https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nocny lot śmigłowcem to już nie problem. Eurocopter EC 135 jest szybszy, lżejszy i może latać w nocy

MSZ
EC 135 w przeciwieństwie do Mi-2 może latać w nocy.
EC 135 w przeciwieństwie do Mi-2 może latać w nocy. fot. Wojciech Wieszok
System pełnej stabilizacji - czyli lot bez turbulencji oraz obrotowy fotel ratownika, który w razie potrzeby w czasie lotu może pomóc lekarzowi. To tylko niektóre z nowości technicznych, jakie wprowadzono do nowych śmigłowców medycznych - Eurocopter.

www.pomorska.pl/bydgoszcz

Więcej informacji z Bydgoszczy na stronie www.pomorska.pl/bydgoszcz

Dane techniczne

Dane techniczne

Masa
własna - 1455 kg
startowa - 2910 kg

Osiągi
Prędkość maksymalna - 259 km/h
Prędkość przelotowa - 254 km/h
Zasięg - 635 km

EC 135 jest wyposażony w fenestron(wentylator), co znacznie zwiększa bezpieczeństwo lądowań w trudnych warunkach, zmniejsza drgania i hałas oraz ułatwia sterowanie śmigłowcem w osi pionowej (zwiększa zwrotność)

Wczoraj na płycie lotniska w Bydgoszczy odbyło się uroczyste wdrożenie do służby nowego śmigłowca EC 135. Maszyna została poświęcona przez kapelana ratownictwa medycznego - ks. Henryka Błaszczyka, a jej pierwszy lot odbył się z Rafałem Bruskim - wojewodą kujawsko-pomorskim na pokładzie.

W tym samym czasie swój ostatni lot ratunkowy odbył również żółty Mi-2, który przez ponad 30 lat działał niezawodnie.

Nowy śmigłowiec w bazie Lotniczego Pogotowia Ratunkowego to wynik umowy zawartej w 2008 roku pomiędzy ministrem zdrowia a konsorcjum Eurocopter.

Do tej pory dostarczonych zostało 12 maszyn, a do końca roku ma być ich 23. Zawarty kontrakt dotyczy również cyklu szkoleń pilotów i ratowników medycznych.- Przeszliśmy pięciotygodniowe szkolenie w Niemczech - mówi Ryszard Kohls, pilot pogotowia ratunkowego. - Na początku było ciężko, bo musieliśmy wyzbyć się wszystkich przyzwyczajeń - wyjaśnia. - Radar meteorologiczny, system pełnej stabilizacji, autopilot oraz niektóre z rozwiązań w kabinie medycznej sprawiają, że ta maszyna jeszcze przez wiele lat będzie uważana za nowoczesną.

Bydgoska baza HEMS (Helicopter Emergency Medical Service - Śmigłowcowej Slużby Ratownictwa Medycznego) jest ósmą, do której trafił śmigłowiec EC 135. W całym kraju oddziałów Lotniczego Pogotowia Ratunkowego jest 17. Po wprowadzeniu do wszystkich baz - nowe maszyny obejmą swoim zasięgiem ponad 90 procent całego kraju. Dyżury 24-godzinne zostaną wprowadzone po zakończeniu szkoleń lotniczych służby medycznej, czyli w przyszłym roku. W województwie kujawsko-pomorskim nocą można lądować w 10 Wojskowym Szpitalu Klinicznym z Polikliniką w Bydgoszczy i Chojnicach. Przystosowane lotnisko jest także w Inowrocławiu.

Do 2011 roku ma być ich zdecydowanie więcej.

Udostępnij

Czytaj e-wydanie »
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska