Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie ma dekarbonizacji bez cyfryzacji. Ekspert: Teza być może kontrowersyjna, ale bardzo ważna

MB
- Z naszych doświadczeń wynika, że digitalizacja pozwala na podniesienie efektywności produkcji, oszczędność energii i surowców, a także na osiągnięcie niższej emisyjności- mówiła ekspertka podczas konferencji.
- Z naszych doświadczeń wynika, że digitalizacja pozwala na podniesienie efektywności produkcji, oszczędność energii i surowców, a także na osiągnięcie niższej emisyjności- mówiła ekspertka podczas konferencji. fot. PKN Orlen
W czwartek, przy okazji premiery raportu PKN Orlen "Nie ma dekarbonizacji bez digitalizacji" ekspertka zwróciła uwagę, że digitalizacja nie jest celem samym w sobie. - Ma potencjał, żeby stać się akceleratorem i katalizatorem w kierunku przemysłu, który będzie zrównoważony środowiskowo oraz wygeneruje mniejszy ślad węglowy- przyznała.

- Ostatnie dwa lata dla przedsiębiorstw były okresem wzmożonych wyzwań, związanych z koniecznością szybkiego dostosowania się do zmieniającego się otoczenia rynkowego.- mówiła podczas czwartkowej konferencji prasowej Patrycja Klarecka, członek zarządu ds. Sprzedaży Detalicznej, PKN Orlen. - Był to czas kiedy transformacja cyfrowa przyspieszyła, a wszyscy przekonaliśmy się, że dzięki nowoczesnym technologiom możemy się komunikować, pracować i uczyć- dodała.

Klarecka przyznała, że Grupę Orlen czekają duże wyzwania, wskazała tutaj na transformację energetyczną oraz zmieniające się potrzeby klientów. - Dlatego pracujemy nad inwestycjami w OZE i budujemy pozycję w paliwach alternatywnych, elektromobilności oraz wodorze- mówiła.

Narzędziem, które ma pozwolić odpowiedzieć na te wyzwania ma być digitalizacja. Jak wyjaśniła Klarecka, przy okazji prezentacji raportu "nie ma dekarbonizacji bez digitalizacji" zrównoważony rozwój potrzebuje cyfrowych rozwiązań. Jak wyjaśniła, przesłanką do opracowania tego raportu było spostrzeżenie, że niewiele się mówi o roli technologii cyfrowych w dążeniu do ograniczenia emisyjności.

- Z naszych doświadczeń wynika, że digitalizacja pozwala na podniesienie efektywności produkcji, oszczędność energii i surowców, a także na osiągnięcie niższej emisyjności. To w efekcie przekłada się na obniżenie kosztów produkcji i prowadzi do realizacji celów środowiskowych- mówiła. - Duży potencjał ma także wykorzystanie narzędzi cyfrowych do budowania lepszej relacji z klientami- dodała. Jak wyjaśniła, digitalizacja umożliwia dotarcie do klientów wieloma kanałami, dzięki czemu "można im zaoferować bardziej kompleksową ofertę oraz obsługę". Klarecka przypomniała, że dzięki digitalizacji Grupa Orlen rozwija nowe kanały, wskazała tutaj na takie usługi jak Orlen Paczka.

- Jak wynika z raportu, digitalizacja nie jest celem samym w sobie, ma potencjał, żeby stać się akceleratorem i katalizatorem w kierunku przemysłu, który będzie zrównoważony środowiskowo oraz wygeneruje mniejszy ślad węglowy- przyznała.

Z kolei Jacek Borek, Dyrektor Zarządzający Accenture Technology w Polsce stwierdził, że teza: nie ma dekarbonizacji bez digitalizacji może być trochę kontrowersyjna ale na pewno jest bardzo ważna. Przyznał, że w czasach "dużych zmian, w których potrzeba odwagi" bardzo ważna jest odpowiedzialność liderów za wskazanie kierunku i sposoby realizacji zmian. Jak tłumaczył, dekarbonizacja w powszechnej świadomości kojarzy się wyłącznie z konwersją źródeł energii.

- Tymczasem w naszym raporcie pokazujemy inny sposób dekarbonizacji, bardziej komplementarny- wyjaśnił. - Sposób, który nie tylko umożliwia redukcję emisji gazów cieplarnianych ale pozwala także na budowanie nowych źródeł przychodów, nowych modeli biznesowych- dodał.

- Z raportu oraz z naszych badań wynika, że potencjał redukcji emisji gazów cieplarnianych to bezpośrednio 15 proc. Gdybyśmy uwzględnili zachowania, wpływ na zachowania naszych klientów, ta redukcja może sięgnąć nawet 35 proc.- dodał. Jego zdaniem to wystarczająco dużo, żeby zwrócić uwagę na ten trend.

Aleksandra Trojanowska, Kierownik Programu Digitalizacji PKN Orlen prezentując podstawowe założenia raportu, wskazała, że dotychczas rozpatrywane oddzielnie zagadnienia, czyli digitalizacja oraz dekarbonizacja są częścią wspólnej agendy oraz wzajemnie się napędzają.

- Digitalizacja ma potencjał do redukcji światowych emisji CO2 do 2030 roku na poziomie do 35 proc.- wskazała. Jak będzie się to odbywało? Trojanowska wyjaśniła, że w raporcie nazwano to "Kołem zamachowym napędzanym przez technologię". - W tym kole pokazujemy, że trzy funkcje digitalizacji, wzajemnie na siebie wpływają i wzmacniają efekt. Dzięki inteligentnym czujnikom, dzięki wizji komputerowej mamy coraz pełniejszą wiedzę o tym co dzieje się w procesie produkcyjnym w danej chwili i w danym punkcie w danym czasie. Dzięki temu można wpływać na procesy produkcyjne, optymalizując i automatyzując je oraz eliminować nadmiarowe zużycie surowców i energii oraz wody- mówiła i dodała, że dzięki temu można zadbać o ochronę klimatu oraz redukcję wpływu działalności na środowisko.

- Druga funkcja, czyli funkcja optymalizacji oraz automatyzacji to kolejny krok na lepsze zrozumienie procesu. Możemy przewidzieć potencjalne awarie, rozszczelnienia, czy inne niekorzystne zdarzenia- mówiła. To, jej zdaniem, ma pozwolić wyeliminować wszelkiego rodzaju przestoje.

- Te trzy funkcje, większa wiedza na temat procesu, optymalizacja i automatyzacja oraz diagnostyka i przewidywanie niekorzystnych zdarzeń wzajemnie ze sobą współpracują, tworząc to "koło zamachowe"- wyjaśniła.

W dalszej części przyznała, że nowe technologie tworzą nowe modele biznesowe. - Przy rozwoju nowych technologii będziemy mieli do czynienia z trzema nowymi trendami- zapowiedział. Pierwszy z nich, to wchodzenie na rynek alternatywnej mobilności, drugi to ekonomia współdzielenia, a trzeci będą stanowiły autonomiczne pojazdy. Jej zdaniem te trendy spowodują, że tradycyjny model mobilności "wyewoluuje za kilka dekad do zupełnie nowego modelu", w którym "alternatywnie napędzane i współdzielone pojazdy będą obecne na drogach w sposób autonomiczny".

Kolejny przykład wpływu technologii na nowe modele biznesowe , jej zdaniem, zauważalny jest w gospodarce o obiegu zamkniętym. - Tradycyjny model podejścia do produktów typu "weź, zużyj, wyrzuć" powoli odchodzi do lamusa- wskazała. - Inwestorzy, uczestnicy rynku i klienci oczekują od producentów większej odpowiedzialności za cykl życia produktów- mówiła.

Jak wyjaśniała, oczekują tego, że produkt po zużyciu nie trafiał na wysypisko ale żeby "zadbano o odzysk i powrót do obiegu surowców". - W Grupie Orlen wierzymy, że cyfryzacja pomoże w śledzeniu cyklu życia produktu oraz ścieżki, którą przemieszcza się surowiec w momencie jego sprzedaży, użycia oraz odzysku. Pomoże też zapewnić wiarygodną informację uczestnikom rynku o tym co dzieje się z produktem w tym cyklu życia- mówiła.

Podsumowując, przyznała, że technologie tworzą nowe, zrównoważone modele biznesowe, które wpisują się w nowe regulacje klimatyczne, przez to "lepiej zarządzają ryzykiem, cieszą się większym zaufaniem ze strony uczestników rynku i dają szansę na stabilne, dodatnie zwroty finansowe". - Wierzymy, że program digitalizacji wpisuje się w naszą aspirację do tego aby PKN Orlen stał się firmą zaawansowaną technologicznie i dbającą o środowisko- zapowiedziała i przypomniała, że firma w zeszłym roku powołała Program Digitalizacji.

W dalszej części konferencji odbyła się również debata ekspercka.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Nie ma dekarbonizacji bez cyfryzacji. Ekspert: Teza być może kontrowersyjna, ale bardzo ważna - Portal i.pl

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska