most :)

ale z urzędnikami toruńskimi jest jak z rewitalizacją piekarskich gór gdzie wygrał projekt zakładający przebudowe tego miesca wraz z monitoringiem i oświetleniem oraz fontanną. guzik z tego że daliśmy się nabrać i wybraliśmy fontannę - jej nie będzie, monitoringu ani oświetlenia też. parkingu dla rowerów wraz z dojazdem od ścieżki rowerowej z ronda hoffmana tez nie będzie. po co te szopki z konsultacjami ?? 

 

to tak samo jak z parkiem na bydgoskim. miały być zrobione od nowa ścieżki. do dziś nie ma , do dziś nie ma schodów wyremontowanych, do dziś kaskady nie są zrewitalizowane a pieniądze poszły.

 

to samo z mostkiem na bulwarze. gigantyczne pieniądze poszły na 4 lampy które oświetlają dno rzeki pokazując jakie tam plywają śmieci :/ atrakcja za wwielkie pieniądze . a miał być most świetlny.

konsultacje w toruniu to farsa fikcja. przyjdziesz pogadasz i i tak nic z tego nie będzie bo urzędnik wie lepiej.

k
królpodgórą

Po remoncie na starym moście powinny być : tory tramwajowe na dworzec główny -może kiedys stawki-podgórz,po jednym pasie na auta -żadne suwaki ,chodnik dla pieszych i drogi rowerowe.

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska