Aby prowadzić działalność gospodarczą musimy zgłosić ją do rejestru REGON. Wniosek składamy w urzędzie statystycznym lub w jego oddziale w województwie, właściwym ze względu na miejsca zamieszkania. Zgłoszenie o wpis nowego podmiotu polega na wypełnieniu wniosku złożonym na formularzu RG-1. Mamy na to 14 dni od momentu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Do wniosku dołączamy zaświadczenie o wpisie do działalności.
Wniosek RG-1 o wpis nowego podmiotu rejestru zawiera m.in.: nazwę, dane teleadresowe, stan aktywności prawnej i ekonomicznej, rodzaj prowadzonej działalności, nazwisko i imiona, adres zamieszkania, numer PESEL.
Urzędy statystyczne wydają zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON wraz z zakodowanymi cechami i opisem tych cech w ciągu 7 dni od daty otrzymania wniosku.
Wniosek o wpis w rejestrze REGON można również złożyć jednocześnie z wnioskiem o wpis do rejestru przedsiębiorców lub do ewidencji działalności gospodarczej w organie rejestrowym lub ewidencyjnym.
Do czego REGON
Każdemu podmiotowi nadawany jest niepowtarzalny numer identyfikacyjny REGON. Składa się on z 14 cyfr, przy czym dziewięć pierwszych stanowi numer identyfikacyjny osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, która utworzyła jednostkę lokalną, cztery kolejne są liczbą porządkową przypisaną utworzonej jednostce lokalnej, a czternasta jest cyfrą kontrolną całego numeru identyfikacyjnego jednostki.
Przedsiębiorca ma obowiązek posługiwania się zaświadczeniem o numerze identyfikacyjnym REGON w kontaktach urzędowych i związanych z obrotem gospodarczym. Numer identyfikacyjny REGON winien być podawany w pieczęciach firmowych i drukach urzędowych.
Przez internet
Istnieje także możliwość złożenia wniosku RG-1 w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, przy zachowaniu zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym. Dokumenty dołączone do wniosku złożonego w formie dokumentu elektronicznego powinny mieć również formę dokumentu elektronicznego. Dokumentami towarzyszącymi wnioskowi RG-1 i RG-2 w formie dokumentu elektronicznego są:
*odpisy, wyciągi, zaświadczenia w formie dokumentu elektronicznego,
*pliki zawierające zeskanowane dokumenty podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym osoby składającej wniosek,
*pełnomocnictwo do reprezentowania podmiotu w formie dokumentu elektronicznego w przypadku gdy podmiot składa dokumenty przez pełnomocnika.
Wniosek RG-1 w formie dokumentów elektronicznych wraz z ww. załącznikami powinien być złożony do odpowiedniego urzędu statystycznego.
