Nowy rozkład jazdy komunikacji w Bydgoszczy. Czy to efekt otwartego konfliktu ZDMiKP z MZK?

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
Od początku października zmienia się kursowanie autobusów i tramwajów w Bydgoszczy - kursy wypadają. ZDMiKP i MZK przerzucają informacjami o powodach cięć, ale jasne jest, to już otwarty konflikt między miejskimi jednostkami. W dodatku cięcia nie podobają się mieszkańcom.
Od początku października zmienia się kursowanie autobusów i tramwajów w Bydgoszczy - kursy wypadają. ZDMiKP i MZK przerzucają informacjami o powodach cięć, ale jasne jest, to już otwarty konflikt między miejskimi jednostkami. W dodatku cięcia nie podobają się mieszkańcom. Archiwum Polska Press
Od początku października będą zmiany w rozkładzie jazdy autobusów i tramwajów w Bydgoszczy, część kursów wypadnie. ZDMiKP i MZK informują o powodach cięć, a między tymi miejskimi jednostkami jest konflikt. Zmiany w rozkładach nie podobają się mieszkańcom.

Zobacz wideo: Przebudowa zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej w Bydgoszczy

- W związku z brakami kadrowymi w Miejskich Zakładach Komunikacyjnych, w ostatnim czasie doszło w Bydgoszczy do znacznego spadku jakości usług przewozowych. Usługi nie są wykonywane na poziomie zapisanym w umowach. Takie sytuacje spowodowane brakiem kierowców, występują obecnie w wielu miastach Polski - stwierdza Tomasz Okoński, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. ZDMiKP odpowiada za układanie rozkładów jazdy. - Dodatkowo, w związku z rosnącymi cenami paliw, prądu i ogromnym wzrostem kosztów utrzymania transportu publicznego, w całym kraju wprowadzane są ograniczenia w funkcjonowaniu komunikacji publicznej lub podnoszone są ceny biletów. Takie zmiany zostały już wdrożone lub są analizowane w Szczecinie, Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, Krakowie czy Olsztynie.

ZDMiKP zapewnia, że zmiany planuje wprowadzać tylko na liniach z mniejszą liczbą pasażerów, a kursy dostosował tak, aby minimalizować utrudnienia w poruszaniu się po mieście.

Zmiany nie są wcale takie małe, wiążą się z rzadszym kursowaniem autobusów w dni powszednie.

  • na liniach autobusowych nr 54, 59, 60, 61, 71, 77 – zmiany we wszystkie dni tygodnia;
  • nr 51, 52, 53, 55, 56, 58, 64, 65, 67, 68, 69, 74, 79, 89 - zmiany w dni powszednie i soboty;
  • nr 62, za T8 – zmiany w dni powszednie;
  • nr 57, 80– zmiany tylko w soboty;
  • nr za T (Babia Wieś) – zawieszenie linii.

Z tramwajami też będzie gorzej:

  • nr 1 – kursy będą wykonywane w dni powszednie i tylko w godzinach szczytu;
  • nr 7 – kursy nie będą realizowane w weekendy;
  • nr 10 – godzinowe zmiany w rozkładach jazdy w weekendy;
  • pozostałe linie tramwajowe - bez zmian.

Uzasadnienie konieczności wprowadzenia zmian przez ZDMiKP może budzić zdumienie. Prawdą jest, że w MZK brakuje kierowców, ale nowe rozkłady jazdy spowodują konieczność zwolnienia kilkunastu motorniczych. Co więcej, miejska spółka przewozowa oficjalnie krytykuje stanowisko i działania drogowców, publikując na swojej stronie internetowej komunikat takiej treści: "Na stronie internetowej ZDMiKP (...) prezentowane jest stanowisko jakoby ograniczenia w komunikacji tramwajowej wynikały z nierealizowania kursów rozkładowych przez MZK. MZK nie ma żadnych problemów z zatrudnieniem motorniczych i realizacją kursów w komunikacji tramwajowej. Posiadamy również stosowne rezerwy motorniczych dla zabezpieczenia nieoczekiwanych nieobecności. W miesiącu sierpniu 2022 r. wykonaliśmy 99,6 procent wszystkich zaplanowanych kursów. Wobec powyższego informujemy, że planowane od 1 października 2022 r. ograniczenia w komunikacji tramwajowej są wyłączną inicjatywą ZDMiKP i ze względu na nagłą decyzję ZDMiKP w tej sprawie mogą wymagać zwolnień pracowników w grupie motorniczych."

Czy to otwarty konflikt miejskich jednostek? O komentarz poprosiliśmy bydgoski ratusz, który nadzoruje i ZDMiKP, i MZK. W dodatku członków rady nadzorczej MZK powołuje w praktyce prezydent Rafał Bruski. - Odpowiedzi udzieli ZDMiKP - skwitowała naszą prośbę Marta Stachowiak, rzeczniczka prezydenta miasta.

- W komunikacie MZK powołuje się na dane z sierpnia. Dane z września już tak dobrze nie wyglądały. Wypadało od kilku do kilkunastu kursów dziennie. Mieliśmy wiele skarg od pasażerów, że autobusy wypadały z rozkładów. We wrześniu nie było realizowanych już nawet 11 procent kursów. Kierowcy sami przyznają, że w MZK brakuje nawet 40 etatów. Jako ZDMIKP, organizator transportu, oczekujemy od MZK realizacji usługi zgodnej z zawartą umową, do której MZK się zobowiązał. Komunikacja pomiędzy ZDMIKP i MZK odbywa się na bieżąco, nie ma żadnych zakłóceń w przepływie i wymianie bieżących danych o realizowanych kursach. Do zadań przewoźnika, który podpisał umowę, należy rzetelne wykonywanie jej postanowień - mówi "Expressowi Bydgoskiemu" Tomasz Okoński, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

- ZDMiKP od zawsze podejmował wszelkie dostępne kroki i nadal będzie to robił, by mieszkańcy Bydgoszczy mieli zawsze zapewniony transport publiczny i nie cierpieli z powodu faktu, że jeden z przewoźników tj. MZK nie jest obecnie w stanie realizować części zakontraktowanych przez siebie kursów - dodaje Okoński. - W celu zapewnienia codziennej obsługi pasażerów ZDMiKP musi dynamicznie dostosowywać się do zmieniającej się sytuacji na rynku usług przewozowych, wzrostu cen paliw jak i galopujących cen energii elektrycznej w ramach posiadanego budżetu na 2022 rok i lata przyszłe. Aby zniwelować obecne losowe „wypadanie” kursów, musieliśmy dostosować rozkłady jazdy do realnych możliwości kadrowych posiadanych przewoźników: MZK, IREX poprzez ich optymalizację.

ZDMiKP zapewnia, że w rozkładach jazdy tramwajów wprowadził "symboliczne" zmiany. - Wynikają one głównie ze znacznego wzrostu cen energii elektrycznej wykorzystywanej w tego typie transporcie. Dzięki niewielkim korektom, miasto umożliwi realizację tego rodzaju przewozów w skali bieżącego roku i posiadanego budżetu na ten cel. Informujemy, że zmiany w tramwajach ograniczono wyłącznie do kursów i okresów o najmniejszych wykorzystaniu tego taboru przez mieszkańców, a w stosunku do zmian w komunikacji autobusowej mają one charakter symboliczny - mówi rzecznik ZDMiKP.

Andrzej Arndt, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej w Bydgoszczy stwierdza, że pracownicy MZK traktują obecne działania drogowców jako grę na "wykończenie" spółki.

- ZDMiKP nie konsultuje z nami zmian w rozkładach jazdy. Po prostu komunikuje, że zmiany będą, a spółka ma się w ciągu dwóch tygodni do nich dostosować. To prawda, że jest kłopot z kierowcami, ale takie problemy mają także inne spółki w całym kraju i rozwiązują ten problem na różne sposoby. Jaki problem na przykład w podniesieniu cen biletów o 20 groszy? Dla setek tysięcy pasażerów, których wozimy, przy obecnych cenach, taka podwyżka byłaby niezauważalna. Chaos po stronie ZDMiKP widać też przy zmianach w kursowaniu tramwajów. Za moment będą otwarte nowe połączenia przez Perłową i znowu się okaże, że motorniczych będzie brakować. To są ogólnopolskie problemy, mamy spotkanie 6 października z innymi przedstawicielami spółek komunikacyjnych, porozmawiamy o tym, jak oni sobie z tym radzą.

- Podczas środowej sesji będziemy chcieli wprowadzić do porządku obrad punkt dotyczący zmian w komunikacji - mówi Paweł Bokiej, radny klubu PiS. - Chcemy, żeby pan prezydent wyjaśnił tę sytuację.

Bydgoszczanie już zaczęli organizować bunt przeciwko likwidacjom połączeń, zwłaszcza tramwaju nr 1. Linia jest ważna - obsługuje mieszkańców zachodniej Bydgoszczy, jeżdżą nią do pracy czy do szkół. Likwidacja tego połączenia nie podoba się m.in. Radzie Osiedla Wilczak-Jary.

- Mobilizujemy się w obronie tramwaju "jedynki" i innych połączeń! Głosy sprzeciwu można wysłać bezpośrednio do dyrektora ZDMiKP: [email protected] lub wiceprezydenta nadzorującego ZDMiKP: [email protected] Wystarczy kilka słów i wysyłamy, w kupie siła! - apeluje w mediach społecznościowych Paweł Górny z Bydgoskiego Ruchu Miejskiego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Nowy rozkład jazdy komunikacji w Bydgoszczy. Czy to efekt otwartego konfliktu ZDMiKP z MZK? - Express Bydgoski

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska
Dodaj ogłoszenie