https://pomorska.pl
reklama

Nowa hybryda Hondy. Elektryk z niewielkim wspomaganiem silników benzynowych

Kazimierz Sikorski
Czy motoryzacyjne koncerny pójdą drogą Hondy i postawią na hybrydy, które z czasem staną się elektrykami?

Przed ruszeniem na trasę testową Michael Gruen radzi sprawdzić możliwości przyspieszenia nowej Hondy HR-V e:HEV. Szef oddziału w Polsce Hondy zapewniał, że są imponujące.

Bo to, co najbardziej zaskoczyło w zaprezentowanej właśnie Hondzie, był jej układ napędowy e:HEV. Przyciskamy pedał gazu i auto momentalnie nabiera szybkości. Nie tak, jak inne hybrydy, w których reakcja jest opóźniona, tu działanie błyskawiczne.

Minimalizm i wygoda
Do zespołu napędowego wrócimy, zacznijmy od wyglądu Hondy HR-V e:HEV. Ciekawy design modelu, w którym projektanci postawili na minimalizm, pozbyli się zbędnych dodatków, z których – jak wykazują badania - kierowca i tak nie korzysta, za to utrudniają prowadzenie auta. Jest wygoda (przestrzeni w środku nie brakuje), jednym słowem prostota, zero udziwnień, które utrudniałyby życie prowadzącemu i pasażerom.

Yoshitomo Ihashi, lider projektu nowej generacji HR-V’a, mówił, że przy projektowaniu modelu przeprowadzono wiele rozmów z osobami różnych zawodów i w różnym wieku. Chciano przez to uzyskać wiedzę na temat wprowadzenia takich elementów, których obecność sprawiałyby radość kierowcy i pasażerom. Mottem było „Wzmocnij swoje życie” (“Amp up your life”). Mowa, rzecz jasna, o klientach.

Wnętrze tego modelu Hondy jego wyjątkowo przestronne, bardziej zorientowane na użytkownika i wygodniejsze, niż w modelu poprzedniej generacji. To połączenie zawdzięcza kompaktowemu, zintegrowanemu układowi napędowemu oraz centralnie umieszczonemu zbiornikowi paliwa. W efekcie uzyskano wiodącą w segmencie przestronność wnętrza oraz elastyczność użytkową, którą zapewnia funkcjonalny system składania tylnych siedzeń Magic Seats. Pozwala on na podnoszenie i opuszczanie siedzeń w wielu konfiguracjach i dostosowania przestrzeni ładunkowej do gabarytów bagażu.

Nowoczesna, minimalistyczna estetyka, przejawia się w poziomym podziale deski rozdzielczej, uporządkowanych liniach i powierzchniach. Wrażenie przestrzeni jest potęgowane przez nowy układ wentylacji kabiny, który tworzy kurtynę świeżego powietrza obok i nad pasażerami, dzięki wyjątkowym nawiewom w kształcie litery L, umieszczonym w górnych narożnikach deski rozdzielczej.

Gry i technologie

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wiele intuicyjnych, zaawansowanych funkcji łączności i aplikacji, które wyznaczają nowy standard techniczny Hondy, można kontrolować za pośrednictwem ekranu dotykowego lub aktywować głosem.

Dwa elektryki i silnik benzynowy
Wróćmy do tego, co pod maską. Napędowy zespół e:HEV to dwa kompaktowe silniki elektryczne o wysokiej mocy, które współpracują z 1,5‑litrowym silnikiem benzynowym DOHC i-VTEC, działającym w cyklu Atkinsona, akumulatora litowo-jonowego oraz innowacyjnej przekładni bezpośredniej oraz jednostki sterującej przepływem mocy. To efekt 20 lat rozwoju hybrydowych układów napędowych Hondy oraz doświadczeń ekspertów we wdrażaniu hybrydowych jednostek napędowych w Formule 1, co pozwoliło osiągnąć ogromną efektywność energetyczną hybrydowych układów napędowych e:HEV w zwykłych modelach. W modelu HR-V podniesiono moc układu e:HEV, z dostępnych w modelu Jazz 109 KM, do 131 KM, a maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego wynosi 253 Nm.

Szybkość reakcji jest taka jak w pojazdach elektrycznych i żeby zwiększyć wrażenia zbliżone do jazdy elektrykiem, kierowca może też wybrać na dźwigni zmiany trybów jazdy tryb B, który daje różne stopnie odzyskiwania energii podczas hamowania. Zmiany trybu jazdy – w tym uruchomienie silnika dla wytworzenia energii elektrycznej – odbywają się niedostrzegalnie dla pasażerów. Zamiast konwencjonalnego układu transferu mocy z przekładnią planetarną, która generuje wysokie opory, zastosowano przekładnię o stałym przełożeniu, pracującą z niższymi oporami tarcia, dzięki mniejszej liczbie ruchomych elementów. Przekłada się to na mniejsze zużycie energii podczas jazdy na napędzie czysto elektrycznym.

Trzy tryby jazdy
System e:HEV korzysta z trzech trybów jazdy, a elektroniczny moduł sterujący przełącza automatycznie źródło mocy, wybierając pomiędzy trybami: elektrycznym, hybrydowym i trybem silnika spalinowego, w zależności od tego, który z nich zapewnia największą oszczędność w danej sytuacji na drodze.

Podczas jazdy ze stałą, wysoką prędkością system korzysta z trybu silnika spalinowego, bo w tych warunkach jest najbardziej efektywny. Jeśli przyspieszamy, na przykład przy wyprzedzaniu, samochód przełączy się na tryb hybrydowy, aby uzyskać przyrost mocy. Podczas jazdy w trybie hybrydowym nadmiar mocy silnika benzynowego może służyć do doładowywania akumulatora, które odbywa się za pośrednictwem drugiego silnika elektrycznego, pełniącego rolę generatora, co zapewnia dodatkowe korzyści w zakresie oszczędności paliwa.

W warunkach miejskich można pokonać na silniku elektrycznym 80 procent odległości. To bardzo dużo. Ponadto samochód przyzwyczaja się do stylu jazdy kierowcy i gdy będziemy jechali z minimalną prędkością, nie przełączy nam z jednego napędu na drugi.

W filozofii Hondy napęd elektryczny staje się dominujący, a celem jest pełna „elektryfikacja”, co oznacza w nieodległej przyszłości zerową emisję gazów.

Nowa HR-V jest dostępna tylko z napędem hybrydowym. Jak mogliśmy się przekonać, na trasie czuć było nie tylko ogromne przyspieszenie, ale też walory podwozia i zawieszenia, które zapewniają komfort, zwrotność i lekkość prowadzenia.

HR-V ma zmodernizowaną platformę „Global Small Platform”, która poprawia sztywność nadwozia. Udoskonalono zawieszenie i układy kierowniczy oraz hamulcowy. Dzięki temu auto precyzyjniej reaguje na polecenia kierowcy, jest pewniejsze w prowadzeniu i bardziej komfortowy.

Poprawiono też sztywność skrętną i sprężystość kolumny kierownicy, aby zapewnić wrażenie płynności podczas zmiany kierunku jazdy. Podczas wejścia w zakręt prowadzenie jest odczuwane przez kierowcę jako bardziej bezpośrednie i precyzyjne, a manewrowanie stało się płynniejsze, niż w poprzedniej generacji HR-V.

Zawieszenie jest również bardziej responsywne w porównaniu do ustępującego modelu, a kierowca odczuwa lepszą przyczepność od pierwszego ruchu kierownicą. Stało się to możliwe dzięki zwiększeniu tzw. wyprzedzenia amortyzatorów przez co są one poddawane mniejszym siłom bocznym. Zmiany w przegubach kulowych amortyzatorów sprawiły, że ruch całego zawieszenia jest bardziej płynny.

Kilka razy podczas jazdy testowej, już nie na autostradzie w rejonie Frankfurtu nad Menem, ale na bocznych drogach, można się było przekonać o dużej sile hamowania. To dzięki wentylowanym tarczom o średnicy 293 mm z przodu i pełnych tarcz o średnicy 282 mm z tyłu. Specjalnie zaprojektowane elektryczne wspomaganie układu hamulcowego, współpracujące z systemem e:HEV, steruje pracą zarówno układu hamulców regeneracyjnych, jak i hydraulicznych. Dzięki temu odczucie hamowania jest bardziej płynne.

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

n
nie sądzę
Sądzę, że nie. Sądzę, że tradycyjne koncerny typu Volkswagen czy Ford, które już teraz sprzedają w Polsce prawdziwe elektryki o zasięgu 400 km i wyprzedzają Hondę o lata świetlne, wcale nie pójdą drogą Hondy. I nie będą wpychać ludziom kłamstw, że archaiczna hondowska hybryda to "elektryk".
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Raz w miesiącu podsypuję tym zamiolkukasa. W mig wypuszcza nowe liście

Raz w miesiącu podsypuję tym zamiolkukasa. W mig wypuszcza nowe liście

Dodatkowe 2150 złotych dla osób powyżej 75. roku życia. Jak dostać bon senioralny?

Dodatkowe 2150 złotych dla osób powyżej 75. roku życia. Jak dostać bon senioralny?

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska