Spis treści
Zbite lampy, szyby, urwane lusterka, poważne wgniecenia, a nawet skasowane maszyny. Sprzęt rolniczy, często nowy, kupiony z unijnym dofinansowaniem, ucierpiał w czasie protestów, które w pierwszym kwartale ubiegłego roku przetoczyły się przez Polskę.
Rozpędzony TIR uszkodził cztery ciągniki
W naszym regionie doszło do najpoważniejszych strat. W czasie blokady S 5 w Rogowie pod Żninem rozpędzony TIR uderzył w ciągnik i pchał go około 50 metrów, przy okazji uderzając w trzy inne ciągniki. Cztery traktory zostały zniszczone, jeden poszedł do kasacji. Rolnicy od początku spodziewali się problemów z uzyskaniem odszkodowania, dlatego zorganizowali zbiórkę i w kilka dni uzbierali ponad 300 tys. zł.
Uprzedzali wtedy: - Zgodnie z przepisami nie wolno jeździć ciągnikami po drogach ekspresowych ani zatrzymywać się na nich.
Jednak zdaniem Krajowej Rady Izb Rolniczych, jeśli sprzęt był ubezpieczony, rolnikom należy się odszkodowanie. Dlatego KRIR zwróciła się do ministra rolnictwa o wyjaśnienie, czy odmowy wypłaty odszkodowań, na które skarżą się rolnicy, to właściwe postępowanie ubezpieczalni?
Protesty są wyłączone w treści umowy
Wyjaśnień udzielił m. in. Aleksander Jerzy Daszewski, Rzecznik Finansowy: - Z przeglądu Ogólnych Warunków Ubezpieczenia Agrocasco oferowanych obecnie przez zakłady ubezpieczeń wynika, że w ich treści znajdują się jednoznaczne wyłączenia odpowiedzialności za szkody powstałe w trakcie protestów i strajków.
- Warunki dobrowolnego ubezpieczenia autocasco/agrocasco chronią maszynę rolniczą od szkód powstałych w związku z jej posiadaniem i użytkowaniem zgodnie z jej przeznaczeniem. Maszyny i sprzęt rolniczy zgodnie ze specyfikacją nie są przeznaczone do udziału w blokadach, strajkach i zamieszkach – dodał Jan Grzegorz Prądzyński, prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń.
Za dodatkową składką? Nie ma na to zgody
Stanowisko w tej sprawie zajął też Urząd Komisji Nadzoru Finansowego: - Zasada swobody umów nie stoi na przeszkodzie zawieraniu dobrowolnych umów ubezpieczenia AC czy agrocasco, w ramach których szkody powstałe wskutek strajków będą objęte ochroną za odpowiednią składkę.
- Rozszerzenie to znacząco wpłynęłoby na wzrost ryzyka wystąpienia szkody i pogorszenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza na drogach, gdzie ruch tego typu pojazdów jest zabroniony. Na autostrady i drogi ekspresowe ciągniki rolnicze i inne maszyny służące do produkcji rolnej w ogóle nie mogą wjeżdżać, gdyż nie osiągają minimalnej prędkości wymaganej na tych drogach – odpowiedział prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń.
