Ministerstwo Edukacji zobowiązało szkoły do corocznego mierzenia jakości pracy w szkołach. Barcińska "dwójka" skorzystała z oferty Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie, która od 1999 roku prowadzi Program SUS (Szkoła ucząca się). Na początku ubiegłego roku szkolnego w Barcinie pojawiła się trójka toruńskich nauczycieli, która ankietowała uczniów, nauczycieli i rodziców. Wypełniono łącznie 482 ankiety.
Na podstawie tych ankiet oraz rozmów przeprowadzonych z dyrektor Marią Olszewską, uczniami i rodzicami stworzono raport jakości pracy szkoły. Przedstawiono go wczoraj na niecodziennej Radzie Pedagogicznej, w której uczestniczyli samorządowcy, spore grono uczniów i rodziców.
Zebrani dowiedzieli się, jak społeczność uczniowska, nauczycielska i rodzicielska ocenia szkołę, z którą jest związana.
Na podstawie badania sformułowano listę wad i zalet szkoły. Diagności jako zaletę wskazali dbałość o wysoki poziom nauczania. Podkreślili również bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych szkoły oraz fakt, iż w szkole dostrzegany jest każdy uczeń. Dobrze oceniono współpracę szkoły ze środowiskiem lokalnym oraz podkreśla dobre relacje między rodzicami i nauczycielami.
Diagności wskazali również wady szkoły. Z ankiet wynika, iż nauczyciele są niezadowoleni z obowiązującego w szkole systemu ich wynagradzania. Badacze za wadę uznali również punktową ocenę zachowania uczniów. Problemem w szkole, jak w całym kraju, jest zjawisko agresji wśród uczniów. Ankietowani wskazywali również na niewystarczające pomoce naukowe w szkole oraz na to, iż zbyt mały nacisk kładzie się tu na naukę języków obcych.
Jest to zaledwie niewielki wycinek kilkusetstronicowego raportu, do którego studiowania zachęca pani dyrektor: nauczycieli, rodziców i samych uczniów. Pełny raport otrzyma burmistrz oraz kuratorium. Będzie on również dostępny w szkole. Uboższe w treść materiały będzie można również przejrzeć w bibliotece, pokoju nauczycielskim oraz w siedzibie samorządu uczniowskiego.
Pani dyrektor podkreśla, że raport ten jest początkiem drogi do tego, by szkoła stawała się coraz lepsza.
**
O sobie samej
Tekst i fot. Dariusz Nawrocki

Jest to zaledwie niewielki wycinek kilkusetstronicowego raportu, do którego studiowania zachęca pani dyrektor: nauczycieli, rodziców i samych uczniów
Szkoła Podstawowa nr 2 w Barcinie poddała się wnikliwemu badaniu. Poznała swoje wady i zalety. We wtorkowe popołudnie na znacznie liczniejszym niż zwykle posiedzeniu Rady Pedagogicznej przedstawiono raport z mierzenia jakości pracy szkoły.