Największy bank w Polsce znów ostrzega klientów. Oszuści robią przelewy, pieniądze znikają z kont!

Magdalena Walczak-Grudzka
Magdalena Walczak-Grudzka
PKO BP ostrzega swoich klientów przed popularnym oszustwem. Wystarczy jeden sms, by klienci stracili pieniądze z konta.
PKO BP ostrzega swoich klientów przed popularnym oszustwem. Wystarczy jeden sms, by klienci stracili pieniądze z konta. Sławomir Mielnik
PKO BP ostrzega swoich klientów przed popularnym oszustwem. Wystarczy jeden sms, by oszust wykonał przelew na wskazany przez siebie numer rachunku odbiorcy. Klienci największego banku w Polsce mogą stracić pieniądze z konta.

PKO BP, największy bank w Polsce ostrzega klientów przed oszustwami

UWAŻAJ NA FAŁSZYWE SMSY Z LINKAMI DO WYKONANIA PRZELEWU - ostrzega na swojej stronie internetowej bank PKO BP.

Sprawdź koniecznie

Fałszywe smsy zawierają linki do realizacji przelewu i przenoszą do stron, które podszywają się pod stronę banku. Na fałszywej stronie imitującej stronę do logowania do serwisu iPKO nie zostanie wyświetlony wybrany przez Ciebie obrazek bezpieczeństwa z datą i godziną logowania. Podanie na tej stronie poufnych danych do bankowości elektronicznej i kodu z narzędzia autoryzacji skutkuje ich przejęciem przez przestępców - informuje bank.

Przestępcy przejmują dane do iPKO i kody z narzędzia autoryzacji.

Pod kogo mogą się najczęściej podszywać nadawcy fałszywych sms-ów?

  • firmy kurierskie i telekomunikacyjne
  • znane portale ogłoszeniowe, sprzedażowe i aukcyjne
  • instytucje państwowe, urzędy, itp.

Jaka może być treść fałszywych smsów?

  • prośba o dopłacenie niewielkiej kwoty za przesyłkę
  • informacja o konieczności spłaty zadłużenia, np. za zaległą fakturę
  • informacja o możliwości zapobieżenia przekazaniu pieniędzy do rezerw NBP w związku ze specustawą dotyczącą koronawirusa
  • informacja o konieczności dopłaty do podatku
  • informacja o konieczności odblokowania konta na danym portalu
  • informacja o konieczności zapłaty za przedłużenie aukcji/ogłoszenia

To Cię może zainteresować

Oszuści przechwytują dane do logowania i kod z narzędzia autoryzacji. Co mu to daje? - Dzięki przechwyconym danym oszust może zyskać możliwość logowania się do Twojej bankowości elektronicznej i zlecania operacji, np.: utworzenia szablonu płatności bądź wykonania przelewu na wskazany przez siebie numer rachunku odbiorcy - tłumaczy PKO BP.

Bank PKO BP ostrzega swoich klientów i przypomina:

  • Zachowaj ostrożność i ograniczone zaufanie w stosunku do wiadomości od nieznanych nadawców, w których znajduje się prośba o skorzystanie z linku – nie reaguj na nie, nie klikaj w linki, nie ujawniaj swoich danych.
  • Logując się do serwisu internetowego banku, zawsze wprowadzaj adres strony ręcznie – nie korzystaj z linków!
  • Sprawdzaj poprawność adresu strony w przeglądarce internetowej (poprawny adres to www.ipko.pl) oraz obrazka bezpieczeństwa.
  • Przed potwierdzeniem operacji zlecanej w serwisie iPKO kodem SMS przeczytaj dokładnie treść otrzymanego SMS–a, żeby upewnić się, że dotyczy on właściwej operacji (zwróć uwagę na rodzaj dyspozycji, poprawność numeru konta odbiorcy, kwotę przelewu).
  • W przypadku skorzystania z linku zawartego w otrzymanej wiadomości i podania jakichkolwiek danych na stronie internetowej przypominającej serwis iPKO, prosimy – skontaktuj się telefonicznie z konsultantem pod numerem 800 302 302 (brak opłat dla numerów krajowych na terenie kraju, w pozostałych przypadkach – opłata zgodna z taryfą operatora) lub +48 81 535 60 60 (do połączeń z zagranicy i z telefonów komórkowych; opłata zgodna z taryfą operatora).

PKO BP podpowiada także, jak bronić się przed przestępcami:

  • Bank nie prosi o instalację żadnego dodatkowego oprogramowania w związku z wejściem w życie dyrektywy PSD2.
  • Nie otwieraj załączników z niepewnych źródeł i nie klikaj w podejrzane linki.
  • Bank nigdy nie wymaga podania kodu jednorazowego w trakcie rozmowy telefonicznej nawiązanej przez pracownika Banku, chyba że kontakt telefoniczny następuje z Twojej inicjatywy.
  • Podanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego jest niezbędne wyłącznie do zatwierdzenia zleconej przez Ciebie dyspozycji, np. zlecenia przelewu, założenia lokaty, zmiany danych korespondencyjnych, zdefiniowania płatności, zlecenia stałego i przeglądania historii.
  • Jeśli odbierzesz podejrzany telefon od osoby podającej się za pracownika banku i masz wątpliwości, czy powinieneś podawać dane, skontaktuj się z nami. Jeśli Twoje podejrzenia wzbudzi jakakolwiek inna sytuacja w czasie korzystania z aplikacji mobilnej lub serwisu transakcyjnego – również prosimy o informację.

Google ostrzega. Masz te aplikacje w swoim telefonie? Zobacz...

Śmiercionośny wybuch w Bejrucie

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3