MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Na lotnisku w Bydgoszczy samoloty będą mogły lądować nawet przy widzialności tylko 300 m. Będzie nowy system

Maciej Czerniak
Koszt dostarczenia nowych systemów dla bydgoskiego lotniska bierze na siebie PAŻP
Koszt dostarczenia nowych systemów dla bydgoskiego lotniska bierze na siebie PAŻP Tomasz Czachorowski
Dostawcą nowego systemu ILS kategorii II, dla lotniska w Bydgoszczy będzie firma Comsa Instalaciones z Hiszpanii. Przetarg wart ponad 11 mln zł przeprowadziła Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

O tym, że Port Lotniczy Bydgoszcz otrzyma nowe systemy naprowadzania przy starcie i lądowaniu, wiadomo było, co najmniej od ubiegłego roku. W lipcu 2023 roku informowaliśmy o tych planach, zaznaczając iż według pierwotnych założeń przetarg powinien zostać rozstrzygnięty, a lotnisko miało zacząć korzystać z nowych urządzeń od początku 2024 roku.

Inwestycja opóźniła się, ale ostatecznie wybrano wykonawcę.

- Przedmiotem umowy i inwestycji jest wymiana systemu ILS/DME pracującego na lotnisku w Bydgoszczy, z uwzględnieniem wszystkich prac projektowych, budowlanych i instalacyjnych. Przeprowadzone postępowanie przetargowe zakończyło się wyborem najkorzystniejszej oferty i zawarciem umowy z wykonawcą. Realizacja inwestycji jest obecnie na etapie przygotowania dokumentacji projektowej - mówi Marcin Hadaj, rzecznik prasowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Koszt inwestycji po stronie PAŻP to około 11 mln zł brutto. - Nowy system ILS/DME będzie technicznie przygotowany do wykorzystania w operacjach kategorii II - dodaje rzecznik. - Zaznaczamy jednak, że wprowadzenie możliwości wykonywania operacji w tej kategorii wymagać będzie dodatkowo szeregu prac modernizacyjnych po stronie Portu Lotniczego Bydgoszcz oraz ustanowienia odpowiednich procedur operacyjnych. Systemy ILS/DME w różnych kategoriach (I, II, III) są wprowadzone na wszystkich 15 lotniskach kontrolowanych w Polsce.

- ILS wpływa na poprawę i na rozszerzenie możliwości lądowania statków powietrznych. Należy pamiętać, że do tego trzeba wykonać jeszcze szereg innych inwestycji takich, jak wymiana oświetlenia - mówi z kolei Mateusz Dul, rzecznik Portu Lotniczego Bydgoszcz. - To duże przedsięwzięcie. Będą prowadzone analizy, będziemy sprawdzali możliwości rozbudowy całościowo tego systemu - dodaje rzecznik bydgoskiego portu lotniczego.

Możliwe lądowanie w gorszych warunkach

Koszt zaprojektowania i dostarczenia systemu ILS kategorii II spoczywa na PAŻP. Reszta prac, między innymi związana z rozbudową oświetlenia lotnika, to już koszt, który musiałby ponieść sam port lotniczy.

System ILS jest obecnie standardowym radiowym systemem nawigacyjnym wspomagającym lądowanie i prawie każde większe lotnisko posiada co najmniej jeden kierunek podejścia obsługiwany przez system ILS. Oczywiście w PLB taki system działa już od lat, ale jest on kategorii I, co oznacza, że samoloty mogą lądować przy widzialności nie mniejszej niż 800 m lub zakresie widzialności na drodze lądowania nie mniejszym niż 550 m. Kategoria II zmienia te uwarunkowania - widzialności na drodze startowej musi być nie mniejsza niż 300 m.

Systemy radionawigacji ILS II kategorii znajdują się na lotniskach Warszawa-Modlin, Wrocław-Strachowice, Rzeszów-Jasionka, Lublin, Katowice-Pyrzowice i Poznań-Ławica, a od tego roku również w Szczecinie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Julia Szeremeta: "Oby mój sukces przyniósł pieniądze do boksu"

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska