Nowy dworzec miałby powstać w Bydgoszczy do 2015 roku. W ramach tej inwestycji dotowanej z Unii Europejskiej, PKP chce m.in. wyremontować część budynków dworcowych, w tym ten zabytkowy między peronami, zburzyć obecną główną halę dworca, postawić nową, wybudować kładkę obudowaną (ze ścianami i zadaszeniem) połączoną z peronami schodami stałymi i ruchomymi oraz windami.
Jak podaje PKP powstanie kładki jest uzależnione od powstania dworca autobusowego od północy. A dokładnie - od tego uzależnione jest jej wydłużenie do przystanków autobusowych, które mogłyby zostać zlokalizowane na placu dworcowym.
Przeczytaj także:Dworzec PKP Bydgoszcz Główna. Zobacz, jak się zmieniał!
Na tym zależy mieszkańcom. - Dobrze byłoby mieć PKS koło PKP. Ale wystarczy mi, że będzie dobre połączenie z tymi dworcami, także z Fordonu, gdzie mieszkam - uważa bydgoszczanin Ludwik Ziółkowski.
Miasto chce przystanków
- Mamy sporo do ugrania przy okazji remontu dworca. Ale i kolei zależy, żeby mieć dobre skomunikowanie z miastem i okolicami - podaje Piotr Kurek, dyrektor wydziału promocji miasta. - Zależy nam, by ta przestrzeń przed budynkiem głównym, która zostanie odnowiona w ramach inwestycji, służyła mieszkańcom. Chcemy, aby pojawiły się tam miejsca m.in. dla komunikacji pozamiejskiej.
O tym Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy już w sierpniu ubiegłego roku rozmawiał z członkiem zarządu PKP Piotrem Ciżkowiczem. Od tego czasu trwają rozmowy między gminą a inwestorem.
- Powstał specjalny zespół, z architektem miasta w składzie, który uczestniczy w procesie planowania inwestycji - podkreśla Łukasz Niedźwiecki, wiceprezydent Bydgoszczy. - Dążymy do tego, żeby przed dworcem miały stanowiska pojazdy firm dowożących pasażerów do ościennych gmin. Także PKS - dodaje wiceprezydent.
Parking czy autobus?
Czy będzie jednak na nie miejsce, to się dopiero okaże. - To zależy od powierzchni, jaką PKP zdecyduje się w budynkach kolejowych przeznaczyć na biura. Im więcej jej będzie, tym więcej będzie potrzeba miejsc parkingowych - wyjaśnia Niedźwiecki.
Autobusy w centrum niemile widziane
Takie stanowiska mogą jednak powstać także kawałek dalej, przy pętli przy ul. Rycerskiej. - Docelowo jednak chcemy ruch międzymiastowy i podmiejski wyprowadzić z centrum miasta - podkreśla Niedźwiecki.
Dokąd? - Węzły przesiadkowe mają powstać w ramach projektu BiT City przy stacjach kolejowych na Błoniu, osiedlu Leśnym, Bielawach. Naszym celem jest natomiast przygotować dla pasażerów wygodne skomunikowanie z tymi węzłami z dworca głównego - zapewnia wiceprezydent.
Przesiadki to nie jedyny problem, nad jakim ratusz debatuje z PKP. - Kiedy kolej pokazała proponowaną wizualizację nowego dworca, szczególnie tego budynku przy ul. Zygmunta Augusta, to przez media przewinęła się dyskusja, na temat estetyki elewacji. O tym również rozmawiamy z inwestorem - usłyszeliśmy od Kurka.
Architekt wyrazi opinię
Nas kolej zapewniała już wtedy, że wizualizacja wcale nie jest wiążąca dla firmy, która wygra przetarg na przygotowanie projektu dworca. - To był jedynie szkic pokazujący kubaturę dworca i planowanych obiektów - wyjaśnia Łukasz Niedźwiecki, wiceprezydent Bydgoszczy i dodaje, że miasto będzie mogło zaopiniować estetykę projektu.
Czytaj e-wydanie »