O tym, że Port Lotniczy Bydgoszcz otrzyma nowe systemy naprowadzania przy starcie i lądowaniu, wiadomo było, co najmniej od ubiegłego roku. W lipcu 2023 roku informowaliśmy o tych planach, zaznaczając iż według pierwotnych założeń przetarg powinien zostać rozstrzygnięty, a lotnisko miało zacząć korzystać z nowych urządzeń od początku 2024 roku.
Inwestycja opóźniła się, ale ostatecznie wybrano wykonawcę.
- Przedmiotem umowy i inwestycji jest wymiana systemu ILS/DME pracującego na lotnisku w Bydgoszczy, z uwzględnieniem wszystkich prac projektowych, budowlanych i instalacyjnych. Przeprowadzone postępowanie przetargowe zakończyło się wyborem najkorzystniejszej oferty i zawarciem umowy z wykonawcą. Realizacja inwestycji jest obecnie na etapie przygotowania dokumentacji projektowej - mówi Marcin Hadaj, rzecznik prasowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Koszt inwestycji po stronie PAŻP to około 11 mln zł brutto. - Nowy system ILS/DME będzie technicznie przygotowany do wykorzystania w operacjach kategorii II - dodaje rzecznik. - Zaznaczamy jednak, że wprowadzenie możliwości wykonywania operacji w tej kategorii wymagać będzie dodatkowo szeregu prac modernizacyjnych po stronie Portu Lotniczego Bydgoszcz oraz ustanowienia odpowiednich procedur operacyjnych. Systemy ILS/DME w różnych kategoriach (I, II, III) są wprowadzone na wszystkich 15 lotniskach kontrolowanych w Polsce.
- ILS wpływa na poprawę i na rozszerzenie możliwości lądowania statków powietrznych. Należy pamiętać, że do tego trzeba wykonać jeszcze szereg innych inwestycji takich, jak wymiana oświetlenia - mówi z kolei Mateusz Dul, rzecznik Portu Lotniczego Bydgoszcz. - To duże przedsięwzięcie. Będą prowadzone analizy, będziemy sprawdzali możliwości rozbudowy całościowo tego systemu - dodaje rzecznik bydgoskiego portu lotniczego.
Możliwe lądowanie w gorszych warunkach
Koszt zaprojektowania i dostarczenia systemu ILS kategorii II spoczywa na PAŻP. Reszta prac, między innymi związana z rozbudową oświetlenia lotnika, to już koszt, który musiałby ponieść sam port lotniczy.
System ILS jest obecnie standardowym radiowym systemem nawigacyjnym wspomagającym lądowanie i prawie każde większe lotnisko posiada co najmniej jeden kierunek podejścia obsługiwany przez system ILS. Oczywiście w PLB taki system działa już od lat, ale jest on kategorii I, co oznacza, że samoloty mogą lądować przy widzialności nie mniejszej niż 800 m lub zakresie widzialności na drodze lądowania nie mniejszym niż 550 m. Kategoria II zmienia te uwarunkowania - widzialności na drodze startowej musi być nie mniejsza niż 300 m.
Systemy radionawigacji ILS II kategorii znajdują się na lotniskach Warszawa-Modlin, Wrocław-Strachowice, Rzeszów-Jasionka, Lublin, Katowice-Pyrzowice i Poznań-Ławica, a od tego roku również w Szczecinie.
Julia Szeremeta: "Oby mój sukces przyniósł pieniądze do boksu"
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Kim jest żona Jakubiaka? Gdy zaszła w ciążę na pierwszej randce, bronił jej w mediach
- Tak Kwaśniewska bezczelnie łamała prawo! Odpowiedź męża nie do pomyślenia
- Sylwia Peretti widziana w kościele. Wiemy, co będzie z nią dalej. Smutne wieści
- Izabela Trojanowska odwołała koncerty i czmychnęła z kraju! Wiemy, gdzie się zaszyła