https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Na JAR-ze będzie raj

Katarzyna Fus, Wojciech Giedrys
Osiedla, domki jednorodzinne, tereny rekreacyjne, przemysł i usługi na 417 ha. Za kilka lat JAR będzie nową dzielnicą Torunia. Zamieszka tam ok. 20 tys. osób.
Osiedla, domki jednorodzinne, tereny rekreacyjne, przemysł i usługi na 417 ha. Za kilka lat JAR będzie nową dzielnicą Torunia. Zamieszka tam ok. 20 tys. osób. Fot. Lech Kamiński
Miasto rozpoczyna uzbrajanie JAR-u. Prace nad projektem będą prowadzone równocześnie ze sprzedażą działek. W ten sposób magistrat chce uzyskać pieniądze na inwestycję.

Miasto od lat 90. jest właścicielem terenów po dawnej jednostce Armii Radzieckiej (JAR). Dopiero w marcu 2007 r. radni uchwalili plan zagospodarowania przestrzennego, dzięki któremu wiemy, jak grunty mogą zostać wykorzystane. W kompleksie nieruchomości liczącym 417 ha jest miejsce na usługi i przemysł (57 ha), budownictwo jednorodzinne (50 ha) oraz wielorodzinne (39 ha).

Najpierw projekt

W ub.r. zakończyły się prace nad koncepcją programowo-przestrzenną dla tych terenów. Zgodnie z nią uzbrojenie JAR-u może kosztować ok. 192 mln zł netto. W koncepcji uwzględniono m.in. modernizację ul. Grudziądzkiej (15 mln zł), budowę dróg na osiedlu (62 mln zł) i torowiska tramwajowego o długości 2,5 km (ok. 10 mln zł). Na razie miasto zastanawia się nad przebiegiem linii. Są trzy warianty: ul. Chełmińską, Legionów lub Grudziądzką.

W 2007 r. urzędnicy zapowiadali, że uzbrajanie JAR-u potrwa trzy lata. Tymczasem przedsięwzięcie może się rozpocząć dopiero w przyszłym roku. Do końca br. ma bowiem powstać projekt uzbrojenia, a właściwie jego pierwszy etap. Dokumentacja będzie zawierać wycenę budowy dróg, kanalizacji deszczowej, oświetlenia, sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Miasto sfinansuje część drogową. Za pozostałe inwestycje zapłacą Toruńskie Wodociągi, Cergia oraz Energa. Miasto na swoją część może wydać prawie 118 mln zł brutto.

Skąd weźmiemy te pieniądze? Odpowiedzi nie znajdziemy w wieloletnim planie inwestycyjnym 2008-2010. Tam na 2008 r. zapisano 1,1 mln zł na zagospodarowanie JAR-u. Z dokumentu nie wynika, czy miasto poniesie dodatkowe koszty. W tegorocznym budżecie zarezerwowano na tę inwestycję 2,8 mln zł. To zdecydowanie za mało. Czy w planie na br. te wydatki zostaną zwiększone? Miasto chce, aby część wydatków została pokryta ze sprzedaży działek na tym terenie. - Na najbliższej sesji przedstawimy projekty uchwał dotyczących sprzedaży działek przeznaczonych pod funkcje przemysłowo-komercyjne - informuje Wiktor Krawiec, dyrektor wydziału gospodarki nieruchomościami magistratu. - Będzie to 7 działek, każda ponaddwuhektarowa, zlokalizowane wzdłuż ul. Grudziądzkiej. Sprzedając je, będziemy informować kupców o terminie uzbrojenia terenu.

Bezpieczny dom?

Pod "mieszkaniówkę" przeznaczono ok. 90 ha gruntu. Dopiero w marcu 2010 r. zostaną rozpisane przetargi na pierwsze działki pod zabudowę mieszkaniową. Z pieniędzy za sprzedaż gruntów miasto zamierza sfinansować uzbrojenie. W tej chwili jednak tylko część toruńskich deweloperów deklaruje chęć zakupu terenów na JAR-ze. - Jesteśmy zainteresowani budową osiedla - mówi Olgierd Dubowik, prezes Budleksu. - Mam nadzieję, że ceny będą przystępne.

- Na razie nie interesują nas te tereny - zaznacza Marian Bartosiński, prezes tej spółki. - Mamy na głowie inne inwestycje m.in. budowę Osiedla Sztuk Pięknych.

JAR jest w sferze zainteresowań m.in. spółki Pres Development oraz Młodzieżowej Spółdzielni Mieszkaniowej. Nie deklarują one jednak, kiedy i ile terenów chciałyby kupić . - To bardzo atrakcyjny teren, gdzie może powstać spokojne osiedle - mówi Jerzy Żółkiewicz, prezes MSM.

Urzędnicy zapewniają, że JAR jest bezpieczny od niewypałów, jednak istnieje niebezpieczeństwo, że podczas robót znajdziemy "pamiątki" po armii radzieckiej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Albert
Jedyny sensowny pomysł to żeby tramwaj jechał Szosą Chełmińską. Legionów jest za wąska i nie ma miejsca po bokach, Grudziądzka była niedawno remontowana i jest dobra więc nie ma sensu jej rozwalać, po za tym także nie było by miejsca na tramwaj bez zmniejszenia ulicy. Chełmińska natomiast będzie i tak remontowana i poszerzana więc taka inwestycja byłaby najodpowiedniejsza, po za tym była by w zgodzie z tradycją, gdyż to właśnie Chełmińską jeździł kiedyś tramwaj nr 3. Było by to więc przywrócenie tego co już było i się sprawdzało, a obecnie coraz więcej nowych budynków mieszkalnych w tej okolicy powstaje. Sam mieszkam na Przedmieściu Chełmińskim i myślę że wiele osób by z takiego rozwiązania korzystało.
k
kolo
Ale Chełmińska ma być przebudowana do 2x2 na całęj długości.
n
nick
tramwaj na jar to ul chełmińska lub legionów to mierny pomysł (za wąsko) jeżeli już coś takiego sie planuje to potrzebne jest kompleksowe rozwiązanie np połączenie ze skarpy przez ul. skłodowkiej- curie, wzdłuż polnej lub trasy średnicowej na jar i wrzosy oraz dalej w kierunku okrężnej, czyli szybkie bezkolizyjne połączenie przez całe miato
b
bartek
Mam nadzieje ze na osiedle raj nie bedzie jezdzil tramwaj ulica chelminska tak jak piszecie w pierwszym wariancie,lepiej aby jezdzil grudziadzka poniewaz na chelminskiej jest juz wystarczajacy tlok ale przeszkadzal by w zabudowie blokow mieszkalnych.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska