Nowe mieszkania mają wiele zalet, które mogą powodować, że ich wartość jest istotnie większa niż starych, zwłaszcza lokali w blokach z wielkiej płyty. Warto jednak pamiętać, że te nowe są sprzedawane w tzw. stanie deweloperskim. To oznacza, że aby móc w nim zamieszkać, trzeba wydać dodatkowe pieniądze m.in. na wykończenie łazienki, kuchni, położenie podłóg czy wstawienie drzwi wewnętrznych.
Deweloperzy cieszą się z rekordowej sprzedaży nowych mieszkań. Na taki lokal trzeba jednak wydać aż o 35 proc. więcej niż na używany. Z analizy Expandera wynika, że najmniejsze różnice w cenach występują w Warszawie i Rzeszowie, a największe w Katowicach i Łodzi. Co ciekawe, fakt, że nowy lokal jest droższy, wcale nie jest taki oczywisty, jak nam się teraz wydaje.
Przez lata więcej płacono za używane mieszkania np. w Warszawie, Wrocławiu, Lublinie czy Rzeszowie.
Założyliśmy, że na wykończenie nowego mieszkania o powierzchni 60m kw. trzeba wydać ok. 40 000 zł więcej niż na odświeżenie starego.

Po uwzględnieniu tego faktu okazało się, że w Katowicach różnica w łącznych kosztach wynosi aż 64 proc. W Łodzi będzie to natomiast 56 proc., a Kielcach, Bydgoszczy i Gdyni około 50 proc.
Gdy przełożymy to na konkretne kwoty, to okaże się, że aż w sześciu z 17 analizowanych miast koszt nowego mieszkania o powierzchni 60 m kw. będzie o ponad 100 000 zł wyższy. Różnica jest więc znacząca. Nawet w tych miastach, w których różnica jest najniższa, na nowe trzeba wydać ok. 50 000 zł więcej.
Co ciekawe, nie zawsze nowe mieszkania były droższe. Dla przykładu do 2012 r. w Warszawie, Wrocławiu, Lublinie czy Rzeszowie więcej trzeba było zapłacić za mieszkanie używane.
Wydaje się jednak, że w najbliższym czasie taka sytuacja nie powróci. Deweloperzy cieszą się bowiem z rekordowej sprzedaży, a więc nie mają powodów do obniżania cen. Natomiast stare mieszkania, z tzw. wielkie płyty, licznie budowane w Polsce w minionych dekadach, wciąż się starzeją i w przyszłości będą się cieszyły coraz mniejszą popularnością. To sprawi, że ich ceny mogą spadać, jeszcze bardziej windując różnice w cenach nowych i używanych lokali.
Jarosław Sadowski, Główny analityk Expander Advisors
Obejrzyj wideo:
60 sekund biznesu: Bycie eko w biznesie opłaca się nie tylko konsumentom
