13 z 19
Ponieważ stacja Chamberí leżała na łuku, a do sąsiednich...
fot. Wikimedia Commons/Museo8bits/CC BY-SA 3.0

Ponieważ stacja Chamberí leżała na łuku, a do sąsiednich stacji było blisko, jej rozbudowę uznano za trudną technicznie i nieopłacalną. Obiekt zamknięto, zamurowując wyjścia – od tej pory pociągi metra mijały stację bez zatrzymywania się. Nowe życie zyskała dopiero w 2006 r., kiedy to zachowaną w oryginalnym stanie stację odrestaurowano i przekształcono w muzeum metra. Dziś można tu za darmo podziwiać m.in. oryginalne bramki wejściowe, kasy biletowe oraz mapy linii, a także odtworzone jako mozaiki reklamy sprzed 100 lat.
<br></br>
<a target="_blank" href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.pl">Licencja</a>

14 z 19
Otwarta w 1904 r. stacja City Hall była jedną z 28...
fot. Wikimedia Commons/Rhododendrites/CC BY-SA 4.0

Stacja City Hall – Nowy Jork, Stany Zjednoczone

Otwarta w 1904 r. stacja City Hall była jedną z 28 oryginalnych stacji, od których zaczęła się historia nowojorskiego metra. Od początku zachwycała swoim wystrojem – w suficie umieszczono wpuszczające słońce świetliki, łuki sufitowe wyłożono kafelkami, a ozdobne żyrandole wykonano z mosiądzu. Rozwój technologii sprawił jednak, że już w latach 40. XX w. stacja okazała się za krótka dla nowych pociągów.



Licencja

15 z 19
Ponieważ wydłużanie stacji byłoby kosztowne, a korzystało z...
fot. Wikimedia Commons/Rhododendrites/CC BY-SA 4.0

Ponieważ wydłużanie stacji byłoby kosztowne, a korzystało z niej stosunkowo mało pasażerów, w 1945 r. City Hall zamknięto. W latach 80. rozważano otwarcie w obiekcie restauracji, jednak z pomysłu zrezygnowano z przyczyn bezpieczeństwa (tuż nad stacją znajduje się używany do dziś ratusz miejski). Dziś stacja bywa z rzadka otwierana dla zwiedzających. Bilety na ogół wyprzedają się błyskawicznie, ponieważ City Hall wciąż zachwyca oryginalnym wystrojem.



Licencja

16 z 19
Uruchomiona w 1931 r. stacja była przed wojną popularna –...
fot. Wikimedia Commons/jd/CC BY-SA 4.0

Stacja Saint-Martin – Paryż, Francja

Uruchomiona w 1931 r. stacja była przed wojną popularna – korzystało z niej wielu pasażerów linii 8 i 9. Wraz z wybuchem drugiej wojny światowej obiekt jednak zamknięto. Po zakończeniu wojny otwarta ponownie stacja również cieszyła się dużą popularnością, jednak władze Paryża uznały, że trzeba znów ją zamknąć. Tym razem chodziło o oszczędności – od następnej stacji dzieliło Saint-Martin zaledwie 100 m. Na zdjęciu po prawej widać mur zapobiegający wpadnięciu na tory.
<br></br>
<a target="_blank" href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en">Licencja</a>

Pozostały jeszcze 2 zdjęcia.
Przewijaj aby przejść do kolejnej strony galerii.

Polecamy

Zobaczcie jak one tańczą! Mistrzostwa Polski Mażoretek trwają w Chełmnie

Zobaczcie jak one tańczą! Mistrzostwa Polski Mażoretek trwają w Chełmnie

Tego nie rób przy borówkach, bo szybko zmarnieją i nie będzie owoców

Tego nie rób przy borówkach, bo szybko zmarnieją i nie będzie owoców

Tak było podczas imprezy "Goplanie dla Autyzmu" w Kruszwicy

Tak było podczas imprezy "Goplanie dla Autyzmu" w Kruszwicy

Zobacz również

Zobaczcie jak one tańczą! Mistrzostwa Polski Mażoretek trwają w Chełmnie

Zobaczcie jak one tańczą! Mistrzostwa Polski Mażoretek trwają w Chełmnie

Tak było podczas imprezy "Goplanie dla Autyzmu" w Kruszwicy

Tak było podczas imprezy "Goplanie dla Autyzmu" w Kruszwicy