
"Czarne skrzynki" w autach i ograniczniki prędkości. Nowe pomysły na poprawę bezpieczeństwa. Trafione?
Bezpieczeństwo na drogach w UE znacznie się poprawiło w ostatnich dziesięcioleciach, jednak mimo to liczba ofiar śmiertelnych i rannych jest wciąż zbyt wysoka. Komisja Europejska chce ograniczyć liczbę ofiar wypadków i przedstawia coraz to nowe pomysły, jak to osiągnąć. UE ma w planie do 2050 roku zmniejszyć liczbę wypadków drogowych do zera.
Aby zobrazować, ile osób zginęło na drogach UE sięgnięto po porównanie. W 2017 roku zginęło 25 tysięcy osób. To tak, jakby co tydzień rozbijały się dwa wielkie, wypełnione ludźmi samoloty pasażerskie i nikt z obecnych na pokładzie nie przeżyłby tej katastrofy...
Dlatego do 2021 roku w samochodach pojawić się ma obowiązkowo dwanaście nowych systemów bezpieczeństwa. Wiele z tych funkcji jest już oferowanych w niektórych samochodach jako opcja. Teraz mają stać się standardem.
Zobacz 12 systemów, które mają stać się obowiązkowym wyposażeniem samochodu >>>>>
FLESZ: Autostrady, bramki, systemy płatności - jak ominąć korki?

"Czarne skrzynki" w autach i ograniczniki prędkości. Nowe pomysły na poprawę bezpieczeństwa. Trafione?
Zaawansowany automatyczny system awaryjnego hamowania
System ten działa niezależnie od kierowcy, wykorzystując układ hamulcowy wyłącznie w krytycznych sytuacjach, np. przy zwiększonym ryzyku najechania na innego użytkownika drogi lub na inną przeszkodę. Specjalne radary bądź lidary śledzą na bieżąco, co dzieje się przed autem, porównując uzyskane dane z aktualną prędkością i trajektorią samochodu. W momencie pojawienia się zagrożenia system stara się ostrzec kierującego oraz innych użytkowników drogi, m.in. za pomocą sygnału dźwiękowego lub świateł awaryjnych. Jeśli kierowca nie zareaguje, wtedy układ AEB decyduje o maksymalnym użyciu hamulców, aby zapobiec nieuchronnej kolizji.

"Czarne skrzynki" w autach i ograniczniki prędkości. Nowe pomysły na poprawę bezpieczeństwa. Trafione?
Blokada alkoholowa
Blokada alkoholowa to dość radykalne rozwiązanie. Uniemożliwia ona uruchomienie pojazdu, gdy poziom alkoholu w wydychanym przez kierującego powietrzu przekroczy 0,1 mg alkoholu w 1 dcm sześc. Blokada jest połączona z zapłonem, wymaga więc od kierowcy poddania się kontroli trzeźwości przed każdym uruchomieniem pojazdu.

"Czarne skrzynki" w autach i ograniczniki prędkości. Nowe pomysły na poprawę bezpieczeństwa. Trafione?
Detekcja senności i uwagi
Zmęczenie i nieuwaga - to dwie najpowszechniejsze przyczyny wypadków drogowych. System ma ostrzegać kierowcę za pomocą wiadomości tekstowych i sygnałów głosowych oraz poprzez wprawienie w wibrację siedziska fotela, kiedy tylko wykryte zostaną objawy zmęczenia lub ryzyko spadku uwagi. System wykorzystuje dwie miniaturowe kamery na podczerwień, które obserwują oczy kierowcy - ruchy powiek i gałek ocznych.